بوسیدن نوزاد ممنوع؟

نوزادان زیبا و دوست‌داشتنی با چشم‌ها، گونه‌ها، دست‌ها و پاهای کوچک باعث برانگیختن احساس محبت اطرافیان می‌شوند. باوجود رشد و تکامل او در زمان در آغوش گرفتن و بوسیدن، امکان خطر بروز بعضی از بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

عوارض بوسیدن نوزاد چیست؟

به‌خصوص در چند هفته اول پس از تولد، بوسیدن نوزاد ممکن است به مشکلات زیر منجر شود:

۱. پخش‌شدن میکروب‌ها

رایج‌ترین راه انتشار میکروب‌ها، تماس فیزیکی است که نوزادان بیشتر از دیگران آسیب‌پذیرند؛ بنابراین، از لمس بی‌مورد آنها خودداری کنید.

۲٫مشکلات تنفسی

تقریباً ۸ سال طول می‌کشد تا ریه‌ها تکامل پیدا کنند و بالطبع سیستم تنفسی نوزاد توسعه‌یافته نیست و هر ویروسی از طریق بوسیدن به کودک انتقال‌یافته و می‌تواند خطرناک باشد.

۳. مشکلات پوستی

افراد بالغ با مصرف محصولات مراقبت از پوست یا آرایش روی صورت از خطرات آن در امان هستند. اما در مورد نوزادان صدق نمی‌کند و ممکن است ترکیبات خطرناک محصولات آرایشی و بهداشتی مشکلات پوستی جدی برای نوزادان ایجاد کنند.

۴. واکنش‌های آلرژیک

احتمال ایجاد واکنش آلرژیک در نوزاد، توسط فردی که فرزندتان را می‌بوسد و از ماده غذایی که کودک به آن حساسیت دارد مانند: آجیل سویا یا سایر آلرژی‌زاهای رایج استفاده کرده باشد، وجود دارد.

۵.آنفولانزا

بوسیدن نوزاد می‌تواند به‌راحتی ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا را که برای اکثر بزرگسالان خطرناک نبوده، اما ممکن است در نوزادان عوارض جدی ایجاد کند به او منتقل کند.

از چه زمانی بوسیدن نوزاد بی‌‌خطر است؟

بوسیدن فرزند نشان‌دهنده عشق و محبت والدین به او بوده و به کودک اجازه می‌دهد که بداند دوستش دارید. همچنین، موجب تقویت پیوند شما با فرزندتان می‌شود.

بااین‌حال، ممکن است بوسیدن کودک در چند ماه اول تولد به دلیل سیستم ایمنی بدن که تقریباً ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا کامل شود و بیشتر مستعد عفونت‌های ویروسی و باکتریایی است، برای سلامتی او مضر باشد. توصیه می‌شود، برای برقراری با فرزندتان مراقبت بیشتری داشته و برای برقراری ارتباط با او لالایی بخوانید یا با او صحبت کنید.

اقدامات احتیاطی که باید هنگام بوسیدن نوزاد انجام دهید:

با رعایت نکات زیر توانایی ایمن نگه‌داشتن فرزند خود را داشته و از بروز مشکلات سلامتی در او جلوگیری کنید:

۱.بهداشت فردی را رعایت کنید

اهمیت رعایت بهداشت فردی برای پدر و مادر به‌اندازه تمیز و سالم نگه‌داشتن نوزاد تازه‌متولدشده است. به همین دلیل توصیه می‌شود:

  • دست و صورت خود را قبل از در آغوش گرفتن نوزاد یا بوسیدن او بشویید.
  • حتماً دست‌های خود را با صابون که حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد، بعد از بازگشت از محل کار، هنگام تهیه غذا، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و بعد از سرفه یا عطسه بشویید.
  • بهداشت دهان و دندان را با رفتن منظم نزد دندانپزشک رعایت کنید.
  • از بهداشت کودک دیگری که در خانه دارید و ممکن است نوزاد را لمس کند یا ببوسد، غافل نشوید.

