بچه‌ها فیلم‌های ما را دوست ندارند!

پوران درخشنده معتقد است تولیدات داخلی برای کودکان و نوجوانان جذابیت کافی ندارند و آنها محتوای دیگری را انتخاب می‌کنند چراکه تولیدات مناسب ایرانی برای کودک و نوجوان وجود ندارد.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی درباره وضعیت سینمای کودک و نوجوان گفت: متاسفانه برای تولید فیلم، کودک و نوجوان را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهیم درحالی که باید سینمای مخصوص کودک و سینمای مخصوص نوجوان داشته باشیم. ما باید بدانیم که برای چه قشری فیلم می‌سازیم اگرچه اکنون برای هیچ یک از این رده‌های سنی فیلم مناسب و حرفی برای گفتن نداریم.

پوران درخشنده درباره این خلا محتوا برای کودکان و نوجوانان گفت: وقتی امروزه یکسری فیلم ساخته می‌شود که تمام سینما‌ها را از آن خود کرده‌اند، دیگر فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های کودک و نوجوان باقی نمی‌گذارند.

همچنین او پیشنهادی برای بهبود این مسئله عنوان کرد: باید حمایت جدی از طرف آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سرمایه‌گذاران شخصی صورت بگیرد و فیلم‌های باکیفیتی برای کودکان و نوجوانان ساخته شود.

این کارگردان در ادامه گفت: متاسفانه این روز‌ها محدودیت‌ها برای ساخت فیلم نیز زیاد شده است. باید چیزی که واقعیت دارد، ببینیم و بچه‌هایمان را جدی بگیریم. امروزه بچه‌های ما چیزی را که ما در داخل ایران می‌سازیم، تماشا نمی‌کنند بلکه تولیدات بسیار زیادی در اختیار دارند. ما باید با عوالم و فانتزی‌های نوجوانان امروز آشنا شویم تا فیلمی متناسب با ذائقه آنها بسازیم. شناخت دنیای بچه‌ها به زمان نیاز دارد و فیلمساز باید خودش را به این جهان نزدیک کند.

پوران درخشنده تاکید کرد: در عرصه سینمای کودک و نوجوان نباید دنبال کسب درآمد بود، زیرا مربوط به بچه‌ها و آینده کشور است.

کارگردان «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» درباره آسیب‌شناسی کودکان و نوجوانان برای ساخت فیلم تصریح کرد: می‌توانیم در حوزه کودک و نوجوان آسیب‌شناسی کنیم و از نظر فنی نیز آثار باکیفیتی تولید کنیم، اما باید امکانات مناسب وجود داشته باشد. ما اکنون در شرایطی هستیم که باید برای سینمای کودک هزینه و از فیلمسازان مختلف دعوت به کار کنیم. متاسفانه امروزه فیلمسازان کودک و نوجوان بی‌انگیزه شده و کنار رفته‌اند.

درخشنده در پایان در مورد عدم تأثیرگذاری جشنواره‌ایی مانند جشنواره فیلم رشد بیان داشت: سال‌ها قبل جشنواره رشد تاثیری بیشتری داشت، اما متاسفانه در سال‌های اخیر افت زیادی داشته است. یکی از دلایل افت جشنواره جدی گرفته نشدن سینمای کودک و نوجوان است و این جشنواره‌ها  برگزار می‌شوند بدون داشتن یک فیلم و نگاه درست نسبت به کودک و نوجوان عصر امروز. مادامی که دنیای کودکان و نوجوانان را نشناسیم، نمی‌توانیم فیلم و رویدادی برگزار کنیم که نظر این گروه سنی را جلب کند.

دانشجو