حمایت از دهک‌های پایین به جبران فقر آموزشی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: طرح حامی به فرزندان خانواده‌های کم‌درآمد کمک می‌کند تا در برنامه‌های جبرانی مدرسه، نواقص یادگیری خود را جبران کنند.

رضوان حکیم‌زاده، با اشاره به مخالفت با تأسیس مدارس سمپاد و برگزاری کلاس‌های آمادگی برای این مدارس در دوره ابتدایی، تصریح کرد: سند تحول بنیادین بر تربیت و پرورش تفکر، مهارت‌های تفکر و خلاقیت تأکید دارد که با شیوه‌های آزمون‌های تستی در مدارس سمپاد همخوانی ندارد؛ بنابراین، در دوره ابتدایی باید بر پرورش همه‌جانبه و رشد کلی دانش‌آموزان تمرکز کرد و از برنامه‌های آماده‌سازی برای آزمون‌های سمپاد دوری گزید.

حکیم‌زاده همچنین بیان کرد: نسبت تحصیل دختران و پسران در حال حاضر حدود ۴۹.۵ به ۵۰.۵ درصد است که نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل‌توجهی در برابری فرصت‌های آموزشی برای هر دو جنس است. همچنین، تعداد بازماندگان از تحصیل در دختران کمتر از پسران است که این موضوع خوشحال‌کننده است.

وی در خصوص برنامه‌های این معاونت برای خانواده‌های کم‌درآمد اظهار داشت: طرح حامی به دانش‌آموزانی که با فقر یادگیری مواجه هستند، به‌ویژه از خانواده‌های کم‌درآمد، توجه می‌کند و تلاش دارد تا در برنامه‌های جبرانی مدرسه، به بهبود یادگیری این دانش‌آموزان کمک کند.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: طرح حامی یکی از برنامه‌های کلیدی آموزش‌وپرورش برای کاهش فقر یادگیری در دوره ابتدایی است. بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است در مدرسه حضور داشته باشند، اما مهارت‌های پایه مانند خواندن، نوشتن و حساب‌کردن را به طور کامل نیاموزند. عدم آموزش صحیح این مهارت‌ها در دوره ابتدایی می‌تواند موفقیت تحصیلی و شغلی آینده دانش‌آموزان را به خطر اندازد؛ بنابراین، با شناسایی دانش‌آموزان نیازمند حمایت آموزشی، برگزاری کلاس‌های جبرانی ویژه و شروع مداخلات آموزشی از بهمن‌ماه، می‌توان به تحقق اهداف این طرح کمک کرد.

حکیم‌زاده همچنین تأکید کرد: عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که این دانش‌آموزان موردتوجه ویژه قرار گیرند. آمار پایش یادگیری در سراسر کشور نشان می‌دهد که تعداد زیادی از دانش‌آموزان در دوره ابتدایی نیاز به تلاش بیشتری در دروس پایه دارند و این دانش‌آموزان هدف اصلی طرح حامی هستند که هدف آن جبران ضعف یادگیری از طریق برنامه‌های آموزشی متمرکز و داوطلبانه است.

وی در مورد پیشنهادهای ارائه شده به سازمان پژوهش برای تحول در کتب درسی نیز گفت: سازمان پژوهش برنامه‌هایی برای تحول در برنامه‌های درسی در دست اجرا دارد و ما در این زمینه همکاری داریم. هدف ما حرکت از تکیه صرف بر کتاب‌های درسی به سمت منابع یادگیری متنوع و چندگانه است.

معاون آموزش ابتدایی در پایان با اشاره به بهبود نتایج دانش‌آموزان در آزمون‌های تیمزوپرلز، تأکید کرد: بهبود نتایج به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله روش‌های آموزشی. هرچه بیشتر از روش‌های فعال استفاده کنیم و بر درک و فهم دانش‌آموزان تأکید کنیم، می‌توانیم نتایج بهتری در آزمون‌های کاربردی و مفهومی کسب کنیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه در دوره ابتدایی با تأسیس مدارس سمپاد مخالف هستیم، اظهار کرد: تأکید سند تحول بنیادین بر تربیت و پرورش تفکر، مهارت‌های تفکر و خلاقیت است که با روش‌های آزمون‌های تستی که در مدارس سمپاد برگزار می‌شود، سازگار نیست؛ بنابراین، در دوره ابتدایی باید بر پرورش همه‌جانبه و رشد کلی دانش‌آموزان تمرکز کرد و از برنامه‌های آماده‌سازی برای آزمون‌های سمپاد دوری گزید.

باشگاه خبرنگاران جوان