در قرآن زن مهم است؛ نه مادر یا همسر

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده عنوان کرد: برای بررسی دقیق فهم زن به جز ترجمه، نیاز به دو گام بررسی شرایط اجتماعی - فرهنگی جامعه عرب و دوم‌، ارزیابی راهکار قرآنی برای بهبود آسیب حوزه زن داریم.

کارگاه “زن در قرآن” در روز نخست پنجمین نشست حضوری مسئولان امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، با سخنرانی حجت‌الاسلام مجید دهقان عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.

دهقان در این نشست عنوان کرد: زن در ترجمه به‌تنهایی فهم نمی‌شود و نیاز به دو گام، برای بررسی دقیق مطالعه شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه‌ای که قرآن در آن نازل شده و سیاست جنسیتی قرآن در جامعه عرب داشته و از طرفی دانستن بهره‌ای که در موضوع زن از مباحث قرآنی و چگونگی بهبود آسیب‌های این حوزه خواهیم برد از اهمیت برخوردارند.

دهقان با توصیف زن و مرد در جامعه عرب اضافه کرد: با وجود قبیله محور بودن جامعه عرب و مستقل نبودن معنای خانواده، ورود قرآن با ادبیات پدر، مادر، فرزند، به معنای انسانی بوده است.

وی در ادامه افزود: قرآن بسیاری از واژه‌هایی که آن زمان برای زنان استفاده می‌شده را منسوخ نموده و واژه‌هایی که بار انسانی و کرامت گونه داشت را جایگزین نموده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده یادآور شد: با مهم بودن زن در قرآن، متوجه حساسیت قرآن نسبت به مسئله زنان  جدا از مادر یا همسر بودن، خواهیم شد. درحالی‌که قبیله‌گرایی آن زمان و تصمیم‌گیری اصلی توسط بزرگان قبیله و تولید نسل با ازدواج، از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌اند.

ایشان متذکر شد: به دلیل قرارداشتن قدرت و زور در دست مردان، با مخاطب قراردادن آنان توسط قرآن‌، سیاست جنسیتی از طریق اصلاح مردانگی و حل مشکل مردان پیش رفته است.

همچنین عنوان کرد: تأکید قرآن بر نگاه مردان به زنان، مبتنی بر میل رد و بر شاخص عدالت بوده و سیاست حذف مردانگی در خانواده در سیاست برابری جنسیتی دنیای غرب وجود داشته و باعث کشیده‌شدن شکست‌های آنان به فضای کاری شده است؛ بنابراین، برای نهادینه‌شدن رویکرد محبت‌آمیز احترام گونه انسانی به زن، نیاز به آموزش پسران و مردان داریم.

آنا