تجربه ذلت بار زنان پناهنده در استرالیا

آزار جنسی و استثمار در محل کار، زنان مهاجر و پناهنده در استرالیا را با نرخ های نگران کننده ای تحت تاثیر قرار داده است.

سازمان ملی تحقیقاتی استرالیا برای ایمنی زنان  به بررسی چالش های شدیدی که زنان مهاجر و پناهنده در محل کار با آن مواجه هستند، پرداخته است.

سال گذشته، این سازمان دریافت که نزدیک به نیمی (۴۶ درصد) از زنان مهاجر و پناهنده در پنج سال گذشته آزار و اذیت جنسی در محل کار را تجربه کرده اند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور ماری سگرو از دانشگاه ملبورن با بیش از ۸۵۰ زن مهاجر و پناهنده مصاحبه کردند.

مطالعات نشان داد که زنان مهاجر و پناهنده به طور مداوم تجربیات آزار جنسی را در کنار تبعیض و استثمار نژادی گزارش کرده‌اند. این شامل مواردی مانند دستمزد نابرابر و کار در یک محیط ناامن و همچنین تهدیدات فیزیکی و روانی برای ایمنی آنها بود.

در گزارشی تکان دهنده ، یکی از شرکت کنندگان گفت که محل کار آنها، به عنوان یک کارگر مهاجر، باعث می شود آنها احساس کنند انسان نیستند و با آنها مانند یک حیوان رفتار می شود

شرکت کننده دیگری گفت: هشت سال پیش با ویزای دانشجویی به اینجا رسیدم، اولین محل کارم در یک رستوران مکزیکی  در ملبورن بود. مدیر رستوران هنگام سلام یا خداحافظی مرا در آغوش می‌گرفت که می‌توانستم احساس کنم  تمام وجودم را لمس می‌کند

هر وقت دلش می‌خواست، به شما سیلی می‌زد و همیشه در محیط کار شوخی‌های جنسی می‌کرد. اکنون به عقب نگاه می کنم و احساس ضعف و بدبختی می کنم.»

یکی دیگر از یافته‌های نگران‌کننده از تحقیقات  این است که بسیاری از مهاجران و پناهندگان مصاحبه نمی کنند زیرا می‌ترسند که از نظر حرفه‌ای، مالی یا فرهنگی تحت تأثیر منفی قرار بگیرند.

دکتر تسا بوید کین مدیر عامل سازمان ملی تحقیقاتی استرالیا است. او گفت که تنها راه برای رسیدگی مناسب به آزار جنسی در محل کار، شناخت و مقابله با سطوح تبعیض «به هم پیوسته» است که زنان مهاجر و پناهنده با آن مواجه  هستند.

این یک حق اساسی است که در محل کار احساس امنیت کنیم. با این حال، بسیاری از زنان مهاجر و پناهنده در استرالیا از این امنیت اولیه محروم هستند.

شواهد نشان می‌دهد که پرداختن به آزار جنسی، نژادپرستی، و شرایط استثماری به تنهایی کافی نیست. اگر می‌خواهیم شرایط و ایمنی زنان مهاجر و پناهنده را در محیط‌های کاری استرالیا بهبود بخشیم، باید درک کنیم که این مسائل به هم مرتبط هستند.»

پروفسور ماری سگرو، نویسنده این تحقیق، از زنان شجاعی که در این تحقیق شرکت کردند و این مسائل را آشکار کردند، تشکر کرد.

پروفسور سگرو گفت: یک یافته مهم این تحقیق این است که نابرابری های ساختاری – مانند نژادپرستی، وضعیت ویزا، و شرایط شغلی – تاثیر آزار جنسی در محل کار و سایر اشکال سوء استفاده و استثمار را تشدید می کند.

تحقیقات ما بر اساس شجاعت و ریسک پذیری زنان مهاجر و پناهنده در سراسر استرالیا است که  تجربیات خود را به اشتراک گذاشته اند. این تحقیق زمینه را برای بازاندیشی در سیستم‌های پاسخ‌گویی سیلد و بهترین اولویت‌بندی ایمنی زنان در محل کار به صورت کلی فراهم می‌کند این گزارش با برجسته کردن صدای بیش از ۸۵۰ زن مهاجر و پناهنده، نیاز فوری به بازنگری در نحوه رسیدگی به ایمنی محل کار را روشن می کند.

این فقط در مورد شناسایی آزار و اذیت نیست، بلکه پرداختن به تغییرات معنی دار و سیستماتیک است.

Womensagenda