ماجرای دختر با حجاب در انیمیشن «درون و بیرون» چیست؟

استفاده کمپانی‌های غربی پیکسار و دیزنی از شخصیت یک دختر محجبه در انیمیشن جدیدشان واکنش‌های زیادی را به دنبال است

اقبال به حجاب در کشورهای غربی و در اروپا در حال افزایش است؛ این درحالی است که با این پدیده اسلامی در کشورهایی که قوانین خود را در راستای آزادی می‌دانند، مقابله می‌شود‌. فرانسه که خود را مهد آزادی می‌داند از جمله این کشورهاست که قوانینی را برای ممنوعیت حجاب در مدارس طراحی و اجرا کرد اما با فشار و زور نتوانست حجاب را در این کشور محدود کند.

حالا پخش قسمت دوم انیمیشن «درون و بیرون» بازهم موضوع حجاب را در کشورهای غربی بر سر زبان‌ها انداخته است. داستان از این قرار است که در این انیمیشن تعدادی از شخصیت‌ها با حجاب هستند و در فضای مدرسه‌ای که شخصیت اصلی داستان با چالش‌های دوران بلوغ دست و پنجه نرم می‌کند، تعدادی از هم مدرسه‌ای‌های وی محجبه هستند و اتفاقا در فعالیت‌های ورزشی نیز شرکت پررنگی دارند.

درون و بیرون یا پشت و رو (به انگلیسی: Inside Out ) یک فیلم انیمیشن در ژانر داستان بلوغ به کارگردانی «پیت داکتر» است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این انیمیشن توسط استودیوهای پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز عرضه آن را بر عهده گرفت.

حالا انتشار قسمت جدید این انیمیشن باعث شده تا عده‌ای از تندروهای غربی به این موضوع اعتراض کنند و حتی علیه این اقدام شرکت دیزنی امضا جمع کنند که این شرکت در حال ترویج اسلام گرایی و عادی‌سازی حجاب در کشورهای غربی است.

با این حال برخی از کاربران فضای مجازی معتقدند که نمی‌توان جلوی اسلام‌گرایی را گرفت و اقدام کمپانی دیزنی به عنوان یک شرکت تجاری استفاده از سود این ماجراست.

قرار دادن یک شخصیت با حجاب حتی در حد چند ثانیه در این پویانمایی به معنای پذیرش آن است و این اتفاقی است که برخی از تندروهای غربی آن را تحمل نمی‌کنند.

درواقع حجاب پدیده‌ای است که مردم کشورهای غربی با آن زندگی می‌کنند اما وقتی این موضوع توسط کمپانی‌های مطرح غربی و آمریکایی نمایش داده می‌شود بیشتر به عنوان یک پدیده اجتماعی احساس می‌شود.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس در این باره با گلایه از فرانسه به عنوان یک جامعه غربی که خود را آزاد می‌نامد می‌گوید که وقتی بعضی از افراد برای حضور ۵ ثانیه‌ای یک شخصیت با حجاب در این انیمشین آشفته و عصبانی می‌شوند، این موضوع ناراحت کننده است.

البته برخی دیگر نیز به این اقدام کمپانی دیزنی به دیده تردید نگاه می‌کنند و معتقدند که این موضوع باعث نمی ‌شود که دیزنی یک شرکت خوب به حساب بیاید؛ چراکه بسیاری نسبت به پول‌هایی که این شرکت برای نسل‌کشی مردم غزه و همچنین اشاعه فرهنگ همجنسگرایی بین کودکان و جوانان خرج می‌کند، آگاه هستند.

فارس