حق عائله‌مندی زنان کجاست؟

یک فعال کارگری زنان گفت: دولت برای تحقق قانون جوانی جمعیت از زنان کارگر حمایت کند، چراکه زنان نیروی مولد جامعه محسوب می‌شوند.

زینب زمانی، فعال جامعه کارگری در رابطه با انتظارات زنان کارگر از رئیس جمهور اظهار کرد: یکی از مهمترین خواسته‌های زنان کارگر نظارت بر عدم تبعیض جنسیتی و رعایت قوانین در کارخانه‌های ویژه بانوان در جامعه کار و تولید در مزایا، ارتقاء شغلی و دستمزد است.

وی اضافه کرد: تبعیض جنسیتی در محیط های کارگری به این معنا است که کارفرماها برای عدم پرداخت دستمزد قانونی به یک کارگر مرد و پرداخت هزینه کمتر، زنان را با حقوق کم استخدام می‌کنند در حالی که شرایط کاری برابری ‌دارند.

زمانی تصریح کرد: تخصیص حق عائله‌مندی در فیش حقوقی کار‌مندان زن و زنان کارگر در ادارات و کارخانه‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، در حالیکه در جامعه کنونی زنان در کنار مردان برای تأمین هزینه‌های خانواده همکاری می‌کنند. آنچه در این زمان برای فعالان زن کارگر اهمیت دارد، شورای اسلامی کار کارگری و تشکیل کمیته، مخصوص زنان و ضمانت اجرایی توسط بازرسان اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

زمانی در ادامه گفت: ایجاد کمیته نظارت تحت نظر مجموعه شورای عالی کار در محیط‌های کارگری مخصوص زنان کارگر می‌تواند در حل مشکلات کارگری تاثیرگذار باشد. بانوان جامعه کارگری علاوه بر اشتغال در محیط تولیدی در خانواده نیز وظایف بسیاری را بر عهده دارند. حمایت‌های دولت و کارفرماها از زنان کارمند و کارگر حفظ سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

وی با توجه به اهمیت سلامت بانوان کارگر خاطر نشان کرد: تشکیل کمیته ورزشی مخصوص بانوان کارگر و اختصاص فضاهای ورزشی به صورت نیم بها با محوریت خودشان به دلیل اینکه راحت‌تر فعالیت‌های ورزشی انجام دهند.

زمانی لزوم اجرای ماده ۷۸ قانون کار را با در نظر گرفتن ضمانت اجرایی این ماده قانونی در اولویت اجرا‌ی قوانین دیگر دانست و گفت: اجرای درست قوانین در عملی شدن قوانین دیگر موثر است، از جمله همین موضوع که به اجرای ماده ۲۴ قانون جوانی جمعیت بسیار کمک می‌کند.

او درباره ضرورت حمایت از بانوان در قانون جوانی جمعیت عنوان کرد: دولت برای تحقق قانون جوانی جمعیت از زنان کارگر حمایت کند، چراکه بانوان نیروی مولد جامعه محسوب می‌شوند. ایجاد سایت حمایت از حقوق زنان ویژه جامعه کار و تولید که می‌تواند مشکلات آن‌ها را به طور مستقیم بازتاب دهد، امری ضروری است.

رکنا