جامانده از تحصیل؛ عوامل اقتصادی و اجتماعی، مهم‌ترین دلایل بازماندگی تحصیلی دختران

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این نهاد به‌عنوان ارزیاب و ناظر، موضوع بازماندگی از تحصیل دختران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

زهرا بهروز آذر با بیان اینکه موضوع دختران بازمانده اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش هر سال این موضوع را رصد می‌کند. کارگروه‌های ویژه وجود دارد و در ادارات کل متولی قرار داده شده تا به محض اینکه متوجه شوند کودکی که سال گذشته در مدرسه بوده اما امسال در مدرسه حضور ندارد، تماس بگیرند، موضوع را پیگیری کنند و از طریق شبکه مشاوران آن را حل کنند.

وی ادامه داد: ما نیز به‌عنوان ارزیاب و نهاد ناظر بررسی‌ها را انجام می‌دهیم تا بازماندگی از تحصیل دختران رخ ندهد.

مهم‌ترین عوامل بازماندگی از تحصیل شامل عوامل اقتصادی (مانند فقر خانوار و هزینه‌های تحصیل)، عوامل اجتماعی (مانند سطح تحصیلات والدین و ترجیحات جنسیتی) و عوامل فضایی (مانند دوری مدارس و محرومیت منطقه‌ای) است. عوامل نهادی (مانند کیفیت پایین آموزش) و معلولیت است.

طبق آمار وزارت آموزش و پرورش، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۹۰۲ هزار و ۱۸۸ کودک در مقاطع مختلف تحصیلی از تحصیل بازمانده‌اند که در این آمار، به تفکیک تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع ابتدایی ۱۵۶ هزار و ۸۳۵ نفر، در دوره اول متوسطه ۱۹۵ هزار و ۵۶۸ نفر و در دوره دوم متوسطه ۵۴۹ هزار و ۷۸۵ نفر اعلام شده است. همچنین نرخ ترک تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در کل دوره‌های تحصیلی ۱.۹۷ درصد (معادل ۲۸۷ هزار و ۶۱۷ نفر) بوده است که این نرخ در مقطع ابتدایی ۰.۹۷ درصد (۸۷ هزار و ۵۴۴ نفر)، در دوره اول متوسطه ۴.۰۹ درصد (۱۴۹ هزار و ۲۸۸ نفر) و در دوره دوم متوسطه ۲.۵۹ درصد (۵۰ هزار و ۷۸۵ نفر) گزارش شده است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعداد کل بازماندگان از تحصیل  ۹۲۸ هزار و ۷۲۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۷۱ هزار و ۹۹۲ نفر در مقطع ابتدایی، ۱۹۸ هزار و ۱۰۹ نفر در دوره اول متوسطه و ۵۵۸ هزار و ۶۲۸ نفر در دوره دوم متوسطه بوده‌اند. نرخ ترک تحصیل در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در کل دوره‌های تحصیلی ۱.۶۵ درصد (معادل ۲۴۷ هزار و ۲۴۲ نفر)، در مقطع ابتدایی ۰.۹۱ درصد (۸۴ هزار و ۱ نفر)، در دوره اول متوسطه ۳.۴۷ درصد (معادل ۱۳۰ هزار و ۴۳۲ نفر) و در دوره دوم متوسطه ۱.۶۵ درصد (معادل۳۲ هزار و ۸۰۹ نفر) اعلام شده است.

خبرگزاری ایسنا