جملاتی که والدین را به سقط جنین تشویق می‌کند!

همه ما می‌توانیم برای نجات جنین‌های بی‌گناه سهمی داشته باشیم و اگر حواسمان نباشد، ممکن اسـت ندانسته در قتل طفلی بی‌گناه نقش داشته باشیم

هر یک از ما می‌توانیم دادخواه بی‌دفاع‌ترین و بی‌پناه‌ترین انسان‌های روی زمین باشیم. افرادی که هیچ وکیل مدافعی ندارند و بدون اینکه کسی در دادگاه از آن‌ها دفاع کند، با فریادی بی‌صدا به دست پدر و مادر خود به شکلی فجیع کشته می‌شوند. شاید از خواندن این جملات تعجب کنید، اما با استنادبه دلایل علمی، پزشکی، بیولوژیکی و دینی سقط جنین در هفته‌های نخست بارداری که به راحتی توسط بسیاری از والدین انجام می‌شود یک قتل بی‌رحمانه است.

آمارها نشان می‌دهد روزانه حدود یک هزار و ۵۰۰ جنین توسط والدین خود کشته می‌شوند و این قتل‌ها باعث اعتراض دیگران نمی‌شود. این آمار تکان دهنده در حالی هر روز در ایران افزایش پیدا می‌کند که صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت گفته از حدود ۹۴ تا ۹۵ درصد سقط های غیرقانونی جنین فقط ۳ تا ۴ درصد به دلیل روابط نامشروع و خارج از چارچوب خانواده است و ۹۱ تا ۹۲ درصد سقط‌های جنین‌برای بچه‌های مشروع رخ می‌دهد.

جملاتی که آدم می‌کشد

اما می‌دانستید همه ما می‌توانیم در تصمیم به کشتن یک جنین اثرگزار باشیم یا برعکس والدینی را از تصمیم به سقط عمدی جنین منصرف کنیم؟ محمد حاجی کاظم، دبیر مجموعه مردمی حفظ حیات جنین از مهارت‌هایی می‌گوید که هر یک از ما باید آن‌ها را آموزش ببینیم؛ مهارت‌هایی که گاهی خودداری از بیان یک جمله منفی است. جملاتی که آنها را بسیار راحت هنگام شنیدن خبر بارداری اقوام و آشنایان بدون توجه به معنای منفی آنها به کار می‌بریم و تاثیر منفی‌ آن جمله می‌تواند باعث قتل یک کودک بی‌گناه شود.

حمایت معنوی به جای جملات منفی

بسیاری از افرادی که قصد سقط جنین دارند، تحت تاثیر نگاه آشنایان اقدام به از بین بردن جنین می‌کنند. بنابراین از همین امروز به خودتان قول دهید این جملات منفی را کنار بگذارید.

حاجی کاظم شما را با این جملات آدم‌کش بیشتر آشنا می‌کند؛«وقتی زنی می‌فهمد خداونـد بـه خانـم دیگـری از اقوام و آشنایان فرزندی عطا کرده اســت، حق ندارد بــه هــر دلیلی او را سرزنش یا تحقیر کنـد. جملاتی مثل «الان چـه وقتـش بـود؟»، «چـرا صبـر نکردیـد؟»، «خـدا بهـت رحم کنه؛ این قبیل سخنان به تنهایی می‌تواند والدین را از فرزنددار‌ شدن منصرف کند. در نتیجه؛ اولین مرحله این اسـت کـه وقتی خداوند به خانواده‌ای در بارداری ناخواسته‌ای فرزند می‌بخشد بـا کلام زیبا و حمایت مادی و معنوی از آن خانواده و فرزند جدیدشان مراقبت کنیم.»

پیش از تولد هدیه بدهید

«هوالرزاق» خداوند روزی رسان است و از بنده هایش مواظبت می‌کند. این جمله‌ای است که تمام افراد به آن اعتقاد دارند و در سختی‌ها و ناملایمات زندگی‌ با تمام وجود درکش کرده‌اند. بر ما بنده‌هایی که استطاعت مالی بهتری داریم، واجب است که واسـطه رزق برای خانواده‌هایی که خبر بارداری مادر خانواده را می‌شوند، باشیم. هدیه دادن همیشه که نباید پس از تولد باشد. حاجی کاظم مهارت‌های تازه‌ای را در هدیه دادن به خانواده‌ها بیان می‌کند؛« وقتی خدا بــه خواهر یا برادر شما فرزندی عطا کرد، پس از تشویق، برای تأمین بخشــی از هزینه هایشان بــه آنها قول دهید. به عنوان مثال نیمی از هزینـه پوشک فرزندشـان را از همین الان تقبل کنید. یـا از همیـن الان هدیـه‌ای نقـدی بـه پـدر خانـواده بـرای تامین مخـارج دوران بـارداری بپردازید. چـرا بایـد هدیه هـای مـا، فقط پس از تولد فرزند باشد؟ بسیاری از خانواده‌هایی که فراموش می‌کنند خداوند روزی رسان است، فقط به دلایلی مانند ترس از مخارج دوران بارداری یا مثلا هزینه بالای شیرخشک یا پوشک تصمیم به سقط جنین می‌گیرند، در حالی که تک تک ما اطرافیان در جلوگیری از این تصمیم نقش داریم.»

جنین یک تکه گوشت بی‌جان نیست!

اگر آمار روزانه سقط عمدی جنین که مراکز پژوهشی آن را یک هزار و ۵۰۰ مورد در هر روز اعلام کرده‌اند درست باشد، وقوع یک فاجعه را نشان می‌دهد که اصلی‌ترین دلیل آن  رواج تفکرات غلط در رابطه با جنین است که اگر هر یک از ما قرار است جان یک انسان را نجات دهیم، باید پیش از هر چیز این تفکرات نادرست را اصلاح کنیم. حاجی کاظم در این زمینه ما راهنمایی‌ می‌کند؛« تصورات اشتباه است که موجب می‌شود ما حتی در خانواده‌های مذهبی در هفته‌های ابتدایی بارداری شاهد سقط جنین باشیم! بروید و تصاویر میکروسکوپی جنین ۴ هفته‌ای را مشاهده کنید! بروید و انگشتان کوچک دست و پاهایش را ببینید! بروید و طناب نخاعی و تشکیلات عصبی‌اش را ببینید! جنین یک تکه گوشت بی جان نیست. جنین از همان ابتدای شکل‌گیری مرتبه‌ای از وجود یک انسان است.»

احکام شرعی جنین را یاد بگیریم

آخرین توصیه مسئول مجموعه مردمی حفظ حیات جنین، مطالعه احکام شـرعی در رابطه با جنیـن است. اینکه بدانیــم در چــه شــرایطی سقط جنین حرام اســت و اســتثناهای انگشت شماری کــه دارد، چیســت؟ بــا ماده ۵۶ قانــون حمایت از خانواده دربـاره مـوارد غیرمجاز و مجاز سـقط قانونی کـه طبق شـرع تنظیـم شــده، آشــنا شــویم. فراموش نکنیم که هر جنین می‌تواند یک انسان بزرگ باشد؛ یک سیدابراهیم، یک مالک رحمتی یا یک آل هاشم.

فارس