برگزاری جشن برای دختران جهانِ اسلام در مشهد

از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر به دست‌بوسی امام هشتم می‌آیند. از دخترکان خردسال تا عروس و دامادهای انگلیسی و آمریکایی که می‌خواهند در حرم ارباب زندگی مشترکشان را آغاز کنند. حالا این روزها به مناسبت عید غدیر مشهد میهمانان ویژه‌ای از دختران جهان را میزبانی می‌کند.

امام مهربانی‌ها در طول سال میزبان بالغ بر ۳۰ میلیون زائر داخلی و ۵ تا ۷ میلیون زائر خارجی از کشورهای مختلف دنیاست. زائرانی از ادیان و آیین‌های مختلف که گاهی حتی برای دیدن شکوه معنوی و هنری حضرت رضا علیهم‌السلام به مشهد مشرف می‌شوند. از زوج‌های آمریکایی و اروپایی و عربستانی و لبنانی گرفته تا زائرانی از دیار هندوستان، پاکستان، بحرین و… زائرانی که از زمانی که پای در صحن خانه میزبانشان می‌گذارند حس و حال معنوی  را تجربه می‌کنند. برخی‌ از آنها به اسلام روی می‌آورند. دختر و پسرهایی که برای شروع زندگی مشترک و عقدشان مشهدالرضا را به سواحل مالدیو ترجیح می‌دهند…

به مناسبت ایام پر خیروبرکت «ولایت»، امام رضا علیهم‌السلام میزبان ۲۰۰ میهمان ویژه بوده است. میهمانانی از جنس معصومیت و تازه‌مسلمان و حتی غیرمسلمان. میهمانانی که از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر برای اولین‌بار خدمت آقا رسیده‌اند. تا در جشن «من علوی هستم» شرکت کنند. دختران نوجوانی که روزها و شب‌ها را می‌شمردند تا به خدمت ارباب برسند.

این دخترکان خردسال تا نوجوان به مناسبت عید سعید غدیر در رواق غدیر حاضر شدند تا ارادت خود را به جد بزرگوار امام هشتم، مولایمان حضرت علی علیهم‌السلام نشان بدهند.

با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد ذوالفقاری مدیر زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی به گفت‌وگو نشستیم تا از این جشن بزرگ و زائران خارجی که به دست‌بوسی حضرت رضا (ع) می‌رسند، برایمان بیشتر بگوید.

برپایی جشنی برای دختران جهانِ اسلام

امسال جشن «من علوی هستم» برای اولین مرتبه ویژه نوجوانان دختر جهان اسلام در حرم مطهر رضوی به همت مدیریت زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد. اردو زبانان دلباخته و مشتاق زیارت حضرت علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام که اغلب شیعه هستند، بعد از عرب‌زبانان، بزرگ‌ترین گروه زائر غیرایرانی به شمار می‌روند ضمن اینکه این گروه از مخاطبان به دودسته زائرین خارجی و زائرین مجاور تقسیم‌بندی می‌شوند.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری می‌گوید: «این جشن با رویکرد تبیین جایگاه امامت و ولایت در اصول اعتقادی شیعه، در مجاورت امام هشتم شیعیان، به‌گونه‌ای برگزار شد که زمان طولانی نیم‌روزه آن (۷:۳۰ صبح تا اذان ظهر)، برای مخاطبین نه‌تنها خسته‌کننده نبود بلکه به دلیل مشارکت خود دختران نوجوان در اجرای برخی از بخش‌های برنامه، بسیار جذاب و تأثیرگذار نیز بود و می‌توان گفت این برنامه برای اولین‌بار به این شکل برگزار شد.

در این مراسم ۲۰۰ دختر نوجوان از کشورهای هندوستان، پاکستان، عراق، کویت، بحرین، لبنان و حجاز حضور داشتند. البته این برنامه‌ها مستمر در حرم برای زائرین غیرایرانی برگزار می‌شود و هدف ما ایجاد یک خاطره خوب و خوش از حرم و انتقال معارف رضوی از طریق این برنامه‌هاست.»

این برنامه شامل همخوانی قرآن به‌صورت دسته‌جمعی، اجرای سرود توسط گروه سرود خورشید هشتم، پرده‌خوانی با موضوع غدیر همراه طرح سؤال و اهدای جوائز، اجرای سرود مهر طوبی توسط دختران اردوزبان، اجرای رنگ‌آمیزی غدیر روی پارچه ویژه نوجوانان با رنگ انگشتی، اجرای مسابقه تکمیل پازل و اهدا جایزه به برندگان، اهدا تبرکات به کلیه شرکت‌کنندگان بود.

