پاد: برخی از برخوردها با دختران مجرد دهه شصت به دور از کرامت است

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت: باید با دختران مجرد دهه ۶۰ کریمانه‌تر برخورد شود. ما کارکرد زنان را فقط با ازدواج تعریف کردیم و در نتیجه این تعریف، دختران مجرد دهه ۶۰ را شایسته دریافت خیلی از امتیازات ندانستیم. این اشتباه بحران زا و آسیب زننده است.

سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در نشست «بررسی تجربه زیسته دختران دهه ۶۰ با نگاهی بر قوانین مصوب مرتبط» اظهار کرد: ماموریتی که آقای رئیس جمهور به بنده محول کردند، یک ماموریت بسیار متفاوت است و پرداختن به آن منطقه ممنوعه محسوب می‌شود. این ماموریت ها شامل «پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان»، «حریم خصوصی»، «برپایی اجتماعات» و «حق آزادی بیان» است. رییس جمهور تاکید مضاعفی در این چهار گزاره به ویژه پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان داشتند.

پاد افزود: برای اینکه بتوانیم اهداف این حکم را محقق کنیم و به درستی وظایف خود را انجام دهیم، باید یک رصدی می داشتیم تا یک تصویر روشن و درست از مسائل حوزه زنان به دست آوریم. مسئله‌ای که ابتدا به آن ورود کردیم بحث دختران دهه شصتی مجرد بود.

توجه صحیح به مسائل و مشکلات دختران دهه ۶۰ نشان دهنده عقلانیت در حکمرانی است

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی با بیان اینکه وضعیت دختران دهه ۶۰ مناسب نیست، بیان کرد: این موضوع در مقررات، بخشنامه‌ها، قوانین و حتی برخوردها بی نسبت با عدالت است. برای اینکه بتوانیم یکی از این مساله‌ها را به کمک متخصصان و نخبگان حل کنیم بسیار تلاش کردیم. توجه صحیح به مسائل و مشکلات دختران دهه ۶۰ نشان دهنده عقلانیت در حکمرانی است. ما نمی ‌توانیم برای بخشی از جامعه بدون برنامه عمل کنیم و به نخبگان و متخصصان امور بی توجه باشیم.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ دهد حکمرانی از حکمت خالی می شود و همانجا با مردم بی نسبت می‌شویم. دولت سیزدهم به بهره گیری از نظرات متخصصان و نخبگان اعتقاد دارد و به همین منظور اساتید دغدغه‌مند در این حوزه‌ها شناسایی شدند و آنهایی که دلسوزانه در این حوزه فکر کردند و دغدغه دارند لطف فرمودند و پذیرفتند.

پاد تاکید کرد: برخی از بخشنامه‌ها ممکن است با نیت خیر طراحی و ابلاغ شوند اما بدون قصد نوعی امتیازات را طراحی کنند که موجب  شود دختران دهه ۶۰ خارج از مبانی عادلانه از کسب امتیاز محروم بمانند و متضرر ‌شوند. احساس تبعیض که بخش زیادی از زنان جامعه ما را در ساحت‌های مختلف درگیر کرده، دختران دهه ۶۰ را هم مشغول کرده است.

دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی اشتغال را یکی از این موارد تبعیض آمیز دانست و افزود: اگر بخواهیم دقیق تر و علمی تر نگاه کنیم اتفاقاً با دختر مجرد دهه ۶۰ در راستای حق کرامت (بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی) باید کریمانه‌تر برخورد شود و منطق اسلام و قرآن هم این چنین است. کرامت دختران مجرد دهه ۶۰ که عنصر فعال جامعه و در سنی هستند که می توانند خیلی کارآمد باشند باید بیشتر نگه داشته شود.

وی خاطر نشان کرد: ما کارکرد این زن را فقط در داشتن همسر تعریف کردیم و آنها را شایسته دریافت خیلی از امتیازات ندانستیم و این همان اشتباه و خطای تاکتیکی و راهبردی خیلی خطرناک است. در ماموریت بنده پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان برگرفته از بند یک اصل ۲۱ قانون اساسی آمده است بر اساس این بند جمهوری اسلامی برای خود وظیفه ای به نام احیای حقوق مادی و معنوی زنان تعریف کرده است.

پاد تاکید کرد: پیگیری حقوق مادی و معنوی زنان را آقای رئیس جمهور در راستای اجرای این بند از قانون اساسی از بنده خواسته است. برخی دستگاه های تصمیم‌گیر بعضاً تصمیماتی اتخاذ می کنند که پیوست عدالت ندارد در حالی که رهبر معظم انقلاب  مکرراً فرمودند که هر تصمیمی گرفته می‌شود باید پیوست عدالت داشته باشد.

دستیار رییس جمهور به موضوع حق عائله کندی اشاره کرد و افزود:  باید تعریف ما از خانواده اساساً با امروز متفاوت تر هم بشود تا بتوانیم افراد را محترم بشماریم. نقش‌های دیگر این ها را می‌خواهیم چه کار کنیم. بالاخره دختر است، انسان است، زن است ولی مادر یا همسر نیست. وجود دختران مجرد در جامعه یک واقعیت است و لطف و فضل الهی منوط به تلاش ما است که دانش و تجربه شما چاشنی این حرکت می شود.

ایرنا