خانواده‌ای گرم‌تر؛ دانش‌آموز بهتر

معاون پرورشی و دبیر درس تفکر دبیرستان پنج تَن ناحیه ۲ کرج اظهار کرد: ارتباط با خانواده یکی از عوامل کلیدی در بهبود عملکرد درسی دانش‌آموزان است و این ارتباط با همکاری خانواده و مدرسه می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

مبینا عاشوقی،درباره نقش خانواده و کادر مدرسه در ارتباط با دانش‌آموزانی که در دروس ضعیف هستند، گفت: «به نظر من این موضوع از خانواده آغاز می‌شود. نوع ارتباط دانش‌آموزان از محیط گرم و صمیمی خانواده، به ویژه با پدر و مادر، نشأت می‌گیرد.»

عاشوقی تأکید کرد: «زمانی که خانواده ارتباط قوی با دانش‌آموزان خود برقرار کند، آن‌ها به راحتی می‌توانند مشکلات خود، به‌ویژه ضعف‌های درسی‌شان را با خانواده در میان بگذارند.

 اما متأسفانه گاهی به دلیل عدم ارتباط یا ارتباط نامناسب بین خانه و دانش‌آموزان، این امکان فراهم نمی‌شود و دانش‌آموز نمی‌تواند به راحتی صحبت کند.

بنابراین هدف این است که نوع و برقراری ارتباط و کانال‌های ارتباطی بین خانواده و دانش‌آموز در اولویت قرار گیرد.»

او افزود: «این ارتباط همچنین به همکاران در مدرسه نیز مرتبط است. به این معنا که علاوه بر ارتباط صمیمی دانش‌آموز با خانواده، او باید با معلمان و کادر مدرسه نیز ارتباط نزدیک و صمیمی داشته باشد. زیرا این ارتباط کمک می‌کند تا دانش‌آموز به ضعف‌های خود پی ببرد.»

این دبیر بیان کرد: «متأسفانه برخی از دانش‌آموزان ممکن است اصلاً علت ضعف خود را ندانند، اما وقتی ارتباط بین دانش‌آموز و معلم در مدرسه مستحکم باشد، او به راحتی می‌تواند مشکل خود را حل کند.»

عاشوقی اضافه کرد: «همچنین دانش‌آموز می‌داند که خانه و کادر مدرسه دلسوزان او هستند و هدفی جز بهبود عملکرد دانش‌آموزان ندارند.»

معاون پرورشی دبیرستان پنج تن خاطرنشان کرد: «می‌توان گفت حلقه اولی که وجود دارد، نوع ارتباط است. تا این ارتباط برقرار نشود، متأسفانه دانش‌آموز مشکلات را در خود نگه می‌دارد، به‌ویژه در زمینه مدرسه و درس. ما گاهی شاهد این هستیم که خانواده از وضعیت درسی دانش‌آموز خود بی‌خبرند که این نشان‌دهنده عدم ارتباط یا ارتباط نامناسب است. البته نوع ارتباط نیز بسیار مهم است که از چه طریقی انجام شود تا دانش‌آموز به آن علاقه‌مند باشد یا نباشد.»

پانا