تنها زن کارگردان در جشنواره فجر از «مرد آرام» می‌گوید

فیلم «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی، به بررسی موضوعاتی چون جبران گذشته و تأثیر انتخاب‌ها بر زندگی افراد می‌پردازد.

بهنوش صادقی، تنها زن کارگردان حاضر در جشنواره فیلم فجر، درباره مضمون فیلمش گفت: «مرد آرام» یک درام اجتماعی است که داستان چند شخصیت را به هم پیوند می‌زند. داستان حول محور نوبهار، دختری مهاجر افغان که به ایران آمده و با اکراه همسر مردی سالخورده به نام «زمان» شده، می‌چرخد. اما این تنها بخشی از روایت است. فیلم به موضوع انتخاب‌ها، مسئولیت افراد نسبت به یکدیگر و تأثیر تصمیمات فردی بر زندگی دیگران می‌پردازد.

وی افزود: علاوه بر موضوع انتخاب، یکی از جنبه‌های کلیدی داستان، تلاش زمان برای جبران اشتباهات گذشته‌اش است. او در زندگی‌اش خطاهایی مرتکب شده اما اکنون در نقطه‌ای قرار دارد که می‌خواهد خود را اصلاح کند. فیلم درباره افرادی است که گذشته‌شان همواره با آن‌هاست، اما در تلاش‌اند تا آینده‌ای نو بسازند.

این کارگردان درباره انتخاب مهدی هاشمی برای نقش زمان توضیح داد: آقای هاشمی از ابتدای کار در جریان فیلمنامه بودند و به دلیل دغدغه‌ای که برای این پروژه داشتند، از آن حمایت کردند. انتخاب ایشان برای این نقش کاملاً مستقل از این موضوع بود. ما به بازیگری نیاز داشتیم که شخصیت را به‌خوبی ایفا کند، نه فقط آن را بازی کند. آقای هاشمی در نقش‌های پیچیده و متنوع مهارت خاصی دارند و حضورشان به فیلم عمق انسانی بیشتری بخشید.

صادقی در مورد انتخاب سایر بازیگران گفت: ما از ترکیب بازیگران ایرانی و افغان استفاده کردیم. شمیلا شیرزاد که در فیلم «خورشید» به‌خوبی درخشید، انتخاب اصلی ما برای نقش نوبهار بود. همچنین پویا نوروزی، بازیگر جوان و مستعد تئاتر، برای نقش احد انتخاب شد و حضور او در کنار سایر بازیگران به هماهنگی داستان کمک کرد. علاوه بر این، چند بازیگر تئاتری حرفه‌ای نیز در فیلم حضور دارند که به باورپذیری داستان یاری رساندند.

وی درباره حضورش به‌عنوان تنها کارگردان زن در این دوره از جشنواره تأکید کرد: اینکه تنها زن کارگردان جشنواره هستم، حس خوبی نیست. سینما به دیدگاه‌های متنوع نیاز دارد و امیدوارم در سال‌های آینده شاهد حضور بیشتر زنان فیلمساز باشیم.

این کارگردان درباره چالش‌های کارگردانی برای زنان گفت: قطعاً موانعی وجود دارد، اما من معتقدم که زنان اراده و پشتکار بالایی دارند و اگر تصمیم بگیرند کاری را انجام دهند، هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع آن‌ها شود. فیلم‌سازی در ایران به‌طورکلی کار دشواری است، اما این دشواری برای زنان چندبرابر می‌شود. بااین‌حال، همین چالش‌ها انگیزه ما را بیشتر می‌کند.

صادقی درباره روند تولید فیلم گفت: «مرد آرام» با بودجه‌ای بسیار محدود ساخته شد. برخلاف تصور برخی، حضور مؤسسه «تهران سینما» به معنای وجود یک بودجه کلان نبود. کل بودجه فیلم ما زیر ده میلیارد تومان بود، یعنی تقریباً کمتر از دستمزد یک بازیگر کمدی در سینمای تجاری. اما با مدیریت درست و همکاری تیمی، توانستیم فیلم را در ۴۲ جلسه فیلم‌برداری کنیم و ظرف چهار ماه به پایان برسانیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که «مرد آرام» مخاطبان را به تفکر وادارد و موجب شود که نگاهی نو به جهان اطرافشان داشته باشند. فیلم درباره انسان‌هاست، نه مرزها. درباره انتخاب‌ها، تأثیر افراد بر یکدیگر و حق طبیعی هر فرد برای داشتن زندگی بهتر. همچنین، فیلم به این موضوع می‌پردازد که آیا انسان‌ها می‌توانند گذشته خود را جبران کنند و با تصمیم‌های درست، مسیری جدید بسازند.

این کارگردان درباره بازگشت سیمرغ آرای مردمی به جشنواره گفت: سیمرغ مردمی قطعاً هیجان بیشتری به جشنواره می‌بخشد و به رونق سینما کمک می‌کند. این بخش می‌تواند نمایانگر سلیقه واقعی مخاطبان باشد و معیاری برای شناخت سلیقه تماشاگران جدی‌تر سینما باشد.

صادقی همچنین درباره اکران فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها گفت: جشنواره فجر فرصتی برای دیده‌شدن فیلم‌ها در سراسر ایران است. اینکه مردم در شهرهای مختلف بتوانند فیلم‌ها را هم‌زمان با تهران ببینند، اتفاق خوبی است. سینما فقط مختص پایتخت نیست و این امکان باعث می‌شود فیلم‌ها طیف گسترده‌تری از مخاطبان را جذب کنند. در نهایت، ما فیلم می‌سازیم که دیده شود، بنابراین هرچه مخاطب بیشتری داشته باشیم، خوشحال‌تر خواهیم بود.

ایسنا