دست رد نخبه تبریزی به مهاجرت

در زمان اعزام به مسابقات بین‌المللی روسیه در سال ۲۰۱۹، از روسیه درخواست سرپرستی تیم این کشور را داشتم، اما قبول نکرده و گفتم خودم تیم رباتیک را با اسم کشورم ایران در این رقابت‌ها شرکت می‌دهم

خواندن عناوین بانوی سرپرست رباتیک ایران و جهان داور بین‌المللی در صفحه مجازی کافی بود تا از اینکه بانوی تبریزی در شرایطی که بسیاری از شخصیت‌های علمی ایرانی در شرایط ناعادلانه تحریم قرار گرفته‌اند به‌عنوان یک زن احساس غرور کنم.

تندیس‌های چشم‌نواز

تعداد زیادی تندیس و جوایز مسابقات ملی و بین‌المللی رباتیک و پژوهش‌های علمی خانم دکتر سیده سویلا سجودی، به‌محض ورود به اتاق کار ایشان با رتبه اول مسابقات بین‌المللی ترکیه نایب‌قهرمانی مسابقات بین‌المللی روسیه رتبه دوم رقابت‌های بین‌المللی روبوکاپ ایتالیا و لوگو کاپ دبی و بیش از ۲۰۰ مقام ملی چشم نوازی کرده، اما گیرا و صمیمی به گرمی و محبت پذیرایمان می‌شود.

بچه‌مثبت کلاس و خیلی فعال و پر انرژی

در خانواده‌ای با پدر و مادری که اهمیت خیلی زیادی برای علم و فرهنگ قائل بودند بزرگ شدم. در درس و کتاب‌خوانی بیش‌فعال بودم در شورای دانش‌آموزی و در همه کارهای اجرایی، فرهنگی، اردوی تفریحی_ زیارتی نقش مدیریت و رهبری داشته و هر سال رئیس شورای دانش‌آموزی انتخاب می‌شدم.

خانم معلم آقایان رئیس

با راهنمایی پدرم در سال ۸۳_ ۸۴ وارد دبیرستان فنی و حرفه‌ای شده و به دلیل دارابودن رایانه در منزل و انجام تمرینات زیاد، سطح معلومات بیشتری نسبت به هم‌کلاسی‌ها داشته و توسط یکی از اساتید درحالی‌که هنوز دیپلم نداشتم، در آموزشگاه‌های تبریز تدریس داشتم.

آن سال‌ها به دلیل اجباری شدن دوره ICDL برای سازمان‌ها این دوره را به رؤسای بانک‌ها و ادارات مختلف تدریس می‌کردم.به دلیل کنکور ناپیوسته کاردانی و شرکت دوباره برای کارشناسی رشته‌ام تصمیم به شرکت در کنکور ریاضی گرفته و در دانشگاه پیام‌نور قبول شدم.

در سال ۸۶ وارد دانشگاه مقطع کارشناسی علوم رایانه شده و طی سال‌های ۹۱-۹۳ قطع کارشناسی‌ارشد را در رشته معماری دستگاه‌های کامپیوتری به اتمام رساندم.

دعوت به آزمون دکترا در ترم ۲ کارشناسی‌ارشد

با داشتن ۱۵ مقاله ملی و بین‌المللی در ترم دوم ارشد با قبولی در آزمون کتبی دکترا به مصاحبه دعوت شده، و به دلیل پاسخ بالای ۶۰ درصد سؤالات در آزمون دکتری، اکنون در آستانه دفاع از رساله دکترا در رشته معماری سیستم‌های کامپیوتری هستم.

آشنایی با دنیای ربات‌ها

وقتی دانشجوی مقطع کارشناسی در سال ۸۶ بودم، وارد حوزه رباتیک شده و اولین مقاله بین‌المللی به پیشنهاد استادم آقای مهینی را در سال ۲۰ ۱۲ در اجلاس بین‌المللی دانشگاه علوم پایه زنجان با موضوع پارک هوشمند خودرو، به چاپ رساندم.

پس از آشنایی با ربات تعقیب خط، به برنامه‌نویسی آنها روی آورده و در سال ۱۳۹۱ مقام اول با تیم دانشگاه آزاد در مسابقات ملی سنندج را کسب کردیم.

این ربات با ۳۲ سنسور کارکرده و با کمک آن می‌توان ویلچر بیمارستانی را کاملاً هوشمند کرده و نیازی به همراه نداشته باشد. این خطوط در مسابقات ملی و بین‌المللی به‌صورت سربالایی، سرازیری، شطرنجی، بریده‌بریده هستند که باید در مسیر درست حرکت کنند.

اولین رتبه بین‌المللی در ترکیه

اولین جایزه بین‌المللی رباتیک را در کشور ترکیه و در سال ۲۰۱۶ در کشور دبی و ایتالیا با مقام نایب‌قهرمانی کسب نموده، و آخرین رقابت بر سال ۲۰۱۹ در روسیه با کسب رتبه برتر رقم خورده است به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور آن به بر عهده خودمان است، در مسابقات بین‌المللی برزیل شرکت نکردم.

