جهادگران خانه‌دار؛ حلقه میانی مسئولیت‌های اجتماعی

توصیف" خانه داری" که با شان و منزلت زن عجین می‌شود حضورش را وابسته به امور خانه و خدمت به همسر و فرزندان نشان می‌دهد .غافل از این‌که زنان خانه‌دار یک مجموعه جهادی، سنگ‌های بزرگی را تنها با همت والای شان از سر راه برداشته‌اند.

 گروه جهادگران امام حسن مجتبی(ع) با همت محمد حیدری متولد ۱۳۵۶ از شهر ورزنه واقع در استان اصفهان از سال ۱۳۹۱ در پی حل مشکلات اجتماعی و محرومیت زدایی از مردم این منطقه و حتی شهرهای اطراف مانند لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت‌های خود را آغاز کردند.

 جهادگران این مجموعه پس از ورود به روستاهای هر منطقه ضمن آشنایی با افراد فعال و موثر، آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و سپس ظرفیت‌ها و اولویت‌های هر روستا را مشخص نموده و ضمن جلساتی با فرمانداری، بهداری، بخشداری ،جهاد کشاورزی و متولیان امر به برنامه‌ریزی برای حل و فصل مشکلات با کلید حضور مردم می‌پرداختند.

 این گروه‌های کوچک با محوریت بانوانی که اغلب خانه‌دار بوده و تجربه فعالیت‌های اجتماعی نداشتند بواسطه آموزش‌های تدریجی به ظرفیت موثری تبدیل شدند که خیرین را با اجرای برنامه‌های خیریه مرتبط می‌سازند.

 حالا جمعیت ۷۵ نفره این گروه جهادی با تمرکز بر روی مسائل اجتماعی به گروه‌ها و زیر مجموعه‌های موثر تبدیل شده تا مثلاً در روستایی که به نقطه بحرانی خودکشی افراد رسیده بود حضور یافته و با ریشه یابی آسیب‌های اجتماعی و بهبودسبک زندگی اهالی در قالب گفت و گو، آمار خودکشی افراد روستا را کاهش دهند.

 این گروه‌ها با بهره‌برداری صحیح از فضای مجازی با راه‌اندازی گروه‌های “۱۰ هزار تومانی‌های راهگشا “یا “چهارشنبه‌های امام رضایی” به جذب منابع مالی کوچک روستاییان برای انجام کارهای بزرگ پرداختند.

 با وجود گسترش فقر و محرومیت و فقدان خیرین توانمند در این مناطق، از سد مشکلات عبور کرده و با پس‌انداز صد هزار تومان در ماه و قرعه کشی وام از این محدودیت‌ها عبور نموده و در حال حاضر شش روستای فعال زیر نظر قرارگاه، با راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه در حوزه اشتغال و معیشت روستاییان اثرگذارند.

 علاوه بر این‌ها اخبار درآمدهای کسب شده و هزینه‌های انجام شده به صورت لحظه‌ای در گروه‌های مجازی اطلاع رسانی شده و هر ساله در قالب برگزاری جشن ،گزارش جامعی از صرف منابع مالی برای انجام این گونه خدمات ارائه می‌گردد.

 جای بسی تاءسف است که بگوییم روی دیگر فعالیت‌های جهادی، نگاه رقابت جویانه مسئولان و خالی نمودن زیر پای گروه جهادی اثربخش است که موجب ایجاد چالش و دردسر فراوان در مسیر خدمات جهادگرانه می‌شود.

 چه بسا یکی از علت‌های چنین برخورد غیرمنصفانه‌ای این باشد که گروه‌های جهادی همواره در راستای رفع محرومیت‌ها به دنبال علت و میزان قصور مسئولان در ایجاد محرومیت بوده و مطالبه‌گری آنها به مذاق برخی مسئولین خوشایند نیست.

مهر. به نقل از شهرآرا نیوز