یائسگی زود هنگام و خطر ابتلا به سرطان سینه

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید‌، ‌تجربه زودرس یائسگی در زنان‌، باعث بیشترشدن خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

محققان دریافتند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که کمتر از ۴۶ سالگی دچار یائسگی شده بودند تقریباً دوبرابر بیشتر از سایر هم‌سن‌هایشان است.

در این مطالعه با تمرکز بر زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان (poI)، وضعیتی که تخمدان‌ها به‌خاطر فقدان زودهنگام تخمک‌ها کار خود را درست انجام نداده دریافتند که این امر باعث تجربه برخی در سنین کمتر از حد معمول یائسگی می‌شود.

دکتر کورین ولت‌، محقق ارشد و متخصص غدد دانشگاه تویا گفت: نارسایی اولیه تخمدان‌، زنان را در معرض ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها مانند پوکی‌استخوان و بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

بنا بر نظر محققان‌‌، عامل ژنتیک در ۴۳ درصد این خانواده‌ها وجود دارد که ممکن است در سرطان نقش داشته باشند.

آنها با مقایسه موارد poI و ثبت سرطان و بررسی سوابق پزشکی هر دو، دریافتند که ۶۱۳ زن مبتلا و ۱۶۵ زن با یائسگی زودرس بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۱ تشخیص داده شده‌اند.

نتایج بررسی نشانگر ابتلای تقریباً دوبرابری زنان با یائسگی زودرس نسبت به جمعیت عمومی‌، به سرطان سینه بوده و خطر ابتلا در بستگان آنها نیز افزایش می‌یابد.

محققان برای درک بهتر عامل،DNA شش زن مبتلا به این بیماری را بررسی و دریافتند که تنوع غیرعادی در یکی از ژن‌های سالم نگهدارنده سلول‌ها وجود دارد. به گفته ولت، سلامت تخمدان با این نقایص، می‌تواند به خطر افتاده و باعث افزایش خطر رشد خارج از کنترل، به‌عنوان یکی از مشخصه‌های سرطان گردد.

به پیشنهاد محققان، زنان مبتلا به یائسگی زودرس، بهره بیشتری از افزایش غربالگری سرطان برده و امکان بهره‌مندی بستگان آنها از آزمایش ناباروری و غربالگری سرطان وجود دارد.

مهر