در حاشیه/ توضیحات الناز رکابی درباره حواشی مسابقات کره جنوبی

الناز رکابی ورزشکار شناخته شده زنجانی است که چند روز پیش در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در ماده کامباین زنان بدون پوشش شرکت کرد.

نحوه حضور ورزشکار تیم ملی سنگ‌نوردی ایران الناز رکابی در رقابت های سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا و کسب مقام چهارمی این مسابقات، با حاشیه هایی همراه شد و رسانه‌های بیگانه روی این موضوع موج‌سواری کردند.

الناز رکابی ورزشکار شناخته شده زنجانی است که قهرمانی جام گورتکس آدیداس راک‌استار آلمان ۲۰۱۶، مدال طلای ماده بولدرینگ کاپ آسیا، مدال برنز ماده لید کاپ آسیا ۲۰۱۷ و چندین مدال برنز و نقره دیگر در ماده‌های سرعت تیمی و لید و اوورال و بولدرینگ در سطح قهرمانی آسیا را در کارنامه خود دارد.

رکابی شهریورماه امسال هم در رقابت های کمباین (مجموع سه رشته سرطناب، بولدرینگ و سرعت) قهرمانی جهان با کسب ۴۲ امتیاز در جایگاه سوم ایستاد و مدال برنز را از آن خود کرد. حضور این عضو تیم ملی سنگ‌نوردی ایران در رقابت های چند روز پیش سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا در ماده کامباین زنان و کسب مقام چهارمی این مسابقات، حاشیه هایی به دنبال داشت و رسانه‌های بیگانه روی این موضوع موج‌سواری کردند.

ماجرای دروغ‌‌سازی رسانه‌های معاند درباره الناز رکابی چه بود؟

ماجرا از این قرار بود که وقتی خانم رکابی با هدبند در این مسابقات حضور پیدا کرد، رسانه‌های بیگانه حرکت این بانوی ورزشکار را کشف حجاب و پیوستن او به جمع معترضان اغتشاشات اخیر نامیدند، در حالی که بر اساس اظهارات برادر او و همین‌طور در وضعیت (استوری) وی در اینستاگرام، به نظر می‌رسد اتفاق دیگری رخ داده است.

برادر بزرگ این ورزشکار با اشاره به حواشی چند روز اخیر اظهار کرد: خواهرم حجاب داشت و از هدبند استفاده کرده بود. متأسفانه بعضی از رسانه ها از این اتفاق سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه «خواهرم الناز فرزند ایران است و قطعاً تا آخر با پیراهن تیم ملی ایران در رقابت‌‌ها حاضر خواهد شد»، تصریح کرد: الناز به این خاک تعلق دارد و برای این کشور بازی خواهد کرد.

برادر این بانوی ورزشکار همچنین با رد برخی ادعاها در مورد پناهندگی خواهرش، گفت: خواهرم الناز به ایران بر خواهد گشت چون فرزند ایران است و خاک کشورش را بسیار دوست دارد. ما هم قطعاً پس از بازگشت او نشست خبری برگزار خواهیم کرد و خواهرم در رابطه با حواشی به وجود آمده توضیحاتی را ارائه می‌کند.

استوری الناز رکابی درباره حاشیه اخیر

الناز رکابی نیز با انتشار یک وضعیت (استوری) در صفحه اینستاگرام خود به حاشیه‌‌سازی رسانه‌های بیگانه این‌گونه واکنش نشان داد و نوشت: «با سلام خدمت تمام مردم شریف ایران، اینجانب الناز رکابی با سابقه بیست سال عضویت در تیم ملی سنگنوردی ضمن عذرخواهی بابت نگرانی‌هایی که ایجاد کردم باید اعلام کنم طبق حساسیت‌های موجود در جریان فینال مسابقات قهرمانی آسیا که در کره‌جنوبی برگزار شد به‌دلیل زمانبندی نامناسب و فراخوانی غیرقابل پیش‌بینی برای صعود دیواره، سهواً پوشش بنده دچار مشکل شد. در حال حاضر طبق زمانبندی از قبل تعیین‌شده به همراه تیم در حال بازگشت به ایران هستم».

نکته قابل تامل اینکه رسانه‌های دشمن در حالی که قصد داشتند با فرصت طلبی از این اتفاق نهایت سوءاستفاده را ببرند و این بانوی ورزشکار را به‌عنوان نماد اعتراضات علیه تضییع حقوق زنان در ایران مطرح کنند که بانوان ورزشکار کشورمان از جمله الناز رکابی به برکت انقلاب اسلامی و نگاه ویژه آن به زنان، فرصت پیشرفت پیدا کرده‌اند و با موفقیت در میادین بین‌المللی و کسب مدال‌های متعدد نام خود را در تاریخ این سرزمین ماندگار کرده‌اند.

سانسور تاریخ‌‌سازی بانوان قهرمان در مسابقات آسیایی

تقلای رسانه‌های بیگانه برای سوءاستفاده از اتفاق پیش آمده در حالی است که در روزهای گذشته دختران دوومیدانی و وزنه‌برداری کشورمان در رقابت های آسیایی یعنی نازنین فاطمه عیدیان و سیده الهام حسینی با کسب مدال طلا و تاریخ‌‌سازی، نام خود را در ورزش ایران جاودانه کردند، آن هم در روزهایی که زن در نگاه دشمنان یک ابزار است و هرجا که در راستای منافعشان باشد روی آن مانور تبلیغاتی می‌دهند و آنچنان ذوق‌زده می‌شوند که ساعت‌ها و روزها به آن می‌پردازند.

گفتنی است یکی از مهم‌ترین دستاوردها و افتخارات جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکا به توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بدرخشند.

استوری الناز رکابی

۵۹۸