ترویج خودکشی در انیمیشن‌ها

برخی از انیمیشن‌های محبوب، درحالی‌که کودکان اغلب روز را با تماشای آنها سرگرم هستند، پیام‌های خطرناک برای کودکان دارند.

روایت تلخ پسربچه ۱۲ ساله‌ای که تحت‌تأثیر یک سریال در سال ۹۰ فوت شد یا کودک ۶ ساله‌ای که تحت‌تأثیر انیمیشن مرد عنکبوتی دچار شکستگی در ناحیه سروگردن شده است یا روایت پسربچه چینی که به تقلید از قهرمان انیمیشن با چتر از پنجره خانه‌شان پایین پریده و دچار شکستگی شدید از ناحیه پا شده است، در فضای مجازی منتشر شده‌اند.

بر پایه مطالعات دکتر سارا کوین در دانشگاه بریکهام یانگ، تأثیر مثبت از ابرقهرمان‌ها توسط کودکان، فقط ۱۰ درصد بوده و ۸۰ درصد به دلیل قوی و خشن بودن و توانایی پرواز داشتن، آنها را دوست دارند.

بررسی‌های دیگری بر روی ۱۰ فیلم ابر قهرمانی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ در کالج کودکان آمریکا انجام شده که نشان می‌دهد، به طور متوسط ۲۳ کار خشونت‌آمیز توسط قهرمانان خوب و ۱۸ کار خشونت‌آمیز در ساعت، توسط بدخواهان و شخصیت‌های منفی  انجام شده است.

تنها رفتار ابرقهرمان‌ها و تقلید از آنها، نمی‌تواند جان کودکان را به خطر بیندازد. در برخی از پویانمایی‌ها مانند: باب اسفنجی، با خسته یا ناراحت شدن شخصیت‌های داستان، تصمیم به مرگ خودخواسته می‌گیرند.

نتایج بررسی‌های دانشمندان نشان‌دهنده متوجه بودن داستان‌های ابرقهرمانی و واقعی نبودن شخصیت‌های ابرقهرمان در کودکان است. اما تقلید حرکات ابرقهرمان‌ها به دلیل تأثیر روانی آنها در کودکان است.

به اعتقاد روان‌شناس بالینی فعال در حوزه کودک، فرهاد خوارزمی، در زندگی واقعی همه انسان‌ها مفاهیمی مانند: رقابت، رفاقت، بردوباخت، همکاری، نیرنگ وجود داشته و از طریق قهرمان‌های انیمیشن‌ها به نحو بسیار خوبی توانایی انتقال به کودکان وجود دارد.

اما به نظر روان‌شناس کودک، الهه میرآخور لی، کودکان  پیش از هر مفهوم دیگری از خشونت ابرقهرمان الگو گرفته، چرا که کودکان در جریان انیمیشن یاد گرفته‌اند که باید حقشان را در قالب انسان‌های خشن گرفته و محبوب شوند.

به توصیه دکتر جان مولر، پژوهشگر، تحقیقات تأثیر ابرقهرمان‌ها بر کودکان در آمریکا، خانواده‌ها همراه با فرزندانشان به تماشای این فیلم‌ها نشسته و در مورد خشونت موجود در این فیلم‌ها با کودکان صحبت کنند. این اقدام باتوجه‌به ارزش‌های خانوادگی و جامعه، مهارت‌های تفکر انتقادی و ارزیابی و ساماندهی آنچه را می‌بینند، به کودک کمک می‌کند بیاموزد و بتواند تفاوت دنیای واقعی با دنیای این فیلم‌ها را درک کرده و تقلید نابجایی انجام ندهد.

فارس