ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به زنان سرپرست خانوار

بر اساس گفته‌های مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، زنان سرپرست خانوار می‌توانند از خدمات روانشناختی و مشاوره این سازمان به طور ویژه بهره‌مند شوند.

خدمات تخصصی مشاوره در قالب مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده است و به جهت تسهیل دسترسی گروه هایی که توانایی پرداخت هزینه های مربوطه را ندارند، برنامه یارانه مراکز مشاوره (یاری برگ مشاوره) از سال ۱۳۸۵ طراحی و اجرا شد و هر سال این برنامه تقویت می‌شود.

هدف از ارائه این خدمات برای خانواده‌های بی‌بضاعت و دهک‌های پایین درآمدی، ارتقای سلامت روان این خانواده ها بوده که این طرح زنان سرپرست خانوار را هم تحت پوشش قرار می دهد.

زنان سرپرست خانوار به دلیل شرایط و وظایف سنگین و متعددی که دارند بیشتر به خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی نیازمند هستند و در این طرح خدمات روانشناختی در حوزه‌های اصلاح روابط خانوادگی و فرزندپروری، سازگاری با شرایط زندگی فعلی، افزایش مهارت‌های زندگی و استقلال در ابعاد مختلف آن، بررسی مشکلات روانشناختی کودکان آن‌ها و… به آن‌ها ارائه می‌شود.

همچنین برای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان (در صورت نیاز و تمایل)، دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی (از قبیل مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، مهارت‌های فرزندپروری، آموزش روابط زوجین، حل تعارض و…) برگزار می‌شود.

بر اساس گفته‌های معصومه توکلی مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی، ارائه غربالگری رایگان اضطراب برای تمامی کودکان ۵ تا ۶ ساله، یکی دیگر از خدمات این سازمان می باشد که در این خدمت در صورت نیاز برای فرزندان عضو خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی از جمله زنان سرپرست خانوار، حداقل ۴ جلسه مشاوره رایگان برای آن‌ها انجام می‌شود.

ایسنا