نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
خبر اصلی:
از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، این رژیم جعلی دانشگاهها و مدارس دولتی فلسطین، مدارس وابسته به آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را به طور عمدی مورد هدف قرار داده و آنها را تخریب کرده است.
تحلیل خبر:
به دلیل اهمیت بالای نقش آموزش در پیشرفت وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و… یک کشور، حق دسترسی به آموزش و تحصیل یکی از حقوقهایی است که در زیر مجموعهی حقوق بشر قرار گرفته و در بند نخست ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر به این موضوع اشاره شده است که هرکس حق دارد از آموزش و پرورش بهرهمند شود.
اما با این وجود برخی از کشورها به دلایل مختلف در این امر مهم وضعیت قابل قبولی نداشته و ضعیف عمل میکنند؛ دلایلی همچون فقر و مشکلات اقتصادی، عدم وجود منابع کافی، سیستم آموزشی ناکارآمد، جنگ و…
جنگ، این پدیده شوم که میتوان گفت قدمتی ۵۰۰۰ ساله داشته و از زمان پیدایش دولتها خلق شده است نتیجه قدرتطلبی و زیادهخواهی برخی از انساننماها برای نابودی انسان است.
جنگ نه تنها تا کنون جان میلیونها انسان را گرفته است بلکه سبب از بینرفتن زندگی و آینده میلیونها انسانی شده که به هر نحوی توانستند جان خود را در درگیریها حفظ کنند آنهم با وجود شرایط سخت، به گونهای که دسترسی به ابتداییترین حقوق، آرزوی مردمان جنگزده شده است.
در صورتی که کشور متخاصم با رعایت قوانین بینالمللی به جنگ علیه کشوری بپردازد باز هم آسیبهایی که به آن کشور و ملتاش وارد میکند قابل جبران نیست، حال تصور کنید رژیمی که به هیچ قاعده و قانونی اعتقاد نداشته و خوی حیوانی دارد آغازگر جنگی شود. در اینصورت اخبار این نزاع چیزی به جز کشتار غیرنظامیان، جنایتهای وحشیانه، هدف قراردادن پناهگاهها و حمله به مراکز درمانی و آموزشی خواهد بود؟
اسرائیل این رژیم جعلی دهههاست از هیچ جنایتی برای از بین بردن دولت و ملت فلسطین دریغ نکرده است.
بسیاری از این جنایتها سالهای سال در تاریخ بشر خواهد ماند؛ از اجبار افراد برای دیدن صحنه اعدام اعضای خانواده تا به کارگیری بمبهای فسفری و سلاحهای ممنوع در قوانین جنگ علیه غیرنظامیان، از پاره کردن شکم زنان باردار تا حمله به بیمارستانها، از تخریب مناطق مسکونی تا تجاوز به اسیران.
اینها شاید تنها گوشهای از جنایتهایی باشد که روزها و سالهاست از پیش چشم حقوق بشر دوستان میگذرد اما همه ماجرا نیست، چراکه اسرائیل میخواهد اگر در انقراض نسل مردم فلسطین موفق نشد، نسل مقاومت را از طریق نابودی مسیر دانش و آگاهی منقرض کند آنهم با تخریب مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاهها.
از آغاز جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین (۷ اکتبر ۲۰۲۳)، نیروهای اشغالگرقدس، اساتید دانشگاهها، اندیشمندان و علما را هدف قرار داده و ۳ رئیس دانشگاه و ۱۱۹۲۳ دانشجو را شهید کردند و سبب محرومیت ۷۸۸ هزار دانشآموز از مدارس و دانشگاهها شدند.
همچنین بیش از ۹۰ درصد از مدارس و دانشگاهها مورد هدف قرار گرفته و تخریب شدند. دانشگاههای مهمی همچون؛ دانشگاه الازهر (از برجسته ترین دانشگاههای فلسطینی با ۶۰۰ کارمند و ۱۵هزار دانشجو و ۱۲۰ دانشکده بود)، دانشگاه اسلامی غزه (یکی دیگر از دانشگاههای مهم و انسانسازی است که بزرگانی همچون اسماعیل هنیه، یحیی سنوار و محمد ضیف از رهبران حماس را تعلیم داده است)، دانشگاه الاسراء (دانشگاهی که دارای موزهای با بیش از ۳هزار اثر باستانی کمیاب بود) و…
او خوب میداند که اگر از طریق تخریب مراکز آموزشی مانع تحصیل کودکان، نوجوانان و جوانان نشود باید سالها بعد به دنبال راهی برای ترور مجدد «پروفسور جمال الزبده»ها (پایهگذار سیستم طراحی نوین موشکهای حماس)، «دکتر مدحت صیدم»ها (جراح و ناجی مردم در زمان جنگ)، «سفیان تایه»ها (فیزیکدان مشهور فلسطینی)،«محمد شبیر»ها (پایه گذاری گروه پزشکی آزمایشگاهی در دانشگاه) و صدها تن از دیگر دانشمندان و شخصیتهای برجسته علمی باشد که به جرم آبادانی وطن ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند تا شاهد به قدرت رسیدن درس مقاومت در میان دانشجویان نباشد، چراکه از دیرباز مراکز آموزشی در طول تاریخ فلسطین بهعنوان قطبهای حیاتی فعالیتهای انقلابی و فرهنگی میان مردم این کشور بوده و مدارس نقش پررنگی در ایجاد جنبشهایی برای آزادی فلسطین داشتهاند. اسرائیل میخواهد با تخریب این مراکز بر جان و اندیشه آیندهسازان تسلط پیدا کند.
اما او نمیداند که خرابههای مدارس، کلاس درس بزرگی است که کودکان را پرورش میدهد.
او نمیداند که هنوز معلمان فلسطینی بر عهد خود ماندهاند و معلمانی چون «اسراء ابومصطفی»هایی هستند که خرابههای خانه خود را کلاس درس کودکان کرده تا آنان را به حق تعریف شدهشان در حقوق بشر برای تحصیل برسانند و در کنار علم آموزی، مشق مقاومت و شهادت را سرمشق زندگیشان کنند.
او نمیداند با وجود آوارگیهایی که به بار آورده است، هنوز «شیما النهال»هایی (دانشجوی ریم المصری رشته داروسازی در دانشگاه فلسطین) هستند که با وجود تمام سختیها و نبود امکانات اردوگاه آوارگان به دنبال تحقق رویای خود میباشند.
او نمیداند که آنان فرزندان سرزمینهای مقاوم زیتون هستند و برای هزار سال زندگی، ریشه در این آب و خاک دواندهاند و با هر باد و بورانی پای پس نمیکشند هرچند که چشمان نابینا و گوشهای ناشنوای جهانیان این حقایق را نبیند و نشنود آنها باز هم مقاومت را اولین و مهمترین درس زندگی میدانند و تا آخرین لحظه «دانشجویان مقاومت» باقی خواهند ماند.
فاطمه قلیزاده
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت