خانواده ها و دانش آموزان دلتنگ مدارس اما نگران کرونا

ایسنا– همیشه ماه مهر همراه با شور و هیجان خاصی برای دانش آموزان و والدین آنها بوده و با روزهای پایانی تابستان با خرید لباس و لوازم موردنیاز مدرسه شور و هیجانی به خانواده‌ها و حتی بازار وارد می‌کرد اما در دو سال اخیر با شروع اپیدمی کرونا نه تنها این شور و هیجان وجود ندارد، […]

خانواده ها و دانش آموزان دلتنگ مدارس اما نگران کرونا

ایسنا– همیشه ماه مهر همراه با شور و هیجان خاصی برای دانش آموزان و والدین آنها بوده و با روزهای پایانی تابستان با خرید لباس و لوازم موردنیاز مدرسه شور و هیجانی به خانواده‌ها و حتی بازار وارد می‌کرد اما در دو سال اخیر با شروع اپیدمی کرونا نه تنها این شور و هیجان وجود ندارد، بلکه با نگرانی ها و دغدغه های بیشماری برای والدین و دانش‌آموزان همراه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فراهم نبودن زیرساخت های کامل آموزش مجازی از یک سو، مشکل برقراری ارتباط معلم و دانش آموز از طریق فضای مجازی و هزاران مسئله دیگر اجازه نداده در این دو سال دانش‌آموزان آن طور که باید از آموزش لازم بهره مند شوند و شاهد افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل تعداد زیادی از دانش آموزان کشورمان بوده ایم.

به گفته دکتر”محمدمهدی زاهدی” عضو کمیسیون آموزش مجلس، بیش از سه میلیون دانش آموز در کشور دسترسی به اینترنت و زیرساخت آموزش مجازی ندارند.

علاوه بر این، بسیاری از خانواده ها امکان تأمین لوازم هوشمند را برای آموزش مجازی نداشته و در دوره شیوع کرونا که فعالیت حضوری مدارس تعطیل بود، در روستاهای دوردست عملاً دانش‌آموزان از آموزش بازماندند.

حالا در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید خانواده ها علاوه بر دغدغه های آموزش فرزندانشان، نگرانی هایی برای سلامتی آنها دارند و دغدغه اولیای مدارس، آموزش و پرورش و دولت نیز برای باگشایی مدارس به جاست اما برای بازگشایی حضوری مدارس باید مسائل بسیاری را در نظر گرفت و امکانات زیادی فراهم باشد.

استاندار کرمان می‌گوید: اگر امسال بازگشایی حضوری مدارس را نداشته باشیم دچار خلاء بزرگی تا دوران دانشگاه خواهیم شد که به آسانی جبران نمی شود.

“احمدی نژاد” که معلم دوره متوسطه دوم در شهرستان کرمان است، درباره بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به ویروس جدید و این که سنین پایین را درگیر می کند، فعالیت حضوری مدارس درست نیست.

وی همچنین معتقد است: اگر قرار است مدارس فعال باشند باید یا حضوری کامل باشد و یا مجازی کامل؛ ما تجربه ترکیبی از فعالیت حضوری و مجازی را داریم که خوب نبود.

احمدی نژاد بیان کرد: تا زمانی که واکسیناسیون کامل شود، بازگشایی مدارس دردی را دوا نمی‌کند و باید فعالیت آموزشی مجازی باشد چراکه بچه ها آنطور که باید مسائل بهداشتی را رعایت نمی کنند و می‌خواهند بازیگوشی کنند و در دوره ابتدایی که دیگر اصلاً قابل کنترل نیست.

این معلم دوره متوسطه دوم درباره امکانات و فضای مدارس گفت: وضعیت کنونی برای آموزش حضوری در شرایط کرونایی جوابگو نیست زیرا کلاس و مدرسه قبلاً ساخته شده و برای کرونا نبوده و در کلاس ها جمعیت ۲۵ نفری و حتی بیشتر داریم و از سوی دیگر ظرفیت برخی مدارس اجازه گروه بندی دانش آموزان را نمی دهد زیرا معلم کم است.

وی می‌گوید: اگر واکسیناسیون کامل انجام شود، عمده معلمان موافق بازگشایی حضوری مدارس هستند و بازگشایی ترکیبی کار درستی نیست و سال قبل جواب نداد.

احمدی نژاد در پایان تاکید می کند: آموزش باید به صورت حضوری باشد. آموزش مجازی با شرایط کشور ما بچه ها را به سمت باسوادی نمی کشد، ضمن اینکه بازگشایی حضوری منوط به مهار کرونا است و پیش بینی من این است که مدارس از ترم دوم و حدود دی و بهمن ماه باز شود.

خانم”حمیدی” که فرزند کلاس دوم ابتدایی دارد به خبرنگار ایسنا می گوید: کاش فعالیت مدارس حضوری می شد زیرا در کیفیت آموزش نقش مهمی دارد و بچهه ها بهتر متوجه مطالب می شوند.

وی افزود: دانش آموزان دوره ابتدایی به ویژه پایه اول که آموزش مجازی را می گذرانند، اصلا فضای مدرسه را درک نمی کنند، در حالی که حضور در مدرسه در نظم دانش آموزان و تکلیف نویسی و … اثر مهمی دارد.

حمیدی بیان کرد: از سوی دیگر آموزش مجازی خیلی زود بچه های دوره ابتدایی را وارد فضای مجازی کرد و علاوه بر آثار متعدد این فضا بر رفتار کودکان، مهارت فیزیکی نوشتن نیز در استفاده از ابزار الکترونیک پایین آمده ست.

وی افزود: با آموزش مجازی، والدین شاغل که تبلت و اینترنت را در اختیار دانش آموز گذاشته و سر کار می روند، تا زمان برگشت از محل کار استرس دارند که آیا در استفاده از فضای مجازی چه اتفاقاتی برای فرزندشان رخ می دهد.

همچنین “سیده مریم یکتامقدم” کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درباره فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید به خبرنگار ایسنا گفت: به خاطر فعالیت و تعاملات اجتماعی، روابط دوستانه، حس رقابت سالم، حس همکاری در مدرسه، ارتقاء کیفیت آموزشی و ارتباط معلم با دانش آموز باید فعالیت مدارس حضوری باشد.

وی افزود: اما به دلیل شرایط کرونایی و اینکه امکانات مدارس از نظر بهداشتی، کامل نیست، نمی توان در این زمینه نظر قطعی داد و از سوی دیگر زیرساخت های آموزش مجازی در کشور کامل نیست.

یکتامقدم تصریح کرد: خانواده های یه دلیل اُفت کیفیت تحصیلی دانش آموزان در دو سال اخیر دغدغه دارند و دوست دارند فعالیت مدارس حضوری باشد، اما دغدغه سلامتی فرزندانشان نیز مسئله مهمی است.