نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
این تحقیق که در ۴۱ کشور مختلف دنیا و با مشارکت بیش از ۴۲ هزار نفر انجام شده، نشان میدهد زنان جوان بهویژه تمایل دارند به کارآفرینی روی آورند تا بتوانند به آرزوهای خود دست یابند، استقلال مالی کسب کنند، انعطافپذیری در کار و زندگی خود ایجاد کنند و بر جهان تأثیر بگذارند. تمایل زنان نسل Z به کارآفرینی به ۸۸ درصد میرسد.
این پژوهش توسط شرکت Mastercard و با همکاری مؤسسه Opinium انجام شده و در بازه زمانی ۱۶ دسامبر ۲۰۲۴ تا ۳ ژانویه ۲۰۲۵ به صورت آنلاین در ۴۱ کشور در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیا – اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و آفریقا انجام شده است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد:
در سطح جهانی، ۳۰ درصد از زنان و ۳۷ درصد از مردان خود را کارآفرین میدانند. در ترکیه، این ارقام به ۶۰ درصد برای زنان و ۷۴ درصد برای مردان میرسد.
علاقه به کارآفرینی در میان زنان نسل جوان به طور قابلتوجهی افزایش یافته است. به طور جهانی، ۷۱ درصد از زنان نسل Z و ۶۵ درصد از زنان نسل هزاره تمایل به کارآفرینی دارند، در حالی که این عدد برای زنان نسل X (۴۵ درصد) و نسل Baby Boomers (۲۲ درصد) بهمراتب کمتر است.
در ترکیه، تمایل زنان نسل Z به کارآفرینی به ۸۸ درصد میرسد.
دلایل اصلی تمایل زنان نسل Z به کارآفرینی در سطح جهانی شامل موارد زیر است:
۱. کسب درآمد بیشتر (۵۷ درصد)
۲. دستیابی به استقلال مالی (۵۴ درصد)
۳. ایجاد تعادل بین کار و زندگی
این دلایل تقریباً مشابه دلایل زنان نسل هزاره نیز است.
دلایل عمده تمایل زنان ترکیه به کارآفرینی:
۱. تحقق آرزوهای شخصی (۶۲ درصد)
۲. ایجاد تعادل بهتر بین کار و زندگی (۴۶ درصد)
۳. ساعات کاری انعطافپذیرتر (۴۰ درصد)
موانع اصلی پیش روی زنان کارآفرین در سطح جهانی و ترکیه:
بزرگترین مانع در مسیر کارآفرینی تأمین مالی است که این چالش برای مردان نیز به شمار میآید. زنان در ترکیه به کمبود منابع مالی (۴۰ درصد)، عدم وجود سرمایهگذاری (۳۹ درصد) و کمبود تجربه (۲۸ درصد) بهعنوان بزرگترین موانع اشاره کردهاند.
در مورد حمایتهایی که میتواند به زنان در غلبه بر این موانع و احساس امنیت بیشتر در راهاندازی کسبوکارشان کمک کند، دسترسی به گزینههای مالی بیشتر (۴۸ درصد)، آموزش بهتر در مهارتهای کسبوکار (۳۳ درصد) و آموزش در زمینه فناوری (۲۹ درصد) از مهمترین پاسخها بودهاند.
نرخ بالای کارآفرینی در میان زنان ترکیه
این پژوهش نشان میدهد که ۶۰ درصد از زنان ترکیه خود را کارآفرین میدانند که این میزان بالاتر از میانگین منطقه EEMEA (اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا) با ۵۱ درصد است.
نسلهایی که بیشترین احتمال را دارند که خود را کارآفرین بدانند یا در آینده کارآفرین شوند:
این دادهها نشان میدهد که در ترکیه، با افزایش سن، احتمال اینکه فرد خود را بهعنوان کارآفرین ببیند کاهش مییابد.
صنایع مورد علاقه زنان کارآفرین ترکیه:
زنان ترکیه تمایل دارند کسبوکار خود را در حوزههای زیر راهاندازی کنند:
در مقابل، مردان تمایل بیشتری به راهاندازی کسبوکار در حوزه IT و رایانه دارند، بهطوری که این میزان در میان مردان ۱۲ درصد و در میان زنان ۷ درصد است.
کشورهای شرکتکننده در این نظرسنجی شامل: انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، ایرلند، بلژیک، نروژ، دانمارک، جمهوری چک، یونان، لهستان، هلند، سوئد، پرتغال، اسلواکی، سوئیس، هند، اندونزی، سنگاپور، استرالیا، چین، تایلند، کره، آفریقای جنوبی، نیجریه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، کنیا، مصر، اوکراین، مراکش، برزیل، مکزیک، کلمبیا، آرژانتین، شیلی، کانادا، و ایالات متحده آمریکا بوده است.
فوتوفن
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت