حضور بانوی دانشمند تبریزی در جمع پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان

براساس تأکید دین اسلام و سفارش ائمه‌ی اطهار(ع)، بانوان همیشه جزو پیشگامان حرکت معنوی انسان به‌سوی پیشرفت، رشد و تعالی محسوب شده و میدان فعالیت و تلاش علمی، اقتصادی و سیاسی برای بانوان، کاملا باز و فراهم است.
دانشمند

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، فصل تازه‌ای از حیات و حضور زنان در جامعه‌ی ایرانی آغاز گردید. انقلاب اسلامی ضمن بازگرداندن کرامت بانوان ایرانی، آن‌ها را با هویت اصلی و واقعی‌شان که همانا بالاترین درجه‌ی عفت و پاکدامنی است، آشنا کرد.

در طول ۴۴سال اخیر بانوان ایرانی در کنار مردان به کار و تلاش پرداخته و در یک فضای امن و اخلاقی، خود را به مدارج عالی شغلی و علمی رساندند. دکتر نجمه شیخ زاده یکی از بانوان پرتلاش و موفق ایرانی در سطوح بین المللی است.

دکتر نجمه شیخ زاده (متولد ۱۳۵۸) استاد گروه بهداشت و بیماری‌های آبزیان دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تبریز و یکی از ۲۰عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز است که بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در جمع پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان در حوزه های مختلف موضوعی علوم سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

این بانوی فرهیخته در پیشرفت فعالیت های خود، نقش همسر را در موفقیت هایش غیر قابل انکار دانست و گفت: نقش همسر در رشد، تعالی و موفقیت بانوان در شغل و تحصیل غیر قابل انکار است و در کنار این موضوع، الگوی تربیتی مناسب نیز نقش مهمی در موفقیت مردان و زنان دارد. مخصوصا نقش مادری بانوان در داخل خانواده بیش از اندازه مهم و حیاتی است.

این بانوی دانشمند معتقد است: بانوان شاغل با یک برنامه‌ریزی خوب و دقیق، می‌توانند در خانه و محل کار وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند. البته طبیعتا بانوان شاغل به‌مراتب انرژی بیشتری نسبت به آقایان صرف می‌کنند اما از طریق همدلی و تعامل با همکاران، می‌توان در نیل به پیشرفت و دستیابی به هدف، موفق بود.

دکتر شیخ زاده در خصوص نقش حاکمیت در ارزش دهی به جایگاه والای بانوان ایرانی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات حاکمیت برای بانوان، در نظر گرفتن جایگاهی یکسان برای آقایان و بانوان در تمامی سطوح است. به‌طوریکه اکنون شاهد حضور پررنگ و تاثیرگذار بانوان ایرانی در بسیاری از مشاغل و مسئولیت‌ها پایا پای آقایان، هستیم.

یکی از مطالبات خانم شیخ زاده، توجه بیشتر مسئولین نسبت به حضور بانوان در پست‌های سازمانی و تصمیم گیری‌ها است به گونه ای که در کنار این موضوع با درک مناسب از مشکلات و دغدغه‌های بانوان که علاوه بر وظیفه‌ی سازمانی، مسئولیت مادری و همسری در خانواده را نیز برعهده دارند، بستری را فراهم آورند که بانوان بتوانند بدون دغدغه، مسئولیت‌های سازمانی خود را به نحو احسن انجام دهند.

سوابق علمی بانوی دانشمند تبریزی:

چاپ ۱۰۰ مقاله‌ی ملی و بین المللی

سردبیری سه مجله‌ی ملی و بین المللی

شرکت در بیش از ۳۰ کنفرانس ملی و بین المللی

استاد راهنمای حدود ۴۰ پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد و رساله‌ی دکتری

 تالیف دو جلد کتاب بخشی از سوابق علمی این بانوی دانشمند و فرهیخته تبریزی است.

شیخ زاده استاد تمام گروه بهداشت و بیماری‌های آبزیان دانشکده‌ی دامپزشکی، در حال حاضر دروس «ماهی شناسی»، «تکثیر و پرورش ماهی» و «بیماری‌های ماهی» را در این دانشکده تدریس می‌کند.

نصر