خانه‌داری باید به عنوان شغل در نظر گرفته شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: زنان خانه دار موثر هستند و باید به کار آنها به عنوان شغل نگاه شود.

انسیه خزعلی در مراسم رونمایی از مرکز رصد آسیب‌های حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: روی شاخص‌هایی که در دولت قبل تدوین شده بود کار کردیم. از سال اول برای موضوع تعدیل شاخص‌ها برنامه‌ریزی انجام دادیم و بسیاری از شاخص ها تعدیل و سپس شاخص‌های دیگری در کنار آن‌ها قرار گرفت.

وی افزود: مسأله عدالت جنسیتی به خصوص در موضوع کار زمانی مطرح می‌شود که باید شرایط خاصی برای زنان در نظر بگیریم. در عدالت بحث دورکاری، حمایت‌هایی که در دوران شیردهی است باید در نظر گرفته شود. در شغل منعطف که در برنامه هفتم دیده شده همین مسأله را پیگیری می‌کنیم که در شغل منعطف موضوع برابری مطرح نشود، بلکه عدالت مطرح شود و مسئولیت‌های دیگری که توسط زنان زنان انجام می‌شود اهمیت بیشتری پیدا کند و قانون کار به گونه‌ای تنظیم شود که به زنان و خانواده‌های آن‌ها آسیب وارد نشود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه معاونت در سه حیطه برنامه ریزی، قانونگذاری و سیاستگذاری و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و رصد و ارزیابی ماموریت‌هایی داشته است، تشریح کرد: رصد و ارزیابی با راه‌اندازی اطلس‌های مختلف و مرکز رصد به وجود آمده و در راستای ماموریت های معاونت انجام شده و برای هرکدام برنامه خاصی طراحی شده است.

خزعلی در ادامه با اشاره به مسئولیت دیگر معاونت خاطر نشان کرد: معاونت وضعیت دستگاه‌ها را برای اعمال مصوبات و قوانین مورد بررسی قرار می‌دهد. در رصدی که هر ۶ ماه یکبار انجام می‌شود مواردی که در دولت به تصویب رسیده به طور مطلوب اجرا می‌شود. مسأله پست‌های زنان به خوبی اجرا می‌شود و انتظار داریم به همین صورت همه قوانین مرتبط با ازدواج و خانواده اجرا شود.

وی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی را از دیگر وظایف معاونت دانست و عنوان کرد: برای عملیاتی کردن قوانین، بعضی از قوانینی که دارای شرایط بهتری بود به صورت نمونه اجرا کردیم. به عنوان مثال سال ۱۴۰۲، ۷۰ هزار زمین به خانواده‌های دارای چهارفرزندی اعطا شد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: آسیب‌ها بیشتر جنبه بررسی و فرماندهی دارد. در سال اول بررسی آسیبها انجام شد و در سفرهای استانی تلاش شد تا نسبت به وضعیت مناطق برای آسیب‌ها اعتبار خاصی در نظر گرفته شود و در این دولت اعتبار خاصی برای استان‌های مختلف و به خصوص مناطق آسیب‌پذیر در نظر گرفته شد.

خزعلی با بیان آمارهای سامانه رصد تصریح کرد: این آمار جنبه بین‌المللی و داخلی دارد، در جنبه داخلی آسیب‌ها و نواقص را می‌شناسیم و برنامه‌ مناسبی برای آن در نظر گرفته ایم. اگر آمار را به صورت تفکیک جنسیتی نگاه کنیم، برنامه آینده‌نگر و دقیق‌تر می‌شود و نتایج کامل تر خواهد بود.

به عنوان مثال در بازماندگی از تحصیل وضعیت نامناسبی در رابطه با پسران داریم و این خطر بزرگی برای جامعه محسوب می‌شود و باید برای آن چاره‌اندیشی شود. ما قصد نداریم که به هر قیمتی از بانوان دفاع کنیم، بلکه می‌خواهیم جامعه متعادل و سالمی داشته باشیم که نشان دهنده خانواده تراز انقلاب اسلامی باشد و به عنوان الگو برای کشورهای دیگر مطرح شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش کار خانه‌داری گفت: زنان خانه دار موثر هستند و باید به کار آنها به عنوان شغل نگاه شود. از نظر اقتصادی، مسأله ما زنان خانه داری هستند که داوطلبانه خانه داری را انتخاب کرده‌اند و با توجه به قوانین ما که نفقه برعهده مرد است، خانه داری پذیرفته شده است و این به معنای عدم توانایی اقتصادی نیست. این کار انتخاب آن‌ها بوده است و باید برای این موضوع که جزو برنامه هفتم است، شاخص‌های جدیدی را در نظر بگیریم. باید شاخص‌های دورکاری و خانه داری را به وجود آوریم و آن را به عنوان امتیاز در نظر بگیریم.

ایسنا