درمان ناباروری مردان

به گفته لیلا راشکی برگزیده حوزه زیست‌فناوری بیست و پنجمین کنگره و جشنواره بین‌المللی رویان جهاد دانشگاهی، طبق تحقیقات انجام شده در این پژوهشگاه، سلول‌های بنیادی اسپرماتوگونیال بافت بیضه (سلول‌هایی که مسئولیت تولید اسپرم را دارند) در برخی از پسران نوجوان مبتلا به سرطان به دلیل شیمی‌درمانی و رادیوتراپی آسیب‌دیده، و در آینده مشکلاتی برای باروری آنها ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر افزود: برای اینکه این افراد پس از درمان سرطان توانایی به‌دست‌آوردن سلول‌های اسپرم و صاحب فرزند شدن را داشته باشند، به دنبال روشی در آزمایشگاه برای این مسئله بودیم.

دکترای بیولوژی تولیدمثل اظهار کرد: از سلول‌های تستیس به‌عنوان  بافت‌های شبه اندامی برای بررسی مکانیسم‌های مولکولی و درمان‌های دارویی، به دلیل امکان زیاد به‌وجودآوردن رده‌های اندام‌های دیگر مانند کبد و کلیه، در این پژوهش استفاده کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: از اسید هیالورونیک برای تمایز سلول‌های بنیادی بیضه موش‌های نابالغ به سمت سلول‌های کبدی در این طرح آزمایشگاهی استفاده کرده‌ایم، تا همان مسیر تکامل را در پیش گرفته و تمایز به سمت سلول‌های دیگر نیز به وجود آید.

وی با اشاره به مشکلات اجرای این طرح گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که با آن مواجهیم تأمین هزینه بوده که باتوجه‌به تحریم‌ها، بسیاری از تست‌های اطمینان‌بخش در ایران قابل‌انجام نبوده، و مواد اولیه این طرح نیز با قیمتی گزاف از خارج از کشور تأمین می‌شود.

راشکی بیان کرد: چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی، بخش دیگری از مشکلات پژوهشگران این مجموعه بوده که با وجود کارایی و کاربرد زیاد، به دلیل اعمال تحریم‌ها در مجلات خارجی چاپ نمی‌شوند‌. اگر ورود مواد و تجهیزات مورد نیازمان برطرف و بستری برای همکاری بیشتر با دانشگاه‌های دیگر فراهم شود، می‌توانیم پیشرفت چشمگیری در اجرای این طرح داشته باشیم.

آنا