بیمه‌های زنانه؛ موتور زنان هم بیمه می‌شود

موضوع قانونی یا غیرقانونی بودن موتورسواری بانوان، در حیطه تخصصی ما نمی‌گنجد. اما آگهی‌هایی که نشان‌دهنده توجه بیشتر به این قشر و نیاز به حمایت بیمه‌ای آنان بوده و شرکت‌های بیمه برای بانوان موتورسوار بیمه حوادث ارائه می‌دهند را می‌توان با گشت‌وگذار در فضای مجازی و پلتفرم‌های داخلی مشاهده کرد.

زنان خانه‌دار نیازمند یک پشتوانه مالی به دلیل نداشتن درآمد مالی ثابت که در شرایط حساس به آنها کمک کند، داشته و بیمه زنان خانه‌دار باهدف تأمین مالی این بانوان در سنین بالا ایجاد شده است. بانوان می‌توانند با پرداخت حق بیمه بیشتر و انتخاب برخی پوشش‌ها، هزینه درمان خود و فرزندانشان را نیز علاوه بر تأمین مالی، تحت پوشش قرار دهند.

این بیمه توسط برخی از شرکت‌های بیمه و سازمان تأمین اجتماعی به بانوان ایرانی ارائه شده و راهکار مؤثری در افزایش امنیت مالی و بهبود شرایط زندگی این قشر از جامعه محسوب می‌شود.

شرایط دریافت بیمه زنان خانه‌دار تأمین اجتماعی

افراد پس از ورود به بازار کار به‌طورکلی، می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار گرفته و اعضای خانواده خود را نیز به این پوشش اضافه کنند. اما گاهی بنا بر شرایط، امکان برخورداری از این بیمه به‌عنوان‌مثال برای زنان خانه‌دار، زنان سرپرست خانوار و دختران مجردی که موفق به یافتن شغل نشده یا به دلایل مختلف تحت پوشش بیمه نیستند با این بیمه مخصوص امکان‌پذیر می‌شود.

باهدف تأمین مالی بانوان و دختران مجرد، بیمه زنان خانه‌دار تأمین اجتماعی طراحی شده که شرایط این بیمه بسته به حق بیمه پرداختی، سن، سابقه پرداخت حق بیمه و دیگر عوامل متفاوت است. زنان خانه‌دار چه متأهل و چه مجرد، به‌صورت ماهیانه با پرداخت مبلغی تحت پوشش این بیمه قرار گرفته و از مزایای آن بهره‌مند شوند. بااین‌حال، برخی از مزایا مانند پرداخت هزینه‌زایمان و کمک‌هزینه ازدواج در این بیمه لحاظ نشده است.

شرایط ثبت‌نام بیمه زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۳ توسط سازمان بیمه تأمین اجتماعی تغییر کرده و در حال حاضر، تمامی افراد دارای سابقه پرداخت حق بیمه، به مدت معین و همچنین افراد بدون‌سابقه پرداخت بیمه، توانایی اقدام برای ثبت‌نام بیمه زنان خانه‌دار را دارند. البته شرایط سنی و عمومی خاصی نیز برای ثبت‌نام در نظر گرفته شده که در ادامه به توضیح آنها پرداخته خواهد شد:

۱. خانم‌های دارای سن ۱۸ تا ۵۰ سال

۲. افراد بالای ۵۰ سال باتوجه‌به سابقه بیمه قبلی خود می‌توانند برای ثبت‌نام در این بیمه که میزان سابقه پرداخت حق بیمه به حداکثر سن موردنظر اضافه خواهد شد، اقدام کنند.

۳. وجود امکان انتخاب نرخ پرداخت حق بیمه، بر اساس پوشش‌های متنوع بیمه زنان خانه‌دار که بسته به شرایط بیمه‌گر می‌تواند دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه نیز متفاوت باشد.

نرخ پرداخت حق بیمه زنان خانه‌دار

ارائه بیمه زنان و دختران خانه‌دار در سال ۱۴۰۳ با قیمت‌های متفاوتی بسته به نوع پوشش درخواستی افراد نجام می‌شود. متقاضیان ثبت‌نام باید بر اساس شرایط خود اقدام کنند. هزینه‌های مربوطه بر اساس پوشش‌های تعیین شده به شرح زیر است:

حمایت‌های بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، با نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد

حمایت‌های بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی، با ۱۶ درصد نرخ پرداخت حق بیمه

حمایت‌های بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی و تعهد دولت با نرخ پرداخت حق بیمه ۲۰ درصد

مزایا و معایب بیمه زنان خانه‌دار

ارائه این بیمه، توسط سازمان تأمین اجتماعی انجام شده و دارای مزایا و معایب خاص خود است.

مزایا

تمامی زنان و دختران بالای ۱۸ سال، برای ثبت‌نام در این بیمه توانایی اقدام داشته و افراد بدون‌سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی نیز می‌توانند برای این بیمه ثبت‌نام کنند.

امکان اضافه‌کردن مستمری و پوشش ازکارافتادگی به طرح بیمه زنان خانه‌دار در زمان ثبت‌نام وجود داشته و آنان توانایی انتخاب نرخ حق بیمه، بر اساس شرایط خود را دارند.

همچنین زنان خانه‌دار، توانایی اضافه نمودن بیمه درمان تأمین اجتماعی به این بیمه را داشته و به دلیل عدم اختصاص این بیمه به خانم‌های متأهل، همه افرادی که مجرد هستند نیز می‌توانند برای بیمه زنان خانه‌دار ثبت‌نام کنند.

معایب

امکان مشکل در پرداخت حق بیمه برای زنانی که شرایط پرداخت آن را نداشته و همسرشان نیز درآمد خوبی ندارد وجود دارد.

غرامت خاصی در صورت بروز حوادث، بیماری، بارداری و موارد مشابه در نظر گرفته نشده است.

قابلیت بازگشت برای مبلغ پرداخت شده، به‌عنوان حق بیمه وجود ندارد.

امکان بازخرید دریافت وام با این بیمه وجود ندارد.

بیمه حوادث برای بانوان موتور سوار

ظاهراً موتور سواری برای بانوان در کشور ما ممنوع است. اما پدیده شوق و اشتیاق زنان موتورسوار نشان‌دهنده تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جامعه است که نیاز به بررسی و تحلیل دارد.

گسترش‌نیوز