۲۰۰ رتبه ملی و ۳۰ رتبه بین‌المللی

با احتساب مقام‌های دانش‌آموزی و دانشجویی، کسب ۲۰۰ رتبه برتر ملی و ۳۰ رتبه بین‌المللی این بانوی بین‌المللی علم رباتیک، کارنامه علمی و تحقیقاتی او را پربار کرده است.

تجربه و امتیاز منحصر به فرد حضور در رقابت‌های جهانی، ما را با دستاوردهای علمی و تحقیقاتی آخرین تجهیزات و همچنین نواقص و کمبودهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری علم رباتیک آشنا می‌سازد.

یک سال عقب ماندن از رقابت‌های جهانی توسط این بانوی نخبه رباتیک، شکاف عمیق تجهیزات و دستاوردهای علمی ایران با دنیا اعلام کرده و اظهار کرد: برخی وقت‌ها که کشور رقیب در مسابقات حضور ندارد تمایلی برای شرکت نداشته، و در مسابقات روسیه هم متوجه دسترسی به تجهیزات در سطح خیلی بالای آنها از نظر سخت‌افزار شدم.

هدف ما تعامل و اطلاع از آخرین پیشرفت‌های دنیا بوده و تنها هدف ما، کسب جایزه نیست.

پیش به‌سوی رقابت‌های بین‌المللی عمان

شش تیم دانش‌آموزی به‌عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، قرار است در آذرماه امسال به مسابقات بین‌المللی رباتیک در کشور عمان و شهر مسقط اعزام شوند که به‌عنوان سرپرست و به‌صورت تخصصی در لیگ شرکت می‌کنیم.

دنیای جذاب ربات‌ها

ربات‌های امداد و نجات و لیگ پرنده که کاربرد بسیار زیادی در حوزه پزشکی، نظامی و امنیتی دارد را انتخاب نموده و سعی در یادگیری دارم.

کاربرد ربات پرنده

برای تشخیص و خواندن پلاک‌ها در مأموریت‌های نیروی انتظامی کاربرد داشته و برای پاک‌سازی زمین‌های مین، هم ربات مین‌یاب کاربرد دارد.

هوشمند شدن

ربات خودران در جاروبرقی کاملاً هوشمند که نیاز به ارتقا و تعمیر دارند، برای افزایش بهره‌وری ساخته می‌شود.

ماندگار در ایران

با دیدگاه علمی باز شدن مسیر پیشرفت علوم نوین به آموزش‌وپرورش، وارد حوزه دانش‌آموزی رباتیک شده اشتیاق و علاقه خانواده‌ها، به من امید و انگیزه انتخاب درست مسیر داده و تمام علاقه‌ام، یاددادن به فرزندان این آب‌وخاک، و ساختن کشور با هم است.

البته برای تحصیل و تحقیقات پسادکترا و حضور در میدان‌های بین‌المللی، مجبور به حداقل دو سال رفتن هستم که هیچ‌وقت ارتباطم را با دانش‌آموز و دانشجویانم قطع نکرده و منجر به پیشرفت کشورمان می‌شود.

تعبیر واقعی رؤیاها

تعبیر رؤیای افتتاح آموزشگاه، و تحصیل در دانشگاه تراز اول کشور از نظر علم کامپیوتر و رباتیک در قزوین، و کسب رتبه‌های برتر مسابقات بین‌المللی، باعث شد تا سطح علمی خود را افزایش داده و به رقابت‌های اروپایی جدی‌تر فکر کنم.رمز موفقیت را، در تلاش مستمر و ناامیدشدن می‌دانم.

رتبه بهتر با بی‌حجابی؟

با همین پوشش ایران، پشت سر ربات دویده، در تمام صحنه‌های جهانی حاضر شده و محدودیتی برایم ایجاد نمی‌کند، و یک باور و اعتقاد قلبی است. در رقابت‌های ملی یا بین‌المللی، مواجه‌ای با نگاه محدود کننده حجاب نداشته‌ام.

پردازنده‌های نوری

نسل کامپیوترهای فعلی که با کد ۰ و ۱ کار می‌کنند، همان پردازنده‌های نوری هستند که به‌صورت رسمی رونمایی نشده است. در حال حاضر، برای پردازنده تمام جمع‌کننده و نیم جمع‌کننده را پیاده‌سازی و اجرا کرده‌ام.

عناوین بانوی نخبه تبریزی

سرپرست مدرسین و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف و دانشگاه تهران با همکاری گروه‌های دانش‌بنیان، و عضویت کمیسیون مسابقات ملی لوکوکاپ، به عهده این بانوی نخبه تبریزی است.

دکتر سجودی، بیش از ۱۰ مسابقه ملی رباتیک و بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله، طرح و ایده پژوهشی، نشست‌های علمی_ پژوهشی ملی و بین‌المللی را داوری نموده است.

فارس