۲.فرزند خودرا واکسینه کنید

سیستم ایمنی کودک، توانایی مبارزه چند روز با عفونت را دارد. علاوه بر این، تقویت سیستم ایمنی کودک و جلوگیری از عفونت‌هایی مانند: سیاه‌سرفه و آبله‌مرغان که معمولاً از طریق تماس فیزیکی منتشر می‌شوند، از طریق واکسن‌ها قابل‌پیشگیری هستند؛ بنابراین، دائم با پزشک اطفال در تماس بوده و کودک خود را در موعد مقرر واکسینه کنید.

۳. خودتان را واکسینه کنید

برای اطمینان از ایمن بودن نوزادان که سیستم ایمنی کاملی ندارند، اعضای خانواده، پرستاران و سایر مراقبان کودک را تشویق کنید تا واکسن‌های لازم مثل آنفولانزا و سیاه‌سرفه را دریافت کنند‌.

۴. هنگام دست‌زدن به نوزاد از لوازم آرایشی استفاده نکنید

اغلب محصولات آرایشی مملو از مواد شیمیایی هستند که ممکن است برای سلامتی نوزاد مضر باشند. به‌عنوان‌مثال:

*رنگ موها در نوزادان واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌کنند.

*پنومونی (ذات‌الریه)، با بلعیدن یا استنشاق محصولات حاوی تالک ایجاد می‌شود.

بنابراین، بهتر است افرادی که آرایش دارند اجازه بوسیدن فرزندتان را نداشته باشند.

۵. در چند هفته اول از حضور بازدیدکنندگان جلوگیری کنید

اجتناب از حضور بازدیدکنندگان در چند هفته اول بسیار مهم بوده و اگر مجبور به ملاقات با آنها هستید، بهتر است برای حضور آنها قوانین بهداشتی در نظر بگیرید. برای مثال:

  • از مهمان‌های خود بخواهید قبل از در آغوش گرفتن نوزاد دست‌های خود را بشویند.
  • از افرادی که اخیراً دچار آنفولانزا یا سرماخوردگی شدند بخواهید پس از بهبودی کامل به ملاقات شما بیایند.
  • از افرادی باسابقه اختلالات تنفسی خواهش کنید از بوسیدن نوزاد بپرهیزند.

۶.دیگران را از بوسیدن نوزاد منصرف کنید

خواهش برای نبوسیدن فرزندتان توسط اقوام و دوستان سخت است. بااین‌حال، لازم است مؤدبانه از افرادی که تب‌خال یا عفونت تنفسی دارند خواهش کنید که نوزادتان را به دلیل دارابودن سیستم ایمنی ضعیف که می‌تواند میکروب‌ها را به‌راحتی از طریق دهان، چشم یا بینی به او منتقل کند، نبوسند.

۷. مراقب علائم هشداردهنده باشید

علائمی که باید موردتوجه قرار بگیرند عبارت‌اند از: کم‌اشتهایی، سرفه در هنگام تغذیه، ناراحتی تنفسی، گریه بیش از حد، خستگی، اجابت مزاج نامنظم، تعریق و استفراغ. با مشاهده هر کدام از این علائم، به متخصص اطفال مراجعه کنید.

۸. نیازهای غذایی کودک خود را برآورده کنید

تأمین نیازهای تغذیه کودک

 پس از ۶ ماهگی که مصرف غذاهای جامد را شروع می‌کند، یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ سلامتی او به شمار آمده و با دادن وعده‌های غذایی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان به کودک، می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی او کمک کنید.

کلام پایانی

بوسیدن نوزاد سکه دورویی است که  دارای مزایا و معایب خاصی است. باوجود نیاز نوزاد به محبت، بوسیدن او می‌تواند خطر انتقال میکروب‌های بیماری‌زا را افزایش دهد. ازاین‌رو، بلافاصله پس از ورود او به این دنیا، بوسیدن نوزاد کار عاقلانه‌ای نیست.

توصیه می‌شود با انجام اقدامات احتیاطی مانند: رعایت اصول اولیه بهداشتی و واکسیناسیون، از سلامتی فرزندتان محافظت کنید.

درمانکده