دعا و توصیه روزانه در ماه مبارک به بانوان

بیست‌ و هشتمین روز مهمانی؛ یک توصیه برای شما

نخودآب یک غذای بسیار سالم و مقوّی است که مداومت بر مصرف آن بسیار مفید است. پیشنهاد این است که افراد ضعیف در ادامه ماه رمضان، سحر یا افطار قدری نخودآب بخورند.

اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيْهِ مِنَ النَّوافِلِ، وَأَكْرِمْنِي فِيْهِ بِإِحْضارِ المَسائِلِ، وَقَرِّبْ فِيْهِ وَسِيلَتِي إِليكَ مِنْ بَيْنِ الوَسائِلِ، يا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحاحُ المُلِحِّينَ.

خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات، و گرامی دار در آن به حاضر کردن و یا داشتن مسائل، و نزدیک گردان در آن وسیله‌ام به سویت از میـان وسیله‌های آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرارکنندگان.

غذای سالم و مقوی برای زنان در ماه رمضان

نخودآب یک غذای بسیار سالم و مقوّی است که مداومت بر مصرف آن بسیار مفید است. پیشنهاد این است که افراد ضعیف در ادامه ماه رمضان، سحر یا افطار قدری نخودآب بخورند.

برای تهیه نخودآب، یک لیوان نخود را با ‏۵۰ گرم گوشت گوسفند (ترجیحاً بره)، یک قاشق غذاخوری سرخالی برنج ایرانی و‏ ‏مقداری آب با حرارت ملایم پخته تا کاملاً نرم شود (حدود ۴ تا ۵ ساعت). سپس یک قاشق غذاخوری روغن بادام‌شیرین و یا روغن زیتون، کمی نمک، یک عدد پیاز متوسط خردشده، ۵ گرم چوب دارچین و کمی زعفران سائیده اضافه کرده می‌گذاریم یک ساعت دیگر بجوشد تا کاملاً جا بیفتد. این غذا در انتها باید کمی آب داشته باشد (مانندخورش) ‏. این مقدار غذا برای یک نفر در یک وعده کافی است.

در مورد نخودآب این نکته‌های مهم را در نظر داشته باشید:

– پس از خوردن غذاهای حاوی نخود، حداقل تا یک ساعت آب نخورید.

– اضافه کردن کمی آب لیموترش برای طعم‌دهی به این غذا بلامانع است.

– افراد گرم‌مزاج می‌توانند این غذا را بدون ادویه یا با لیموعمانی طبخ یا همراه کمی سرکه میل کنند. افراد سردمزاج، می‌توانند علاوه بر دارچین و زعفران از زیره نیز استفاده کنند.

– افزودن برنج به نخودآب، علاوه بر لعاب دادن و خوش‌طعم کردن غذا، نفخ حاصل از مصرف نخود را هم کم می‌کند.

– در صورتی که علیرغم افزودن ادویه، باز هم با خوردن نخودآب نفخ می‌کنید؛ می‌توانید نخود را از ۲۴ ساعت قبل از طبخ، خیسانده و چند بار آب آن را عوض و پوست نخودها را جدا کنید.

– این غذا بدون گوشت هم قابل تهیه و مصرف است. استفاده از گوشت پرندگان هم بلامانع است.

– در طبخ این غذا از اضافه کردن گوجه‌فرنگی، ربّ گوجه، سیب‌زمینی و … خودداری کنید.