خشم مسلمانان هندی از اقدام جدید اسلام ستیزانه دولت هند؛ ممنوعیت حجاب اجرایی شد

ممنوعیت حجاب در مدارس یکی از ایالت‌های جنوبی هند موجب برانگیخته شدن خشم جامعه مسلمان در سراسر این کشور شده است.

خشم مسلمانان هندی از اقدام جدید اسلام ستیزانه دولت هند؛ ممنوعیت حجاب اجرایی شد

به گزارش جهان بانو به نقل از پرس تی وی، پس از اجرای قانون ممنوعیت حجاب در مدارس ایالت کارناتاکا در جنوب هند، بانوان مسلمان هندی به شدت از این سیاست ابراز ناخشنودی کرده و به آن اعتراض کردند.

منور زمان، خبرنگار پرس تی وی از دهلی نو گزارش کرد: صدیقه، دانش آموز کلاس دوازدهم در دهلی نو بسیار خشمگین است. او می گوید شاید این نخستین بار در تاریخ هند باشد که گروهی در هند تنها به دلیل نوع پوشش خود، مورد حمله قرار می گیرند.

دانش آموز دختر هندی تاکید کرد: ما هندی هستیم و به ملیت خود بسیار افتخار می کنیم. ما اعتقاد داریم که همه انسان ها از این حق برخوردار هستند که خودشان انتخاب کنند و تصمیم بگیرند. طبق مفاد قانون اساسی، هیچ کس حق مداخله در تصمیمات ما را ندارد.

هفته گذشته، ویدئویی در شبکه های اجتماعی انتشار پیدا کرد که تنها در چند ساعت موجب برانگیخته شدن موجی از احساسات شد. دختر دانشجوی جوانِ محجبه در ایالت کارناتاکا در جنوب هند از طرف گروهی از هندوهای تندرو مورد توهین قرار گرفت و دختر هم با شعار “الله اکبر” به اهانت های آن ها واکنش نشان داد. پس از این اتفاق بسیاری او را تحسین کردند و او را بانوی آهنین خطاب کردند. در حال حاضر انتخابات ایالتی هند در حال برگزاری است و کارشناسان معتقدند که در چنین روزهایی دو قطبی کردن جامعه اتفاقی معمول است و موضوع اختلافات مذهبی در هند نیز ابزار آسانی برای این کار است.

فعال مدنی زن هندی تصریح کرد: همه تلاش ها برای ممانعت از حضور بانوان مسلمان در اماکن عمومی، یک اقدام نژادپرستانه علیه مسلمانان است. آن ها در تلاش هستند تا چنین اقداماتی انجام دهند اما کار به آن آسانی که تصور می کنند نیست.

یک دانش آموز دختر دیگر نیز که نخواست هویتش فاش شود گفت حزب حاکمِ بهاراتیا جاناتا ممکن است به دنبال بازنویسی قانون اساسی و اعمالِ سراسری چنین سیاست هایی (سیاست های اسلام ستیزانه) باشد.

دانش آموز دختر هندی  خاطر نشان کرد: این حق شخصی هر کسی است که در رابطه با مسائل زندگی خود آزادانه تصمیم بگیرد. طبق قانون اساسی هند، ما از حق انتخاب برخوردار هستیم. این مسئله بسیار ناراحت کننده است که گروهی از مردم در جامعه مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

ممنوعیت حجاب موجب خشم جامعه مسلمان در هند شده است، زیرا در قانون اساسی هند آزادی ادیان تضمین شده است و با وجود چنین تنش هایی جامعه مسلمان این کشور احساس خطر می کند. مسلمانان می گویند این اقدامات تلاشی برای ممانعت از تحصیل بانوان مسلمان و افزایش تنش های قومی در میانه انتخابات است.

تحلیلگران بر این باورند که اظهارات و اقدامات اسلام ستیزانه از زمان روی کار آمدن حزب بهاراتیا جاناتا در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. در همه انتخابات ها از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، فضای سیاسی به شدت دو قطبی بوده است. آن ها از شکاف مذهبی به عنوان مهمترین ابزار دولت کنونی یاد کرده اند.

طبق گفته فعالان حقوق بشر هند، این حزب حاکم سیاست های بسیاری در راستای مشروعیت بخشیدن به خشونت علیه اقلیت های دینی اجرا کرده است. کارشناسان می گویند الویت این حکومت، تبدیل کردن هند به کشوری با حاکمیتِ هندوهای تندرو است. این در حالی است که بانوان مسلمان با برگزاری تظاهرات این نکته را یادآوری می کنند که در قانون اساسی هند آزادی آنان تضمین شده است.