«پست مادر» راهکار چین برای تشویق زنان به فرزندآوری

چین مشاغل انعطاف‌پذیری را برای زنان پس از فرزندآوری در نظر می‌گیرد.

خبرگزاری رسمی شین‌هوا اعلام کرد که استان‌های چین از شرکت‌های مختلف خواسته شده تا به زنان نقش‌های شغلی انعطاف‌پذیری به نام «پست‌های مادر» ارائه دهند که تعادل بین کار و مراقبت از فرزندان را برقرار می‌کند.

پس از اینکه جمعیت چین برای دومین سال پی در پی در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرد و نرخ تولدها کاهش یافت، مقامات تلاش می‌کنند تا زنان بیشتری را به فرزندآوری تشویق کنند.

این بررسی نشان می‌دهد که پست مادر موقعیتی است که برای مادران طراحی شده است و ساعات کاری انعطاف‌پذیر و تعادل بین کار و مراقبت از کودک را امکان پذیر می‌کند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از مادران تا ۳ سالگی فرزندشان تا زمانی که کودک به سن کافی برای ورود به مهدکودک برسد، از بازار کار خارج می‌شوند و برای بازگشت به محل کار به ساعات کاری انعطاف‌پذیر نیاز دارند.

بسیاری از زنان در چین به دلیل عدم تمایل به ازدواج، تعلیق شغل در یک جامعه سنتی که هنوز آنها را به‌عنوان مراقبان اصلی می‌بیند و هزینه‌های بالای مراقبت از فرزند تمایلی به فرزندآوری ندارند.

مرخصی زایمان طولانی‌تر، مزایای مالی و مالیاتی برای بچه‌دار شدن و یارانه‌های مسکن از جمله مشوق‌هایی است که مقامات برای افزایش نرخ تولد در نظر گرفته‌اند.

ایسنا