آغاز زندگی مشترک در مجاورت امام مهربانی‌ها

مدیریت زائرین غیرایرانی از دهه ۷۰ در حرم امام رضا (ع) ایجاد شده است و برنامه‌های متنوعی برای زوار برگزار می‌کند. مدیر زائرین غیرایرانی آستان قدس رضوی می‌گوید: «در برنامه‌هایمان برگزاری مراسم‌ آیینی و جشن تکلیف، برگزاری مراسم عقد و ازدواج زوج‌های غیرایرانی که دوست دارند زندگی‌شان را از کنار حرم امام آغاز کنند، برگزاری برنامه‌های متنوع تبلیغی و فرهنگی برای رده‌های سنی مختلف مثل کودکان، نوجوانان جوانان و حتی بزرگسالان استقبال از دانشجو و گروه‌های علمی که غیرایرانی هستند.»

یکی دیگر از برنامه‌ها برای زائران غیرایرانی برگزاری جشن تکلیف برای دختران و پسران غیرایرانی است. خادمین حرم حتی شده گاهی برای یک نفر زائر غیرایرانی که به جشن تکلیف رسیده، برنامه برگزار کرده است، چون آن فرد از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر گاهی از آمریکا، کانادا، روسیه، اروپا و لبنان برنامه‌ریزی کرده است تا خاطره خوشی از زندگی دینی‌اش در حرم داشته باشد و آن را با امام رضا علیهم‌السلام پیوند بزند.

در حرم این روزها بیشتر از همیشه جشن‌های عقد برگزار می‌شود، گاهی از انگلستان ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برای یک برنامه ازدواج شرعی و دینی به حرم آمدند و مراسم عقدشان را برگزار کردند. حجت‌الاسلام ذوالفقاری می‌گوید: «حدود یک ماه پیش یک عقد و ازدواجی داشتیم که عروس و داماد از انگلستان آمده بودند، به همراه آن‌ها یک زوج دیگری هم آمده بودند که برنامه‌ریزی کرده بودند که در سواحل مالدیو مراسم ازدواجشان را برگزار کنند، اما وقتی برنامه ازدواج در حرم را دیدند و حس ویژه‌ای که ایجاد شده بود را درک کردند، از آن سفر انصراف دادند و درخواست کردند جشن‌شان در حرم برگزار شوند.

 در طول سال نزدیک به ۱۰۰ نفر مشرف به دین اسلام داریم؛ افرادی که مسیحی، بودایی و بی‌دین بودند و آمده بودند مثلاً هنر اسلامی در حرم را ببینند، اما شکوه معنوی حرم جوری در آن‌ها اثرگذار بوده است و بعد برگزاری‌های مشاوره‌ها و کلاس‌های آشنایی با اسلام مشرف به اسلام شدند.

ماهی‌هایی در جستجوی اقیانوس در حرم رضوی

حجت‌الاسلام ذوالفقاری خاطره‌ای از یکی از زائران خارجی برایمان روایت می‌کند؛ «یکی از همین روزها در دفتر نشسته بودم که زائری از کشور عربستان مراجعه کرد و گفت ما برنامه سفری برای آمدن به مشهد و ایران در نظر داشتیم، اما وقتی متوجه شدیم جشنی برای دختران جهان اسلام در حرم برگزار می‌شود؛ برنامه‌مان را تغییر دادیم و به هر سختی که بود در این برنامه شرکت کردیم. این زائران خودشان را به ماهی‌هایی تعبیر می‌کنند که به دنبال آب حرکت می‌کنند، تا به این اقیانوس و آرامش در حرم رضا علیهم‌السلام برسند.»

برکت برگزاری مراسم برای دختران جهان اسلام

حجت‌الاسلام ذوالفقاری می‌گوید: «برگزاری این سبک مراسم با ظاهر مفرح و باطن معرفتی می‌تواند ضمن ایجاد خاطره خوش از حضور در بهشت امام رئوف، باعث ایجاد جرقه‌های معرفتی در قلب و جان نوجوانان گشته و تأثیری مثبت در رشد نسل مهدوی بر جای بگذارد و این همان رسالتی است که ما خادمان ثامن‌الحجج ارواحنا فداه، بر گردن داریم و امیدواریم با عنایت خود حضرت و فرزند حی و منتَظَرشان، حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، در این امر خطیر موفق شویم».

حجت اسلام ذوالفقاری خود نیز صاحب دختری به نام «زهرا سادات» است که در برنامه و جشن‌های دختران جهان اسلام حضور پررنگی دارد و با بچه‌های غیرایرانی انس معنوی داشته و در ارتباط با این بچه‌ها ۲ زبان یاد گرفته است.

فارس