کنشگری سیاسی زنان در فضای مردانه سیاست‌ورزی ایران بهبود یابد

معاون امور زنان و خانواده: در فضای کنش‌گری سیاسی جامعه زنان با وجود همه بهبودها نسبت به قبل از انقلاب، دچار ضعف کمی و کیفی در درون کشور هستیم؛ به طور قطع ما نیز معتقدیم این عرصه در فضای عمدتا مردانه سیاست‌ورزی ایران باید بهبود یابد.
کنشگری سیاسی زنان

برای روشنگری در برخی امور مربوط به حوزه زنان و خانواده از جمله حضور اجتماعی زنان در جامعه، عرصه کنشگری سیاسی زنان در درون کشور، نگاه به مجموع عملکرد یکسال گذشته دولت در بخش زنان، هجمه علیه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در ادامه گفتگویی با انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام شده است که در این مطلب می‌خوانید.

تا رسیدن به شرایط مطلوب و ایده‌آل فاصله داریم

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری چه راهکارهایی برای «حضور اجتماعی زنان در جامعه» فراهم کرده است؟

خزعلی: ما در دو ساحت ساختاری و عمومی شاهد طیف وسیعی از اقدامات در این معاونت بوده‌ایم که در راستای رسالت حضور اجتماعی زنان بود و در بخش ساختاری پس از هشت سال محجوریت جامعه زنان در تصمیم‌گیری‌ها، احیای دوباره ساختار پست مشاوران زنان و خانواده در دستگاه‌ها که همطراز با معاون وزیر و مدیرکل است گام کوچکی نبود همچنین انتصاب زنانی در شوراهای عالی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از سوی رئیس جمهور امری مبارک و برای نخستین بار است.

مطالبات، مکاتبات، اقدامات و هم‌افزایی‌های پی در پی حقوقی با مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا دیدار با علما و مجتهدین آیا دلیل دیگری جز تسهیل زمینه حضور اجتماعی زنان می‌تواند داشته باشد؟ احیای ستاد ملی زنان و خانواده و برگزاری جلسات با حضور رئیس جمهور از دیگر اقدامات ساختاری هویت بخش به جامعه زنان است. در فضای عمومی با رویکرد اقتصادی تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار و اشتغالزایی در ۱۵ استان مبتنی بر یک برنامه مدون و عملیاتی اقدامی در راستای پیوند حضور زن در خانه و اجتماع انجام شده که البته به عبارت بهتر، این اقدامات در راستای تسهیل حضور زن به عنوان یک عنصر موثر اقتصادی در عرصه اجتماع انجام شده است.

موارد بسیار دیگری که سال گذشته معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای ماموریت‌های خود انجام داد در فعالیت‌های اجتماعی بانوان موثر است که از جمله آن حمایت از نخبگان و فعالان اجتماعی است اگرچه معتقدم هنوز فاصله و راه بسیاری تا رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده‌آل وجود دارد.

همواره بر سر احقاق حقوق جامعه زنان و خانواده مصر هستیم

نظرتان نسبت به عرصه کنشگری سیاسی زنان در درون کشور چگونه است؟

خزعلی: ما در فضای کنشگری سیاسی جامعه زنان با وجود همه بهبودها نسبت به قبل از انقلاب، دچار ضعف کمی و کیفی در درون کشور هستیم؛ به طور قطع ما نیز معتقدیم این عرصه در فضای عمدتا مردانه سیاست‌ورزی ایران باید بهبود یابد. حال گویا در چنین شرایطی کنش‌گری پویا و فعالانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شبکه مسائل جامعه زنان به مذاق عده‌ای خوش نیامده است زیرا همواره بر سر احقاق حقوق جامعه زنان و خانواده مصر بوده و هستیم.

هدف‌گیری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از سوی دشمن و کار مداوم و پیوسته برای اتهام و دروغ بستن به این معاونت و ساماندهی وسیع فیک‌نیوزها برای تخریب حوزه زنان و خانواده همه نشان از آن دارد که این معاونت در ریل صحیح خود قرار گرفته و به شدت دشمن را خشمگین کرده است. اساسا حرف درستی است که قطار ایستاده را سنگ نمی‌زنند بلکه این قطار در حال حرکت است که سنگ می‌خورد.

