تأثیر سونا در لاغری!

با حمام آب گرم یا یک سونای ۳۰ دقیقه‌ای روزانه، امکان جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته زنان در یک سن خاص ایجاد می‌شود.

این نکته امیدوارکننده، از مطالعه‌ای روی موش‌ها که پتانسیل درمان‌های حرارتی در زنان یائسه را نشان داده، به‌دست‌آمده است. محققان دریافتند، بهره‌برداری بهتر از انسولین که به کنترل قند خون کمک می‌کند، در موش‌های ماده مسن‌تر که تحت درمان حرارتی نیم‌ساعته کل بدن قرار گرفته و وزن کمتری اضافه کردند، مشاهده شد. بااین‌حال، به‌خاطر داشته باشید قبل از اینکه یک جلسه حمام یا سونا به برنامه روزانه خود اضافه کنید، نتایج تحقیقات حیوانی همیشه در انسان‌ها تأیید نمی‌شود.

نظرات متخصصان

بنا بر مطالعات سرپرست تیم تحقیق و استادیار تغذیه در دانشگاه ماساچوست Amherst، دکتر Soonkyu chung ، گرمادرمانی(سونا) می‌تواند برای مدیریت افزایش وزن و مقاومت به انسولین مرتبط با یائسگی، به‌عنوان یک راه‌حل مؤثر و غیرتهاجمی عمل کند.

او اشاره کرد که گزینه عملی گرمادرمانی برای زنان یائسه، می‌تواند بزرگ‌شدن دور کمر آنها ناشی از تغییرات هورمونی و در معرض خطر بیماری‌های متابولیک را، کنترل نماید.

رونگ فان، کاندیدای دکترا و محقق این مطالعه اضافه می‌کند: این روش از طریق جلسات منظم در سونا، حمام‌های گرم یا با استفاده از پوشش‌های حرارتی تخصصی در شیوه‌های معمول مراقبت‌های بهداشتی، می‌تواند انجام شود.

روش تحقیق

محققان، در این مطالعه برای شبیه‌سازی شرایط پس از یائسگی، تخمدان‌های موش‌های ماده مسن‌تر را برداشته، و با یک رژیم ۴۵ درصدی چربی تغذیه شدند.

به مدت ۱۲ هفته، یک گروه در یک محفظه حرارتی با دمای ۱۰۴ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ دقیقه در روز، سطوح پایین‌تری از آنزیم لاکتات دهیدروناژ، مرتبط با آسیب بافتی افزایش سن به طور قابل‌توجهی داشتند. همچنین کمک به جبران افزایش وزن ناشی از رژیم غذایی پرچرب صورت گرفت.

گروه گرمادرمانی، در مقایسه با موش‌های دیگر، تجمع چربی کمتری که به بدن در سوزاندن انرژی کمک می‌کند در نواحی کلیدی، مانند کبد و چربی قهوه‌ای داشتند. با افزایش سن افراد، چربی قهوه‌ای ازدست‌رفته و باعث کندشدن متابولیسم می‌شود‌

محققان دریافتند که چندین فرایند که به بدن در سوزاندن چربی و استفاده مؤثرتر از انرژی کمک می‌کند، با کمک گرما انجام می‌شود، پروتئینی به نام TRPV1 که چرخه کلسیم بیهوده را با فعال‌شدن گرما آغاز می‌کند. یک بازیکن کلیدی در این فرایند، پروتئینی بوده که موجب چربی‌سوزی، کاهش تجمع چربی در کبد، بهبود حساسیت به تحریک انسولین و افزایش میزان انرژی سوزانده شده توسط بدن می‌شود.

توصیه‌های پایانی

به گفته فن که در نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا در شیکاگو یافته‌ها را ارائه کرد، استفاده منظم از گرما توانایی تقلید رویدادهای کالری‌سوزی و کاهش چربی را در این مجموعه رویدادها نشان می‌دهد.

او اضافه کرد: گرمادرمانی، به‌ویژه برای افرادی که فعالیت‌های بدنی را چالش‌برانگیز می‌دانند، می‌تواند مفید بوده و راهی آرامش‌بخش، برای بهبود سلامت متابولیک باشد.

به تأکید محققان، برای تأیید ایمنی و اثربخشی قرارگرفتن در معرض گرما برای سلامتی، همچنین مدت‌زمان و شدت بهینه درمان، مطالعات بیشتری موردنیاز است.

فرتاک نیوز