دانسته‌هایی درباره مصرف قرص‌های اورژانسی

قرص اورژانسی یک روش اضطراری برای جلوگیری از بارداری در رابطه جنسی محافظت نشده است.

قرص‌های اورژانسی، حاوی هورمون‌هایی هستند که مانع لقاح اسپرم و تخمک شده و از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌نمایند. نکته حائز اهمیت این است که برای اثرگذاری بهتر، باید تا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، برای جلوگیری از بارداری مصرف شود. عوارض این قرص‌ها در شیردهی، شیوه مصرف و عملکرد آن‌ها، در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد:

قرص اورژانسی چیست؟

 به‌منظور جلوگیری از حاملگی ناخواسته، روش اضطراری قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌هایی که جلوی لقاح تخمک و اسپرم را می‌گیرند، و باید حداکثر ۳ تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی و هرچه مدت‌زمان کمتر باشد اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به توصیه پزشکان، با وجود اثرگذاری این قرص‌ها در بیشتر مواقع، نباید روش قطعی و همیشگی برای جلوگیری از بارداری باشد. همچنین، حتماً در دوران شیردهی از عوارض قرص اورژانسی مطلع شده و با پزشک خود مشورت کنید.

انواع قرص اورژانسی

قرص لوو نوژسترول (LevonorgknT estrel)

این قرص‌های پرمصرف، حاوی پروژسترون بوده و نه‌تنها از آزادشدن تخمک جلوگیری می‌نماید، بلکه با جلوگیری از ورود تخمک بارور شده به رحم، جلوی بارداری را می‌گیرد. عوارض این قرص‌ها بنا بر تحقیقات، کمتر از محصولات دیگر است.

قرص‌های اولی پیریستال(Ulipristal)

این دارو که به الا و الاوان معروف است، تنها با نسخه پزشک برای جلوگیری از تشکیل جنین قابل‌تهیه است.

قرص‌های ال دی (LD) و اچ دی (HD)

این قرص‌ها اثرات ضعیف‌تری دارند قرص اچ دی، بعد از رابطه جنسی ۲ عدد و ۱۲ ساعت بعد هم دو عدد دیگر، و قرص‌های ال دی ۴ عدد بلافاصله بعد از رابطه جنسی، و ۴ عدد هم ۱۲ ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف می‌شود.

عملکرد و نحوه مصرف قرص‌های اورژانسی

قرص‌های اورژانسی درصورتی‌که تخمک از قبل آزاد شده و توسط اسپرم بارور شده باشد، دیگر اثری نخواهند داشت. همچنین رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های مقاربتی ضروری است. به‌علاوه حتماً برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی واکسینه شوید. این قرص‌ها باید در زمان طلایی بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شوند.

زمان مصرف قرص اورژانسی

 بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده، و نهایتاً ۳ تا ۵ روز بعد از رابطه هم می‌توانید آن را مصرف کنید. اثرگذاری و شانس بیشتر برای جلوگیری از بارداری، با مصرف هرچه زودتر آنها صورت خواهد گرفت.

همچنین در شرایط زیر هم می‌توان از قرص‌های اورژانسی استفاده کرد:

 *پاره شدن کاندوم حین رابطه

* قرارگرفتن در معرض تجاوز جنسی

 *داشتن رابطه جنسی محافظت نشده

 *مصرف آنتی‌بیوتیک بعد از استفاده از قرص‌های بارداری

عوارض قرص اورژانسی در شیردهی

باید به این نکته دقت کنید که در دوران شیردهی، برخی از هورمون‌های موجود در این قرص به نوزاد منتقل می‌شوند؛ بنابراین به توصیه پزشکان، تا یک هفته بعد از مصرف برای احتیاط، به نوزاد شیر نداده و از مکمل‌های جایگزین برای جلوگیری از تهدید جان نوزاد استفاده کنید.

چه کسانی نباید از قرص اورژانسی استفاده کنند؟

منع مصرف برای برخی از افرادی که حساسیت دارند، یا برخی داروهای خاص را مصرف می‌کنند وجود دارد. همچنین مصرف این قرص در بارداری، به دلیل خطر ازدست‌دادن جنین و آسیب رسیدن به مادر ممنوع است.

داروهایی که با این قرص‌ها تداخل دارند شامل این مواردند:

*گیاه خار مریم

 *داروهای ضد صرع و سل

 *داروهای کاهنده اسیدیته معده مانند امپرازول

 *برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند ریفامپسین و ریفا بوتین

عوارض مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند: تهوع، درد سینه، مشکلات اعصاب و روان، سردرد، درد شکمی، سرگیجه، مشکلات پوستی و اختلالات چرخه قاعدگی را در بر بگیرد.

به‌خاطر داشته باشید ۲ تا ۳ بار در طی یک سال، مجاز به مصرف این قرص‌ها بوده، و باتوجه‌به اینکه این قرص‌ها احتمال بارداری را تنها تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهند، در صورت مشکوک بودن به بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.

سلامت نیوز