تسهیلاتی برای مشاغل خانگی

بر اساس گزارش‌ها، امسال ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی اختصاص یافته است و پرداخت این تسهیلات از دو ماه پیش آغاز شده است.

در حال حاضر، توجه به اشتغال خانگی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های حوزه تولید و کارآفرینی محسوب می‌شود که عمدتاً زنان فعال در آن هستند. مشاغل خانگی از تنوع بالایی در ایجاد اشتغال و نوآوری در تولید و عرضه کالا و خدمات برخوردارند و این موضوع موجب افزایش روزافزون تعداد علاقمندان و متقاضیان این شیوه کسب و کار شده است.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار، ایجاد خوداشتغالی در میان اعضای خانواده، عدم نیاز به دریافت تسهیلات بانکی و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری از جمله مزایای راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی به شمار می‌رود. به همین دلیل، با توجه به محدودیت‌های موجود در فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری، تمایل کارجویان به مشاغل خانگی افزایش یافته است.

یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم، ورود زنان به بازار کار بود و کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری زنان از جمله نتایج توجه به مشاغل خانگی محسوب می‌شود. در این راستا، وزارت کار اقدام به ایجاد سکوهای فروش مجازی برای محصولات خانگی و بازارسازی مشاغل خانگی کرده است.

در ماه‌های اخیر، معاونت اشتغال وزارت کار از ابلاغ مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی خبر داد و اعلام کرد که این تسهیلات به زودی پرداخت خواهد شد. محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان به این مشاغل  خبر داد و گفت: اگرچه ابلاغ تسهیلات با تاخیر انجام شد، اما پرداخت این منابع از دو ماه پیش آغاز شده است.

وی افزود که ۱۵۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات مربوط به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) است که با تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت خواهد شد.

معاون اشتغال وزیر کار همچنین بیان کرد که وزارت کار موظف به ایجاد سالانه یک میلیون شغل است و امیدواریم امسال نیز این هدف محقق شود. همچنین، امسال ایجاد ۲۵ درصد از اشتغال کشور در بخش دانش‌آموختگان دانشگاهی برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.

از دیدگاه کارشناسان، این مشاغل به کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت مصرف انرژی کمک می‌کند و علاوه بر درآمدزایی برای خانوار، ورود زنان به بازار کار را تسهیل می‌نماید. در همین راستا، هادی ابوی، فعال حوزه کار، در گفت‌وگو با ایسنا به مزایای اشتغال خانگی اشاره کرده و می‌گوید: با سرمایه کم قابل راه‌اندازی هستند و نیازی به میز و دفتر ندارند.

افراد می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی‌های خود به حوزه مشاغل خانگی وارد شوند و در کنار ایجاد اشتغال و درآمد، به تربیت فرزندان خود نیز بپردازند.

او از فروش صنایع دستی، گل‌سازی، تولید گیاهان دارویی، بسته‌بندی محصولات غذایی و بافت فرش به عنوان رشته‌هایی یاد کرد که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و کارجویان می‌توانند در آنها کسب و کار خانگی راه‌اندازی کنند.

به گفته این فعال حوزه کار، مشاغل خانگی هزینه‌های رفت و آمد و ایاب و ذهاب را کاهش می‌دهند و این امکان را فراهم می‌آورند که از داخل خانه و بدون نیاز به اجاره کارگاه یا مغازه، محصولات و تولیدات خانگی به فروش برسند.

مبلغ اعتبارات این مشاغل در سال گذشته ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بانک مرکزی در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به منظور تقویت مشاغل خانگی به وزارت کار اختصاص داد تا مجموع اعتبار مشاغل خانگی به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسد. این در حالی است که تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۳۹۹ تنها ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

در حال حاضر، کسب و کارهای خانگی در تمامی کشورهای جهان به عنوان یک الگوی موفق در حال پیاده‌سازی هستند و روز به روز بر تعداد علاقمندان به این شیوه کارآفرینی افزوده می‌شود.

 طبق آمار، در ۱۵۰ کشور دنیا قانونی برای مشاغل خانگی وجود دارد و کشورهایی مانند چین، آمریکا، کانادا، استرالیا و هند از پیشروان این حوزه به شمار می‌روند. در ایالات متحده، بیش از ۴۵ درصد از کل جمعیت شاغل، صاحبان مشاغل خانگی هستند.

در حال حاضر، سقف وام قرض‌الحسنه برای صاحبان مشاغل مستقل ۱۵۰ میلیون تومان و برای صاحبان مشاغل  پشتیبان (کارفرمایی) که ۴۰ نفر را جذب و به کارگیری کنند، تا ۴ میلیارد تومان با کارمزد ۴ درصد تعیین شده است.

ایسنا