تبعیض سیستماتیک علیه سلامت زنان

بیماری قلبی عروقی(CVD) علت اصلی مرگ و میر زنان در سراسر جهان است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تفاوت قابل توجهی در مراقبت‌های قلبی عروقی برای زنان در منطقه آسیا و اقیانوسیه وجود دارد.

منطقه آسیا اقیانوسیه که بیش از ۶۰ درصد از ۸ میلیارد نفر جمعیت جهان را در خود جای داده است، اطلاعات کمی در مورد سلامت زنان و بار تبعیض جنسیتی در این منطقه دارد.  به طور خاص در استرالیا، بیش از ۱ میلیون زن با بیماری قلبی عروقی زندگی می‌کنند، اما هنوز در این منطقه تحت تحقیقات کمتری قرار دارد.

قابل ذکر است، داده‌ها نشان می‌دهند که ۸۰ درصد موارد CVD را می‌توان از طریق اتخاذ اصلاحات مناسب در سبک زندگی پیشگیری کرد، که بر پتانسیل بسیار زیاد برای پیشگیری تاکید می‌کند. همچنین حضور کمتری از زنان در کارآزمایی‌های بالینی CVD وجود دارد که منجر به مراقبت‌های بالینی مبتنی بر شواهد کمتری در مقایسه با مردان می‌شود. شکاف‌ها در آموزش نیز وجود دارند، با بررسی ۱۹ دانشکده پزشکی استرالیا که نشان می‌دهد در حالی که ۸۴ درصد دوره‌ای در مورد سلامت زنان ارائه می‌دهند، معمولاً به بیماری‌های مختص زنان و زایمان محدود می‌شود.

زنانی که حملات قلبی را تجربه می‌کنند اغلب با علائمی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه در مردان ظاهر نمی‌شوند. یک مطالعه در استرالیا نشان داد که زنان پس از شروع علائم حمله قلبی ۳۰ دقیقه تاخیر بیشتری در رسیدن به بیمارستان دارند که اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

در بریتانیا، سرمایه گذاری قابل توجهی به مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای تحقیق در مورد بیماری‌های قلبی عروقی در زنان انجام شده است. بنیاد قلب بریتانیا، این صندوق بین المللی را با همکاری ۱۱ سازمان غیردولتی بزرگ دیگر راه اندازی کرد. این اولین بار است که این گروه  مجمع جهانی سرمایه‌گذاران تحقیقات قلب و عروق نوعی پروژه تحقیقاتی مشترک و جهانی به این بزرگی راه‌اندازی می‌کند که قرار است ۱۰ میلیون دلار در طول پنج سال سرمایه‌گذاری شود.

دکتر استفانی آلن، نویسنده گزارش گفت: پرداختن به تبعیض های سلامت قلب و عروق برای زنان در منطقه آسیا و اقیانوسیه به معنای مقابله با شکاف‌های سیستماتیک است که برای مدت طولانی نادیده گرفته شده است.

اینها شامل عدم حضور زنان در تحقیقات بالینی، فقدان آموزش خاص جنسیتی در آموزش پزشکی، و سرمایه‌گذاری ناکافی در فناوری‌های بهداشتی زنان است. طراحی مجدد مسیرهای مراقبت برای زنان بسیار مهم است، که نیاز به همکاری و اقدام همه ذی‌نفعان در هر مرحله از ارائه مراقبت های بهداشتی، نه تنها در استرالیا بلکه در سطح جهانی است.

 Womensagenda