شعر شاعران برای شهید خدمت به تصویرِ هنر نقاشی-خط در آمد

استاد علی مینایی‌فرد هنرمند خطاط و تایپوگرافیست با تلفیق خط تصویری و شعر، تصویر رئییس جمهور شهید را ترسیم کردند. نکته‌ی قوت این اثر ماندگار مشارکت 15 بانوی شاعر بوده است.

روزهای بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی برای هر هنرمند انقلابی و دغدغه‌مند سخت و جانکاه بود. چرا که ظهور هنر ماندگار در احساس و دغدغه خلاصه می‌شود. هنرمند آیینی با شنیدن خبر ناگوار شهدای خدمت در تبلور ذوق و قریحه‌اش غرق می‌شود تا خلق اثر کند. شهید رئیسی و شهدای خدمت ایده‌ی خلق یک هنر ماندگار شدند. این اثر با ترکیبی از خط نستعلیق و خطوط سنتی از شاه‌بیت ۲۱ شاعر در ابعاد ۹۰*۶۰ بر روی بوم اجرا شد. استاد علی مینایی‌فرد هنرمند خطاط و تایپوگرافیست با تلفیق خط تصویری و شعر تصویر رئییس جمهور شهید را ترسیم کردند. نکته‌ی قوت این اثر ماندگار مشارکت ۱۵ بانوی شاعر بوده است.

گزارش پیش رو از گفتگوی پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو با استاد مینایی‌فرد و شاعران تصویر رئیس جمهور شهید می‌باشد که در منزل شهید رئیسی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی جهان‌بانو، در خدمت خانم منصوره محمدی مزینان شاعر آیینی هستیم. خانم محمدی مزینان حس و تعریف خودتان را از این اثر برای خوانندگان بازگو کنید و اینکه این طرح با چه ایده‌هایی آمیخته است؟

*بنده خودم به عنوان یک شاعر آئینی زمانی که خبر شهادت شهید رئیسی را شنیدم، خیلی علاقه داشتم که به نوشتن یک شعر اقدام کنم. کمترین کاری که یک شاعر آئینی و یا شاعر دغدغه مند می‌تواند انجام دهد، این است که بنویسید و ما شعرا احساسمان را با نوشتن بیان می‌کنیم. من هنوز خبر شهادت شهید برایم قطعی نشده بود اما از خود شهید خواستم که یک غزلی یا  یک رباعی به من عنایت کند که بتوانم دردل خودم و مردم با شهید را در این غزل به تصویر بکشم. و اینطور شد که این غزل را در کوتاهترین زمان ممکن نوشتم. خیلی بداهه و سریع که خود شهید به من عنایت کرد و به لطف خدا هم مورد استقبال قرار گرفت. و می دانم که لطف شهید رئیسی به بنده بوده است. این کار هم که بعدا انجام شد و شاه‌بیت دوستان شاعر در این اثر به کار گرفته شد یک کار فاخر و ماندگار هست. ابیات مربوط به شعر من در پیشانی این تصویر به یادگار ماند که محل سجده‌گاه ایشان است و خوش درخشید. «آغوش شده یک تنه یک دشت برایش/ حالا که غریبانه درآورده سر از کوه» خیلی موجب دلگرمی و سرور خودم شد. امیدوارم که به واسطه‌ی این اثر، عنایت شهید هم به ما زیاد باشد و بهتر بنویسیم و شاکر خدمات این شهید بزرگوار بیش از پیش باشیم.

در ادامه‌ی گفتگو در خدمت آقای مینایی فرد هستیم که آفریننده‌ی این اثر فاخر هستند. با توجه به اینکه شما طراح و نقاش و خطاط اثر هستید، از طراحی این اثر برای علاقمندان به شهید رئیسی بزرگوار توضیح دهید؟

*در فضای اجرای آثار هنری خوب است که ما ارتباط خودمان را با فضای آن اثر به بهترین شکل برقرار کنیم. فضای شهادت است، یا هر موضوع دیگری که باشد ارتباط با موضوع برای صاحب اثر اهمیت بسزایی دارد. به عبارت دیگر هرچقدر شناخت بیشتر باشد، طبیعتا پختگی اثر بیشتر خواهد شد و حتی در اثرگذاری بیشتر موثر خواهد بود. لذا لازم است که ما در فضای فرهنگی و خلق آثار ابتدا شناخت‌مان را نسبت به آن شخصیت بیشتر کنیم و با آن آشنایی وارد فضای هنری بشویم. اینگونه انتقال هنر به فضای مخاطب بهتر اتفاق می‌افتد.

خانم زهراسادات قاسمی از دیگر شاعران آئینی و دبیر اجرایی اثر نقاشی-خط تصویر شهید رئیسی هستند. خانم قاسمی درباره‌ی ایده‌ی این اثر و تاثیربخشی شعر بر نقاشی-خط توضیحی بفرمایید.

