خشونت خانگی در کمین زنان جوان

میلیون ها زن جوان از خشونت خانگی رنج می برند.

این مطالعه که در مجله پزشکی The Lancet Child & Adolescent Health منتشر شده است، از داده‌های موجود استفاده می‌کند و برای اولین بار بررسی دقیقی از شیوع خشونت فیزیکی و یا جنسی در دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله را ارائه می‌کند. تقریباً از هر ۶ نفر، یک نفر در سال گذشته تحت تأثیر خشونت خانگی قرار داشتند.

عواقب ویرانگر 

دکتر پاسکال آلوتی، مدیر بخش تحقیقات و سلامت جنسی و باروری سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرد که خشونت خانگی علیه میلیون‌ها زن جوان در سراسر جهان به طرز نگران‌کننده‌ای شیوع پیدا کرده است.

 وی افزود : «با توجه به اینکه خشونت خانگی می‌تواند آسیب‌های عمیق و پایداری ایجاد کند، باید به‌عنوان یک موضوع بهداشت عمومی – با تمرکز بر پیشگیری و حمایت هدفمند از قربانی، به طور جدی‌ مورد توجه قرار گیرد .»

سازمان جهانی بهداشت معتقد است خشونت خانگی  اثرات مخربی بر  روی سلامت داشته و می تواند احتمال بروز افسردگی، اختلالات اضطرابی، بارداری های ناخواسته، عفونت های مقاربتی و بسیاری از شرایط جسمی و روانی دیگر را افزایش دهد.

در عین حال، پیشرفت تحصیلی، روابط آینده و چشم اندازهای مادام العمر در زندگی نیز می تواند تحت تأثیر مخرب خشونت خانگی قرار گیرد.

تفاوت های منطقه ای 

اگرچه این معضل در همه جا رخ می دهد، اما سازمان جهانی بهداشت تفاوت های قابل توجهی در میزان شیوع خشونت خانگی را پیدا کرد.

بیشترین میزان خشونت خانگی در اقیانوسیه و جنوب صحرای آفریقا به ترتیب با ۴۷ درصد و ۴۰ درصد وجود دارد. در حالی که کمترین میزان در اروپای مرکزی با ۱۰ درصد و آسیای مرکزی با ۱۱ درصد است.

علاوه بر این، خشونت خانگی توسط همسر علیه زنان جوان در کشورها و مناطق کم‌درآمد، و در مناطقی که دختران کمتر در دبیرستان تحصیل می‌کنند و در مقایسه با مردان از مالکیت قانونی و حقوق ارث ضعیف‌تری برخوردارند، رایج‌تر است.

سازمان بهداشت جهانی گفت: ازدواج کودکان  یعنی ازدواج  دخترقبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، به طور قابل توجهی خطر بروز خشونت خانگی را افزایش می دهد. تفاوت سنی همسران باعث عدم تعادل قدرت، وابستگی اقتصادی و انزوای اجتماعی می شود که همه اینها احتمال سوء استفاده و آزار خانگی را افزایش می دهد.

پیشگیری، حمایت، توانمندسازی

برای رسیدگی به این موضوع، WHO بر نیاز فوری به تقویت و حمایت از خدمات و اقدامات پیشگیرانه زودهنگام برای نوجوانان تاکید کرد.

این امر باید با اقداماتی برای پیشبرد حقوق زنان و دختران، از جمله برنامه های مدرسه محور برای آموزش دختران و پسران در زمینه روابط سالم و حمایت از خشونت، حمایت های قانونی و توانمندسازی اقتصادی همراه باشد.

آژانس بهداشت سازمان ملل متحد یادآور شد که در حال حاضر، هیچ کشوری در مسیر حذف خشونت علیه زنان و دختران تا سال ۲۰۳۰ مطابق با اهداف هدف توسعه پایدار (SDGs) قرار ندارد .

به گفته سازمان جهانی بهداشت، پایان دادن به ازدواج کودکان – که از هر پنج دختر در جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد – و گسترش دسترسی دختران به آموزش متوسطه، برای کاهش خشونت خانگی علیه دختران نوجوان بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

برابری و آموزش 

دکتر Lynnmarie Sardinha، نویسنده این مقاله گفت: «این مطالعه نشان می دهد که برای پایان دادن به خشونت جنسیتی، کشورها باید سیاست ها و برنامه هایی داشته باشند که برابری  جنسیتی را در همه امور تضمین کند.

این به معنای تضمین آموزش متوسطه برای همه دختران، تضمین حقوق مالکیت برابری جنسیتی و پایان دادن به  ازدواج کودکان  که اغلب هنجارهای جنسیتی ناعادلانه که خشونت علیه زنان و دختران را تداوم می‌بخشد، پشتوانه می‌شود.»

برای این منظور، WHO از کشورها برای برنامه ریزی و رسیدگی به خشونت علیه زنان، از جمله تلاش برای  پیشگیری و سیاست گذاری در بخش مراقبت های بهداشتی، حمایت می کند.

این آژانس همچنین در نظر دارد تا پایان سال دستورالعمل های جدیدی را در مورد پیشگیری از ازدواج کودکان منتشر کند.

نیوزآن