بیماری ام اس در زنان بیشتر است

به خاطر طیف گسترده‌ای از علائم مختلف در بیماری ام اس، و همچنین یکسان نبودن اولین نشانه‌ها و علائم این بیماری در همه افراد ،هیچ لیست مشخص و قطعی برای نشانه‌های اولیه آن وجود ندارد.

مراجعه زنان به پزشک به محض مشاهده علائم، به دلیل افزایش احتمال ابتلا به ام اس بسیار بیشتر از مردان اهمیت داشته، و در صورت سابقه این بیماری در خانواده، لزوم نظارت پزشک بیشتر است.

چند علامت بسیار مهم  در خانم‌هاباید جدی گرفته شوند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

خواب رفتگی پاها

اگر احساس خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن دست یا پا را بدون تجربه فشار زیاد به مدت طولانی یا داغی این قسمت‌ها به طور مکرر احساس نمودید، برای اطمینان بیشتر، به یک پزشک خوب عصب شناس مراجعه کنید.

خستگی مفرط و همیشگی

غلبه احساس ناگهانی خستگی به گونه‌ای که گویی هفته‌هاست فعالیت سخت و شدید بدنی داشته‌اید، گاهی ممکن است با وجود آمادگی بسیار ذهنی برای انجام کار، موجب کاهش توانایی شما و اثر بر عملکرد روزانه‌تان گردیده و اعصاب ستون فقرات را از بین ببرد.

به هم ریختن نظم عادت ماهیانه

سیستم دفاعی بدن شما ،به وسیله بیماری ام اس تحت تاثیر قرار گرفته و امکان نامنظم بودن یا از بین رفتن دوره عادت ماهیانه وجود دارد. در صورت قطع بیش از سه ماه، با یک پزشک مشورت کنید.

مشکل در بلع و صحبت کردن

در صورت از بین رفتن قدرت تکلم، نقاط آسیب دیده در مغز توانایی آسیب رساندن به الگوهای کلامی را یافته، و موجب بیان نشدن اصوات به طور صحیح می‌شوند. مشکل در بلع بدون هیچ گونه بیماری خاص هم، نیاز به اقدام برای درمان دارد.

احساس عواطف بسیار عجیب و غریب

برخی بیماران احساس متفاوت در یک قسمت بدن با قسمتی دیگر را تجربه نموده، و در چنین شرایطی درد مزمن را با اسپاسم‌های ناخواسته و سختی در عضلات ،به ویژه فشار بر اعصاب عضلانی پا متحمل می‌شوند. همچنین احساس ناخوشایند با تجربه چندین حس مختلف به طور همزمان در بدن، و درگیر شدن ناحیه پشت کمر وجود دارد.

تشخیص ندادن رنگ‌ها

این بیماران به دلیل آسیب دیدن اعصاب چشم در مغز با کوری جزئی، کور رنگی، نقاط کور یا نابینایی در یک چشم و همچنین احساس درد در حین حرکت چشم یا کشیدگی در چشم مواجه می‌شوند.

شروع مشکلات بینایی در ام اس ،معمولاً آهسته است. بنابراین با مشاهده هرگونه بیماری در چشم ،به پزشک مربوطه مراجعه نموده و برای درمان اقدام کنید.

فراموشکاری شدید

جا گذاشتن هر روز دسته کلید خود یا شستن دوباره لباس‌های تمیز نشانه بیماری آلزایمر زود هنگام است که در خانم‌های جوان این گونه آسیب‌های مسائل شناختی، با ام اس ارتباط دارد.

نوشیدن آب زیاد، ادرار کم

زمانی که برای مدت ۲۴ ساعت هیچ گونه دفع ادرار صورت نگیرد، یا احساس دفع زیاد بدون هیچ گونه دفع ادراری داشته باشید، نیاز مراجعه به پزشک دارید.

دشواری در تایپ و نوشتن

به دلیل تاثیر ام اس بر مغز این بیماران و کاهش توانایی آنان به هنگام تایپ کردن در تلفن همراه ،تبلت و یا چیزهای دیگر، توانایی کافی ندارد.

احساس سرگیجه ناگهانی و به دفعات زیاد

در اثر آسیب به سیستم کنترل، بیمار احساس ناراحتی، ناپایداری، سرگیجه و یا حتی تهوع شدید دارد.

عدم درک دمای اجسام

بر اثر آسیب به عصب‌های مغز به دلیل وجود این بیماری ،ناتوانی در تشخیص سرد و گرم بودن اجسام به وجود می‌آید.

احساس تجربه بیماری‌های گوناگون

این بیماری کاملاً تحت تاثیر عصب‌ها قرار دارد. بنابراین علائم یکسانی در هیچ دو بیمار، تجربه نخواهد شد.

 خوشبختانه وجود یا عدم وجود این بیماری توسط ام آر آی قابل تشخیص است. بنابراین بهتر است در صورت وجود یکی از علائم ام اس، برای انجام آزمایشات ساده به پزشک مراجعه کنید.

 امکان دارد زندگی افراد مبتلا به ام اس مختل شود ،اما هرگز کشنده نیست!

ایسنا