بزرگترین گلیم جهان به دست زنان هنرمند ایرانی بافته شد

فکرش را بکنید جام جهانی قطر قرار است رنگ و بوی ایران زیبای‌مان را بگیرد، آن‌هم نه با حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت جهانی که با رونمایی از هنر ظریف و زیبای دستان بانوان هنرمند ایرانی؛ با رونمایی از بزرگ‌ترین گلیم دستباف جهان که زنان هنرمند خطه فارس طرحش را در انداخته […]

فکرش را بکنید جام جهانی قطر قرار است رنگ و بوی ایران زیبای‌مان را بگیرد، آن‌هم نه با حضور تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت جهانی که با رونمایی از هنر ظریف و زیبای دستان بانوان هنرمند ایرانی؛ با رونمایی از بزرگ‌ترین گلیم دستباف جهان که زنان هنرمند خطه فارس طرحش را در انداخته و رج به رجش را بافته‌اند.

فرنگیس حسینی فر، بانوی کارآفرینی است که این سفارش را از یکی از شیوخ عرب گرفته و به مجموعه‌ای که زیر نظرش در یک شرکت تعاونی گلیم و گبه در شهرستان قیروکارزین فعالیت می‌کنند، رسانده و کار را پس از تکمیل به همسایه جنوبی تحویل داده است. هفت نفر بافنده اصلی و سه نفر کمکی، طی ۴۵ روز به این گلیم ۱۰۵ مترمربعی که ۱۵متر طول دارد و ۷متر عرض، جان داده‌اند.

عامل خاصی که این دستباف را ممتاز و منحصربه فرد کرده آن‌طور که حسینی‌فر به ما می‌گوید، یک تکه بودن آن است. فرش‌های قطع بزرگ کم نیستند و حتی فرشی با متراژ ۲۴۰۰ متر هم بافته شده اما همه آنها به صورت پازل است، یعنی قطعه قطعه بافته و سپس سرهم انداخته شده، حال آن‌که گلیم زنان روستای هورز با طرح گل چنگولک، یک‌تکه است و  وقتی به طور عمودی گرفته شود، سه رنگ آن هفت رنگ دیده می‌شود.

مصنوعات هنری ایرانیان درمیان عرب‌ها و درکل همه مردم دنیا طرفداران زیادی دارد و اگر دولت بتواند با کشور همسایه که اکنون روابط خوبی با آنها داریم، رایزنی کند تا اماکنی مثل سالن‌های فرودگاه را که محل ورود گردشگران و علاقه‌مندان تماشای فوتبال است در اختیار هنرمندان ایرانی قرار دهند، شاهد فروش و درآمدزایی خوبی از این محل خواهیم بود.

بازار فروش خوبی که اکنون با وجود دستبافت‌های ایرانی در کشورهایی از جمله قطر و عمان پررونق شده، حاصل تلاش هنرمندانه هزاران نفر از مردم به ویژه بانوان روستاهای دو شهرستان فیروزآباد و قیر وکارزین استان فارس است که روزی خود را پای دارهای قالی و گلیم می‌یابند