 *ایده‌ی ابتدایی این کار تاثیرگذار با آقای مینایی‌فرد بود ولی تاثیر شعر بر روی نقاشی-خط در زیبایی این اثر بسیار مشهود است. چرا که شعر یک عنصر هنری است که با توجه به قدمت و دیرینه‌ی آن برای ما جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد. وقتی یک هنری با قدمت اینچنینی که در زندگی مردم هم جریان دارد، به وسط ماجرا می‌آید می‌تواند یک بازوی حمایتی و قوی در به تصویرکشیدن آثار باشد. مردم همیشه با شعر بهترین ارتباط را برقرارکرده‌اند و حتی یک سبک زندگی از شعر با مردم ایران عجین بوده است. پس هر هنری که در کنار هنر شعر قرار بگیرد بهتر دیده می‌شود و ارتباط نزدیک‌تری را برقرار می‌کند. در واقع می‌توان گفت که اعتماد به شعر و اتصال آن با هر هنری، در زیبایی آن هنر جدید ماندگاری خواهد داشت. امیدواریم این اثر هنری و آمیخته با شعر بتواند جایگاه همسو با زیبایی شعر و قدمت شعر داشته باشد. کار برای شهید رئیسی عزیز باید بیش از پیش با ابعاد مختلف هنر انجام شود تا بتوانیم اندکی از دِین خود به شهید بزرگوار را انجام دهیم.

آنچه در ادامه می‌آید اسامی شاعران و ابیات ماندگار در تصویر شهید رئیسی می‌باشد:

محنا امیری
تو میز خدمتت در روستا بود / به این خاطر شهادت شد مقامت

پروانه علیپور
بعد از سه سال خدمت بی مزد و منتت / راحت بخواب وقت کمی استراحت است

فرزانه قربانی
اصلا پریشانی به تو هرگز نمی آمد / تو لایق آرامش کنج حرم بودی

زهرا سادات قاسمی
چون رجائی بودی و حالا بهشتی می شوی / می درخشد بر قبایت این مدال حضرتی

معصومه جراح زاده
در روز میلاد امام مهربانی / ما را چنین صاحب عزا کردی و رفتی

مهدیه نژاد ابراهیم
هر چند فلک برای تو، سیل گریست / اما به خدا به گریه جبران نشدی

نصیبا مرادی
پس از هفت آسمان ، در آسمان هشتم عزت / به چشم خویش دیده خادمی شاه خراسان را

محمدمهدی عبداللهی
آه ای طبیب خسته دلان با گلاب اشک / داغ فراق را به دل ما گذاشتی

طیبه محمودی
آتش این بار قصه ای دارد / خبر از سروی و گلستان نیست / سوخت در راه عشق ابراهیم / این سرآغاز اوست پایان نیست

مهتا صانعی
لاله ی خوشبوی از بهار ، گذشته / ساعت لبخند توست ای گل پرپر / ای که سرت را گذاشتند شهیدان / در دل آن کوه روی دامن مادر / این نفس آخر تو بود که می گفت / شاه امانم بده در این دم آخر

مهنا امیری
چه شد میز خدمتت را رها کردی ! / چرا در زیر بارانی ! چرا سردی ! / گلستان و لرستان و شبی در کرمان / نکردی شانه را خالی به نامردی / تو بودی یار محرومان ! ولی انگار ! قراری نیست ، دیگر برنمیگردی / تو قرآن را ، سپاه کربلا را هم / سپر بودی ! نشان دادی که یک مردی !

محسن مقیسه
می خواست درهم بشکند بت های قدرت را / مردی که ابراهیم دوران بود اما ما نفهمیدیم

ریحانه ابراهیم زادگان
مردی از این قبیله ، به معراج پر کشید / داغی دوباره بر دل این سرزمین نشست

محمدمهدی خانمحمدی
خبر دروغ شد این روایت از آه است / که صبح دولت خدمت همیشه کوتاه است

منصوره محمدی مزینان
آغوش شده یک تنه یک دشت برایش / حالا که غریبانه درآورده سر از کوه

زهرا علیپور
حریم پاک حرم جای استراحت توست / پس از مجاهدت اینک زمان راحت توست

فاطمه نانی زاد
چه روزگار غریبی ست سید ابراهیم / بگو بر آتش این غم چه چیز تسکین است

مبین رستمیان
تو میز خدمت خود را گرفته ای ای مرد / رئیس بودی و حالا شهید جمهوری

نغمه مستشارنظامی
با عناد و ناجوانمردی و با تحریم ما / دشمنت هرگز نخواهد دید ترس و بیم ما /

تا شهادت با ولایت راه و رسم کوثریست / مادر سادات فرمود این روش تعلیم ما

سید پوریا واصفی
مینای آسمان وسط ابرها شکست … / آغوش خود گشود و فرو رفت بین خاک

الهام صفالو
خسته بودید ولی با لب خندان رفتید / کوه بودید از این گردنه آسان رفتید

گفتنی است این اثر با تذهیب‌گری خانم للهی همراه بود و رونمایی تصویر شهید رئیسی با حضور همسر محترمه، خانم دکتر جمیله علم‌الهدی و دختران بزرگوار شهید  در بیت شهید رئیسی برگزار شد.

گزارشگر: مهتا صانعی