نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
ادامه سلسله جلسات مجازی «تبیین فاطمی، تبیین زینبی» که توسط کمیته تبیین ستاد مادرانه پشتیبانی از جنگ برگزار میشود؛ نشست «نگاه قرآنی به مقاومت زنان و مادران در شرایط جنگی» با سخنرانی «انسیه برومندپور» برگزار شد.
برومندپور با بیان اینکه جنگ نتیجه تعرض کسانی است که به حد و حدود خودشان پایبند نیستند، اظهار کرد: چنین افرادی به سرزمینهای دیگر حمله میکنند و تا زمانی که دنیا پابرجاست، جنگ بدیهی است؛ فرشتگان در زمان خلقت آدم به خداوند گفتند: «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ» ( چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمین جانشینی خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آیا در آن کسی را می گماری که در آن فساد انگیزد و خونها بریزد و حال آنکه ما با ستایش تو [تو را] تنزیه می کنیم و به تقدیست می پردازیم فرمود من چیزی می دانم که شما نمیدانید)؛ براساس این آیه خداوند سخن فرشتگان را رد نکرد، بلکه فرمود: چیزی میدانم که شما نمیدانید و این وجه برتر خداوند است که در انبیا و مومنین خود نشان داده است.
جبهه حق سرانجام پیروز میشود
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر درباره نقطه حرکت تاریخی انسان به بحث و گفتگو بپردازیم و طبیعت متضاد با فطرت انسان را در نظر بگیریم، در این صورت جنگ تا وقتی که دنیا پابرجاست، طبیعی است چون نیروی حق و باطل همواره وجود دارد و در برابر خواستههای طبیعی و فطری؛ شر و ناپاکی هم وجود دارد، بنابراین همه این دوگانههای متضاد و چالشی که طرف باطل به وجود میآورد، باعث حوادثی مانند جنگ میشود اما از آنجایی که سنت الهی است که «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ»؛ در نتیجه همواره حق پیروز خواهد شد.
وی گفت: در این موارد است که مفهومی به نام جهاد معنا پیدا میکند؛ ما افرادی را میشناسیم که علیرغم زندگی در شرایط صلح، میدانند که زمانی جنگی رخ میدهد باید به دفاع از کشور بپردازند. وقتی این نگاه را در فضای موجود بیاوریم، از همان اول که انقلاب کردیم این غده سرطانی اسرائیل بوده است؛ در واقع اگر آغاز انقلاب ما ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ باشد، اسراییل پیش از آن بوده است و تا جایی که امام خمینی(ره) را میشناسیم، میدانیم که از ایدههای محوری ایشان، حذف اسرائیل است و جملاتی مانند اینکه «اسراییل باید از صفحه روزگار حذف شود» از جملاتی است که در ادبیات امام خمینی(ره) شنیدهایم.
این پژوهشگر تصریح کرد: ریشههای این موضوع در سوره «اسرا» و از جنبه تمدنی قابل بررسی است؛ بنابراین اینطور نبود که امام خمینی(ره) بهعنوان مصلح اجتماعی بیاید و بگوید با ظلمی که در ایران وجود دارد به مبارزه میپردازم و بعد سراغ مبارزه با ظلم موجود در دیگر مناطق دنیا خواهم رفت؛ رویکرد امام راحل ذیل منظومه تمدن اسلامی و پروژهای بود که همه انبیا در پی تحقق آن بودند.
جامعه سازی از خانواده آغاز میشود
برومندپور ادامه داد: ایده سوره «نساء» این بود که جامعه سازی از خانواده آغاز میشود و از طرف دیگر جامعه را خانواده معرفی میکند و میگوید در جامعه رابطهها باید شبیه خانواده باشد، یعنی بهعنوان مثال در جامعه باید نسبت به یکدیگر به مثابه والدین و برادر یکدیگر و اهل اصلاح ذات البین باشید، در نتیجه با توجه به آنچه که اشاره شد شما با انقلاب اسلامی و خروج از سلطنت ستمگران و ایجاد حکومت اسلامی باید بدانید که باید به سمت گسترش ایده این انقلاب حرکت کنید و توسعه گفتمان دهید که روش تحقق آن در کلام رهبر انقلاب «تبیین» است، چراکه شیوه ما مسلمانان گفتوگو و آگاهی بخشی از روشهای مختلف است؛ ما ایده و نظام فطری خودمان را تبلیغ میکنیم.
وی خاطرنشان کرد: سالیان سال حوزه علمیه روی موضوع تبلیغ به دلیل اهمیتی که شیوه گسترش تفکر اسلامی دارد، کار کرد؛ اساسا توسعه گفتمان اسلام از همان صدر اسلام انجام میشد و براساس گفتوگو بود نه دعوا؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) سران و پادشاهان آن زمان را به اسلام دعوت میکردند که بدیهی بود برخی پذیرفتند و برخی نپذیرفتند؛ بهعنوان مثال گفتهاند که نجاشی این دعوت را نپذیرفت اما چون مسیحی بود، مسلمانان را در پناه خود قرار داد و با آنها دشمنی نکرد، اما پادشاه روم برخورد خوبی نداشت یا خسروپرویز نامه پیامبر(ص) را پاره کرد؛ در نتیجه ایده توسعه اسلام ایده تبیین است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر در جایی آگاهی افزایی رخ داد، فضا به این سمت حرکت میکند که دشمنان سرسختی پیدا میشوند و اجازه نمیدهد که این آگاهی افزایی بر مردم تاثیر مثبت بگذارد و در نتیجه به تدریج روشها تغییر میکند بهخصوص اگر طرف مقابل مردم مستضعف باشند و به تعبیر سوره «نسا» آن قدر مردم تحت ظلم قرار داشته باشند که بگویند: «رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا» (پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده)؛ اینجاست که خداوند نهیبی به مسلمانان میزند که چرا آن افزاد را نجات نمیدهید.
خبرگزاری شبستان
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت