افزایش گزارش خشونت خانگی علیه زنان استرالیایی در تعطیلات کریسمس

در آماری که توسط سرویس حمایتی NTV، موسسه ای در استرالیا که در جهت رفع و جلوگیری از خشونت خانگی تلاش می‌کند منتشر شده است، نشان می‌دهد که در تعطیلات سال نو میلادی آمار گزارش خشونت خانگی به پلیس استرالیا به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

تعداد فزاینده‌ای از زنان در کریسمس با آزار خانگی مواجه می‌شوند.. آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰۰ قتل شریک صمیمی(جنسی) از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱ به وقوع پیوسته که از هر چهار قربانی، سه نفر زن هستند. به عنوان نمونه در سال جاری بیش از ۶۰ زن در استرالیا با خشونت خانگی به قتل رسیده اند.

در آماری که توسط سرویس حمایتی NTV، موسسه ای در استرالیا که در جهت رفع و جلوگیری از خشونت خانگی تلاش می‌کند منتشر شده است، نشان می‌دهد که در تعطیلات سال نو میلادی آمار گزارش خشونت خانگی به پلیس استرالیا به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که تعطیلات زمان بسیار خطرناکی است. در انگلستان نیز با وضعیت مشابهی رو به رو هستیم.Refuge   یک سرویس حمایتی برجسته در انگلستان گفت: تماس ها و ارتباطات در سال ۲۰۲۳ با خط دولتی کمک به آزار خانگی با ۱۷۱۴۹۰ تماس در سال منتهی به مارس ۲۰۲۳، همچنان بسیار بالاتر از قبل پاندمیک بود.

این موسسه خیریه هشدار می‌دهد که در زمان کریسمس زمانی که حوادث خشونت خانگی بیشتر می‌شود، چالش های خاصی مانند انزوای اجتماعی و افزایش هزینه ها را به دنبال دارد که با بحران اقتصادی خانواده همراه می‌شود.

تحمل فرد آزارگر یا فقر و بی خانمانی؛ دو راهی افراد آزار دیده

بحران هزینه های زندگی باعث ایجاد چالش هایی می‌شود که اثرات سوء خشونت را به مراتب بدتر می‌کند. کارکنان دفتر مرکزی Refuge  گزارش داده اند فشار هزینه های زندگی فرصت هایی را برای سوء استفاده های اقتصادی یا تشدید آن ایجاد می‌کند. فاجعه اینجاست که افرار آزار دیده به دلیل فقر با موقعیت غیر قابل تحملی رو به رو می‌شوند؛ انتخاب بین ماندن در کنار یک فرد آزارگر و یا قرار گرفتن در وضعیت فقر و بی خانمانی.

ویکی مک لین متخصص حقوق خانواده در شرکتSlater Heelis می‌گوید: تداوم بحران هزینه های زندگی باعث تشدید فشار و تنش در این مقطع از سال شده و که منجر به افزایش بیش از معمول تماس ها جهت گزارش خشونت خانگی می‌شود. در استرالیا محققان گروه فمنیستی  Destory the joint  که تعداد خشونت هایی را که منجر به قتل می‌شود را رصد می‌کنند و می‌گوید تعداد زنان کشته شده در استرالیا در این هفته به ۶۲ نفر رسیده است و آمار دقیق کاملا مشخص نیست.

سازمان دیده بان زنان استرالیایی این تعداد را ۷۴ نفر عنوان می‌کند. فیلیپ ریتر مدیر اجراییNTV  در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه های زندگی، فشارهای مالی ممکن است باعث بروز خشونت علیه شریک صمیمی شود.

وی گفت: زمانی که همه اعضای خانواده در تعطیلات هستند خصوصا در زمان کریسمس و به این ترتیب زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند، در امان ماندی زنان دشوارتر است.

بر اساس آخرین گزارش موسسه جرم شناسی استرالیا، بین سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱، دوهزار و صد و دو قتل توسط شریک جنسی صورت گرفته است. دولت فدرال سال گذشته طرح ملی پایان دادن به خشونت علیه زنان و کودکان را در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ آغاز کرد.

تمرکز آن بر روی عناصر و سیستم هایی است که خشونت علیه زنان و کودکان را تحریک می‌کند. مداخله زود هنگام، حمایت از قربانیان و بازماندگان، کمک به قربانیان در جهت بهبودی و سلامتی و قرار گرفتن در محیطی امن از جمله راه اندازی سرویس حمایتی شبانه روزی ۱۸۰۰Respectکه در زمینه حمایت از خشونت خانگی، جنسی و خانوادگی فعالیت می‌کند.

در استرالیای جنوبی، مرگ چهار زن در یک زمان کوتاه باعث تشکیل کمیسیون سلطنتی به خشونت خانگی شد. هفته گذشته پیتر مالیناوسکاس نخست وزیر این کشور اعلام کرد که یک کمیسیون سلطنتی یک ساله تشکیل خواهد شد. وی گفت: این مرگ ها تلنگر وحشتناکی بود از اینکه جامعه ما هنوز تا چه حد باید برای رسیدگی به معضل خشونت خانگی پیش برود.

به هر حال طبق گفته ریتر، درست است که مردان زیادی در این زمان از سال خشونت خانگی را انتخاب کرده اند و اغلب به تراژدی ختم شده است اما راه بهتری هم وجود دارد، آنها می‌توانند کریسمس را بدون خشونت تصور کنند؛ تعطیلاتی مملو از احترام و عشق.

جهان بانو