شیب تند خشونت خانگی زنان عراقی

سازمان‌های حقوقی عراق از ثبت آمار بی‌سابقه خشونت خانوادگی در سراسر این کشور علیه زنان، کودکان و سالخوردگان خبر دادند و خواستار تصویب فوری قانون حمایت از خانواده در برابر خشونت هستند.
عراق

«منی صاحب الهلالی»، رئیس سازمان فرهنگی «اور» برای حمایت از زنان و کودکان اظهار داشت: خشونت خانوادگی آمار بی‌سابقه‌ای را در جامعه عراق ثبت کرده است به طوری که طی سال گذشته بیش از ۱۵ هزار مورد خشونت خانوادگی ثبت شده است که استان ذی‌قار با ۱۸۶۸ مورد خشونت بالاترین آمار را در این زمینه داشته است که ۱۲۹۹ مورد آن علیه زنان، ۳۲۴ مورد علیه سالخوردگان و ۲۴۵ مورد علیه کودکان بوده است.

الهلالی افزود: آثار خشونت خود را با از هم پاشیدن خانواده‌ها، طلاق، بالا رفتن میانگین خودکشی، قتل، ازدواج دختران کم سن و سال، ازدواج اجباری، محرومیت از کار کردن، ممانعت از سفر و آموزش و موارد روانی چون افسردگی و فرار از منزل نشان می دهد.

وی با بیان اینکه نهادهای مدنی و دولتی باید برای مقابله با این پدیده وارد عمل شوند، گفت: با تصویب قانون حمایت از خانواده، مجازات‌هایی برای موارد خشونت خانوادگی تعیین می‌شود و از افراد خشونت دیده، حمایت‌هایی چون کمک به درمان و تامین سرپناهی برای افراد تحت خطر فراهم می شود.

در همین رابطه، «علی الساعدی»، استاد دانشگاه بغداد اظهار داشت:پرونده وخامت‌بار خشونت خانوادگی مستلزم راهکارهای فوری، بازخواست قانونی و فرهنگ‌سازی است.

الساعدی در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: دلایل خشونت در جامعه عراق بسیار است از جمله ضعف در فرهنگ‌سازی، ماهیت جامعه عشیره‌ای عراق که میان پسران و دختران تمایز قائل می شود و نگاه از بالا به پایین به دختران که همگی تاثیر پررنگی در ثبت موارد خشونت خانوادگی دارند.

هیات دولت عراق در سال ۲۰۲۰ میلادی لایحه قانون «مبارزه با خشونت خانوادگی» را تصویب و به پارلمان ارسال کرد اما این قانون به دلیل مخالفت برخی گروه‌های سیاسی (به خصوص حزب الدعوه و حزب فضیلت اسلامی عراق) تاکنون به تصویب نمایندگان نرسیده است.

العربی الجدید