اقدامات یکساله دولت سیزدهم به اندازه چهار سال دولت‌های پیشین در حوزه زنان

شما در مجموع عملکرد یک سال گذشته دولت را در بخش زنان را چگونه می‌بینید؛ آیا نمره خوبی به کارنامه این معاونت می‌دهید؟

خزعلی: نمره را باید مردم بدهند و فکر می‌کنم اگر مردم در جریان کامل گزارش‌ها قرار گیرند نه تنها سیاه‌نمایی دشمن بی‌اثر خواهد شد که به طور قطع نمره بسیار خوبی به عملکرد دولت در همه بخش‌ها و به ویژه در بخش بانوان خواهند داد.

در یک سال گذشته برابر چهار سال دولت‌های پیشین برای زنان و خانواده اقدام شده و این مطلب را با سند می‌گویم؛ در جایی گفتم که حاضرم در این زمینه تحدی کنم و مقایسه صورت گیرد؛ بسیاری از ماموریت‌های برنامه ششم که رها شده بود یا با کندی پیش می‌رفت فعال شده، سرعت گرفته و بسیاری از ترک فعل‌های دولت قبل در حال جبران است از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اعتبارات اختصاص یافته برای ۳۱ استان، تلاش برای اجرای مصوبات قبلی و فعال کردن وزارتخانه‌ها در زمینه زنان و خانواده، فعال کردن مصوبات تکلیفی در نقشه مهندسی کشور و برنامه ششم حول برنامه جامع زنان سرپرست خانوار و همین‌طور برنامه تدوین منشور مشاوره خانواده و برنامه جامع آمار زنان و خانواده اشاره کرد.

پوشش‌دهی‌های بیمه‌ای که در یک سال اخیر اتفاق افتاده چه برای زنان باردار چه برای زایمان و دوران شیردهی وحتی فرزندان تا پنج سال و چه به صورت ویژه و با درصد بالا برای زوجین نابارور بیانگر نگاه دولت به مسئله خانواده و حمایت‌های ویژه جهت تحکیم و تقویت بنیان آن است.

عدالت حکم می‌کند که انتصاب بر مبنای شایستگی باشد

برخی افراد سعی می‌کنند نسبت به فعالیت زنان با سیاه‌نمایی و طرح نسبت‌های فامیلی به جای پرداختن به عملکرد، افراد را مورد هجمه قرار دهند؛ چرا چنین رویه‌ای در جامعه ما وجود دارد؟

خزعلی: البته همانطور که می‌دانید سخنان و نظرات افرادی که در شرایط تعارض منافع هستند یا به خاطر اینکه در مقابل زیاده‌خواهی‌هایشان ایستادگی شده، موضع‌گیری می‌کنند دارای ارزش نیست، همینطور سخنانی که به هدف تحریک احساسات، ناامید کردن مردم با انتشار اکاذیب و ایجاد جو هیجانی در هم‌صدایی با رسانه‌های معاند و بدون هرگونه پشتوانه منطقی بیان می‌شود؛ بله عدالت حکم می‌کند که انتصاب بر مبنای شایستگی باشد چه نسبتی باشد چه نباشد و هرگونه افراط و تفریط در این زمینه مذموم است. باید به دانش، توانایی‌های فردی و اجتماعی و تجربه او که حضرت علی (ع) آن را بهتر از علم می‌دانند توجه داشت و البته این مسئله هم همیشه نسبی است و در مقایسه با نامزدها و در مسئولیت‌های گوناگون متفاوت است.

متاسفانه برخی عادت کرده‌اند با دروغ‌هایی که جلب توجه می‌کند معیشت خود را بگذراند. در طول بیش از ۴۰ سال صدها زن در مناصب مدیریتی، نمایندگی و مشاوره ایفای نقش کرده‌اند. اگر بررسی کنید درصد نسبت فامیلی آنان بسیار ضعیف است البته نمایندگی که از طریق انتخابات است و ربطی به این موضوع ندارد این مطلب در انتصاب‌ها بسیار ضعیف‌تر است.

یکی از عوامل عدم پیشرفت زنان در مطالبات، ورود برخی از زنان در حواشی است که محیط فعالیت بانوان را مسموم و آسیب‌پذیر کرده است و مباحث را از شأنیت متعالی آن تنزل می‌دهد و حیطه عملکرد و سرعت حرکت زنان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ چقدر خوب است به جای پرداختن به اشخاص به عملکرد توجه کنیم و اگر کسانی شهامت اعتراف به کارهای مثبتی که در مدت کوتاه یکسال انجام گرفته شده، ندارند لااقل انقدر آزاده باشند که دروغ نسبت ندهند و جای قاتل و شهید را تغییر ندهند.

ایرنا