بیش از ۷۰ درصد مبتلایان به ام اس در زنجان را زنان هستند

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران ام. اس استان زنجان گفت: یک‌هزارو ۵۰۰ نفر بیمار ام اس در این استان شناسایی شده است و از این تعداد ۹۸۰ نفر در انجمن ام اس تشکیل پرونده داده‌اند که بیش از ۷۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند. به گزارش جهان بانو به نقل از ایرنا، کاظم […]

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران ام. اس استان زنجان گفت: یک‌هزارو ۵۰۰ نفر بیمار ام اس در این استان شناسایی شده است و از این تعداد ۹۸۰ نفر در انجمن ام اس تشکیل پرونده داده‌اند که بیش از ۷۰ درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش جهان بانو به نقل از ایرنا، کاظم صلاحی‌مقدم روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی ام اس و در نشست با خبرنگاران استان افزود: این انجمن در کنار کمک در تامین هزینه های دارو و درمان بیماران، در امر معیشت بیماران نیز در فواصل مختلف با کمک خیرین حمایت می‌کند تا گوشه‌ای از مشکلات مالی بیماران را رفع کند.

وی با بیان اینکه به رغم خشن بودن بیماری ام. اس، بیماران آن مظلوم واقع شده اند، اضافه کرد: برخی بیماران جامعه‌گریز هستند و در واقع تمایلی ندارند که اطرافیان آن‌ها متوجه بیماری آنان شوند و از تشکیل پرونده و قرار گرفتن تحت پوشش انجمن حمایت از بیماران صرفنظر می کنند.

این مسوول با بیان اینکه بیماری ام. اس نیازمند فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی در میان شهروندان است ادامه داد: بر این اساس این بیماری در موارد اندکی خطرناک است و اغلب بیماران فعالیت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف دارند و افراد موفقی هستند.

صلاحی‌مقدم با اشاره به اینکه بیماری ام. اس نوعی بیماری خودایمنی است، افزود: در این بیماری فرد به دلیل آسیب‌دیدگی غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی مغز و نخاع دچار گرفتگی و آسیب بافتی می‌شود.

 به گفته مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران ام. اس استان زنجان، علت این بیماری روشن نیست و درمان قطعی نیز ندارد که درمان‌های فعلی نیز فقط برای کنترل و کاهش نشانه‌های بیماری مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه بیماری ام. اس، نوعی اختلال در سیستم ایمنی خودکار بدن است اظهار داشت، گفت: این آسیب‌دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، اختلال ایجاد می‌کند و  موجب  به وجود آمدن علائم و نشانه‌های زیادی، از جمله مشکلات فیزیکی و گاهی روانی می‌شود.

صلاح-ی مقدم افزود: بهطور کلی علائم بیماری ام. اس در زنان و مردان یکسان است اما این نشانه ها با توجه به محل و شدت آسیب عصبی ناشی از التهاب در افراد مختلف، متفاوت بوده که گرفتگی عضلانی، بی‌حسی، مشکلات تعادل و هماهنگی نکردن، مشکلات بینایی، مشکلات گوارشی برخی از علائم این بیماری هستند.

این مسئول با تاکید بر اینکه انجمن حمایت از بیماران ام. اس رقیب پزشکان و علوم پزشکی نیست و می‌خواهد باری از دوش جامعه بردارد، خاطرنشان کرد: این انجمن به جز حمایت‌های مادی و معنوی مردمی از اعتبارات دولتی برخوردار نیست و تامین هزینه‌ها فقط جنبه حمایتی خیرین را دارد که این مجموعه علاوه بر اراِئه خدمات درمانی، کلاس‌های آموزشی و ورزشی نیز برای بیماران برگزار می‌کند.