تلاش عربستان برای جذب گردشگر با تغییر موضع در قبال زنان

در حالی که هنوز ورود زنان به قبرستان بقیع ممنوع است، سعودی‌ها در حج امسال از زنان در امور اجتماعی و امنیتی استفاده کردند.

«امسال برای اولین بار زنان در تعویض پرده خانه خدا در عربستان همکاری کردند.» این را اداره کل نگهداری مسجدالحرام اعلام کرده است.

عربستان در ایام حج امسال همکاری با زنان را در امور اجتماعی و امنیتی و افزایش داد. شیخ عبدالرحمن السدیس، رئیس کل امور مسجدالحرام می‌گوید که «در مراسم تعویض پرده کعبه از حدود ۱۸۰ فعال کارگاه دوخت، ۲۰ بانو شرکت کردند.» این در حالی است که سعودی‌ها در هیچ یک از برنامه‌های مسجدالحرام اجازه حضور زنان را نمی‌دهند.

در سال‌های گذشته زنان در عربستان از حق رانندگی، حق رأی یا تشرف به حج عمره بدون حضور محارم، محروم بودند. عربستان پس از عضویت در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد، تلاش کرد تا این وضعیت را بهتر کند با این حال در سال ۲۰۱۶ در بین ۱۴۴ کشور دنیا که از نظر شکاف جنسیتی رتبه بندی شده بودند، در رتبه ۱۴۱ قرار گرفت. عربستان تلاش کرده تا دیدگاه‌های خود را تغییر دهد، به همین منظور سال گذشته چند زن بی‌حجاب به حرم نبوی رفتند که با اعتراض مسلمانان مواجه شدند.

امسال عربستان تلاش کرد تا با مشارکت زنان در تعویض پرده کعبه و امنیت حج، استانداردهای برابری جنسیتی را رعایت کند. به همین دلیل حدود ۲ هزار زن با لباس‌های پلیسی در ورودی‌های مکه و حتی مسجدالحرام حضور داشتند. گفته می‌شود که «این اقدام برای نشان دادن تغییر رویکرد سعودی‌ها در برخورد با زنان و جذب توریست است.» این در حالی است که در عربستان همچنان حضور زنان در بقیع و مراسم تشییع بستگانشان ممنوع است.

در چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی‌ها، حضور زنان در اجتماع برابری جنسیتی، مدرن‌سازی و نقش حیاتی برای رسیدن به قدرت مطرح شده است. البته کاهش سخت‌گیری‌ها در حجاب نیز مورد توجه قرار دارد. این موضوع پس از تلاش عربستان برای توریستی کردن این کشور به خصوص با حضور رونالدو و جورجینیا رخ داده است.

احمد خطیب، وزیر گردشگری عربستان با اشاره به برنامه‌ عربستان برای سال ۲۰۳۰، می‌گوید که «نباید محدودیت برای زنان مانع از انتخاب عربستان به عنوان مقصد شود.» در مقابل حکیم بنت محد یوسف، رئیس سازمان توسعه اسلامی مالزی می‌گوید که «زنان نیمی از زائران خانه خدا هستند، اما هنوز اجازه حضور در قبرستان بقیع را ندارند.»

کارشناسان بر این باورند که با توجه به تغییر رفتار عربستان نسبت به زنان باید «بازگشایی بقیع برای زنان تبدیل به مطالبه عمومی شود.» از سوی دیگر باید زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در اماکن زیارتی فراهم شود. عبدالله کوتی، رئیس کمیته حج هند می‌گوید که «تقویت جایگاه زنان با برگزاری مراسم‌های نامتعارف مثل کنسرت نباید موجب تضعیف اسلام در شهرهای مکه و مدینه شود.»

فارس