گزارش اختصاصی جهان بانو:

گفتمان حکمرانی مردمی از جنس مادرانه

زنان به‌عنوان پیشران در تحقق حرکت گسترده و عمومی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی از مدت‌ها پیش با اجرای ایده‌های خانواده محور در محله‌ها نهضت مادرانه‌ای در جهت گام دوم انقلاب اسلامی برداشته‌اند و طوفان الاقصی نقطه عطفی برای شاخه ثمربخش «امهات القدس» است که برای دغدغه بانوان و مادران در مورد مسئله فلسطین گام بلندی برداشته است.

گزارش اختصاصی خبرنگار جهان بانو از سلسله جلسات هم اندیشی با موضوع اهمیت نقش مردم در مبارزه با جریان یهود و صهیونیست بر اساس آیات قرآن با عنوان «قبله اول»:

برای آشنایی با فعالیت‌های این گروه‌ها با خانم فاطمه خسروی خادم مجموعه مردمی نهضت مادری در حوزه تربیت حلقه‌های میانی برای بانوان به‌عنوان رهبران اجتماعی در ایجاد گام دوم انقلاب اسلامی همراه شده‌ایم.

ایشان در مورد هدف از ایجاد چنین تشکیلاتی، ایجاد جریان مواسات توسط بانوان و تشکیل جمع مؤمنانه دانسته تا آنجا که مادران برای زمینه‌سازی ظهور برای رفع نیازهایی چون کمک و رسیدگی به مادر بارداری که به دلیل شرایط نامساعد جسمی توانایی انجام امور خانه را نداشته یا مادرانی که به‌واسطه اشتغال به تحصیل نیاز به مهد مناسب برای نگهداری فرزندان خود دارند یا حتی امانت دادن لباس‌های فرزندانشان به یکدیگر و…به تعبیری دست در جیب یکدیگر نموده و در مسیر حرکت توحیدی و ایجاد امت واحده منیّت را کنار گذاشته و با الگوگیری از مادران و همسران شهدا به‌ عنوان تراز الگوی سوم در خانواده محوری، نقش مهم مادری که انسان‌سازی و تربیت نسلی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی است را پررنگ و اثرگذار جلوه می‌دهند.

دستاورد مهم نهضت قیام مادری همان پویایی و حال خوبی است که مادران را برای مادری فرزندان و خانواده و جامعه و حتی جهان ترغیب می‌کند.

خانم خسروی در مورد انگیزه شکل‌گیری شاخه «امهات القدس» دغدغه مادران برای آگاه‌سازی جهانی در مورد مسئله فلسطین و به طور خاص، مقاومت زنان غزه عنوان نموده که با ایده‌های مردمی تجمع مادران با پرچم فلسطین و نمادسازی قنداقی‌های خونین در مقابل سازمان ملل به گفتمان‌سازی و تبیین مقاومت زنان و مادران فلسطینی در جهان پرداختند و در ادامه با فعالیت عملیاتی جمع‌آوری طلا و پول برای کمک به مردم غزه که مقدار قابل‌توجهی بوده گام بلندی در نقش‌آفرینی زنان در حمایت از مقاومت فلسطین برداشته‌اند.

شاخه فعال «امهات القدس» در راستای آگاه نمودن زنان نسبت به نقش خود برای رهبری نهضت با انجام برنامه‌های سیر مطالعاتی در موضوع حکمرانی مردمی و جمع‌آوری آیات مرتبط در قرآن و بیانات مقام رهبری به حکمرانی خانواده فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

در حاشیه صحبت با خانم خسروی مسئول مجموعه مردم‌محور «نهضت مادری» با استاد راهبر این حرکت حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا شاکری مؤلف کتاب لیقوم الناس و دانش‌پژوه دکتری حکمرانی که در حوزه مردم‌سالاری و حکمرانی مردمی دغدغه موازی با اهداف شاخه «امهات القدس» دارند گفتگویی داشتیم.

به نظر این عضو شورای راهبردی ستادی حکمرانی مردمی با وجود اینکه ادبیات حکمرانی نزدیک به سی‌سال در کشور مطرح است هنوز در فضای حوزه و دانشگاه به‌ نظام مردم‌سالاری بر مبنای قرآنی به‌خوبی پرداخته نشده و نیاز به کار در این زمینه بسیار است.

ایشان با اشاره به مسئله حکمرانی زن در خانواده با وجود مثال‌های قرآنی که زن را پیشران و محور در خانواده به شمار آورده، توجه به نهادسازی مردم‌سالاری در سایه خانواده را مهم دانسته و به محله محوری و نظام همسایگی و نظام بستگانی با محوریت زنان برای نشان‌دادن محور بودن حکمرانی خانواده در جهت پیاده‌سازی نقش جنبشی زنان در حکمرانی مردمی تأکید نمودند.

با توجه‌ به تعبیر حضرت آقا در دیدار اخیر با بانوان که فرمودند: «به شخصه هنوز در مورد نقش خانم‌ها در حکمرانی خانواده فکر می‌کنم» به این نتیجه می‌رسیم که با وجود فعالیت‌های اثرگذار هنوز بعد از سال‌ها الگوی مطلوبی برای زنان استخراج نشده و «الگوی سوم زن» همچنان در مرحله عمل به سرانجام مطلوب دست نیافته است درصورتی‌ که در فضای قرآنی محوریت بیت و خانواده به‌صورت وسیع در نظر گرفته شده تا خانواده‌ داری به معنای خانه‌نشینی تصور نشده و با درنظرگرفتن اهمیت اهل‌البیت در قرآن، نقش‌آفرینی زنان در مفهوم گسترده خانه و حضور اجتماعی تفسیر شود.

بر این ‌اساس تشکل‌هایی از جنس مادرانه که کنشگری اجتماعی در بستر خانواده را رقم خواهد زد منشأ ایجاد شاخه «امهات القدس» با دغدغه کنشگری در مسئله قدس و فلسطین و گفتمان حکمرانی مردمی نسبت به مسئله فلسطین و دشمن‌شناسی که در قرآن به مسئله ظهور گره‌ خورده و باید به دست مؤمنان انجام شود گردید.