تسهیلات ۳۰۰همتی برای ازدواج، مسکن و فرزندآوری در سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از ازدواج، فرزندآوری و مسکن در سال آینده مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را اختصاص دادند که با موافقت شورای نگهبان روبرو شد.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تایید شورای نگهبان برای اختصاص ۳۰۰ همت به تسهیلات ازدواج، فرزندآوری ودیعه، خرید یا ساخت مسکن در سال آینده گفت: در خصوص کفایت منابع و اولویت بندی موارد و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت. همچنین درباره افزایش وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد که ۳۰۰ میلیون تومان است، خلاف قانون اساسی شناخته نشد. همچنین حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

افزایش ۶۵ درصدی وام ازدواج

مطابق بودجه امسال مبلغ وام ازدواج برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال، ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین ۱۸۰ میلیون تومان بود که در سال آینده با رشد ۶۵ درصدی، این مبلغ برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و سایر زوجین واجد شرایط نیز ۳۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

این تسهیلات با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله به زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ است تعلق می‌گیرد.

افزایش میزان وام فرزندآوری در سال آینده

همچنین در موضوع تسهیلات فرزندآوری امسال، رقم وام به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان است که به دلیل کمبود بودجه تعیین شده نسبت به تقاضا مشکلاتی برای متقاضیان ایجاد شد که با تصمیم نمایندگان دولت مقرر شد مبلغ این وام تغییر پیدا کند: فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان.

ایسنا