حضور حاشیه ای و پشت پرده زنان در مراسمات مذهبی

این ایام که با ماه محرم و عزاداری برای امام حسین (ع) مصادف شده است، بسیاری از خانواده ها برای بهره بردن از فضای معنوی و شرکت در مراسم های ماه محرم در مساجد و هیئت ها حضور پیدا می کنند. برخی از افراد به تنهایی به این مراسم ها می روند، برخی نیز با […]

این ایام که با ماه محرم و عزاداری برای امام حسین (ع) مصادف شده است، بسیاری از خانواده ها برای بهره بردن از فضای معنوی و شرکت در مراسم های ماه محرم در مساجد و هیئت ها حضور پیدا می کنند. برخی از افراد به تنهایی به این مراسم ها می روند، برخی نیز با دوستانشان در این فضاها حضور پیدا می کنند، با این وجود بسیاری نیز ترجیح می دهند با همسر و فرزندانشان در مساجد و هیئت ها حضور پیدا کنند و از این فضای معنوی بهره مند شوند.

در این میان اما خانم ها با مشکلاتی مواجه هستند؛ مشکلاتی که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد. بخشی از این مشکلات مربوط به پَرت بودن قسمت زنانه از فضای مرکزی مساجد و هیئت ها و پشت پرده قرار گرفتن زنان است که در این زمینه باید فکری اساسی شود. هنگامی که در مراسمات مذهبی خانم ها در یک قسمت جانبی می نشینند، به دلیل کمبود جا راحت نیستند، صدای سخنران را به خوبی نمی شنوند و معمولا از قسمت های مهم و اصلی مراسم محروم می مانند.

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی این مشکلات آن است که خانم ها در میان هیئت امنای مساجد و هیئت ها نماینده ای ندارند و این عدم حضور در میان حلقۀ های تصمیم گیری حفره ای به وجود آورده است که مستقیما بر اوضاع و احوال بخش زنانه تأثیر منفی می گذارد و مطالباتی مانند ایجاد یک قسمت کوچک برای نگهداری و مراقبت از بچه ها و اختصاص یک فضای مناسب و راحت به خانم ها مورد غفلت واقع می شود. خوب است حداقل یک خانم در تصمیم گیری های مربوط به هیئت ها شرکت داشته باشد تا بتواند منتقل کننده مشکلات و نیازهای بانوان باشد تا از این طریق، زمینه برای حضور هرچه بیشتر و جدی تر بانوان در فضای هیئت ها و مساجد فراهم شود.