تغییر قانون بازنشستگی سبب افزایش نگرانی زنان فرانسوی و اعتراضات شده است

زنان فرانسوی اعلام کرده اند که تغییرات در قانون بازنشستگی که توسط "امانوئل مکرون"، رئیس جمهوری این کشور اعلام شده می تواند موجب بدتر شدن وضعیت آن ها شود.
فرانسه

رئیس جمهوری فرانسه اخیرا اعلام کرده که می‌خواهد سن بازنشستگی را در این کشور دو سال افزایش دهد که این اقدام موجب نارضایتی بسیاری از فرانسوی ها شده است.

روز پنجشنبه نیز در پی اعلام نارضایتی از این طرح اعتصابات سراسری در این کشور رخ داد. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، بیش از ۱.۱ میلیون نفر در تظاهرات بزرگ روز پنجشنبه فرانسه در اعتراض به اصلاحات نظام بازنشستگی دولت شرکت کردند.

یکی از افرادی که در این اعتصاب شرکت کرده بود در این باره گفت: افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال شرایط کاری را برای زنان سخت تر خواهد کرد.

وی همچنین اظهار کرد: ما باید در سلامتی زندگی کنیم و تا زمان بازنشستگی کاملاً پیر و شکسته نشویم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نگرانی های این فرد توسط سایر زنانی که در این تظاهرات و اعتصاب شرکت کرده بودند، تایید شد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر فرانسوی ها با این اقدام مخالف هستند و بیش از یک میلیون نفر در تظاهرات روز پنجشنبه شرکت کرده بودند.

طبق داده های دولت فرانسه، حقوق بازنشستگی زنان در این کشور در حال حاضر ۴۰ درصد کمتر از مردان است.

تظاهرات گسترده در ساعت ۱۳:۰۰ روز پنجشنبه به وقت گرینویچ در میدان جمهوری پاریس آغاز شد. نمایندگان صنایع مختلف، حامیان جنبش جلیقه زردها و همچنین اعضای یک گروه رادیکال مشهور به “بلوک سیاه” جزو این تظاهرکنندگان بودند. پس از آن که رادیکال ها شروع به پرتاب سنگ، بطری، منور و مواد محترقه به سوی پلیس کردند، این اعتراضات به خشونت کشیده شد. در پاسخ، نیروهای پلیس از گاز اشک آور استفاده و با زور شروع به عقب راندن جمعیت کرد. طبق این گزارش پلیس فرانسه دست کم ۳۸ نفر را در پاریس دستگیر کرده است.

ایسنا