برگزاری وبینار تخصصی بین المللی زن و فرهنگ عاشورا با موضوع محوری «نقش زنان در پیروزیِ الهی»

اختصاصی جهان بانو- وبینار بین المللی زن و فرهنگ عاشورا با موضوع محوری «نقش زنان در پیروزیِ الهی» در شیراز برگزار می‌شود. به گزارش جهان بانو، دبیر این همایش گفت: این برنامه چهار روز به زبان فارسی و چهار روز به زبان انگلیسی ادامه خواهد داشت و صاحب‌نظران حوزه زنان باتوجه به موضوع محوری وبینار […]

فاطمه سادات لطیفی دبیر همایش زن و فرهنگ عاشورا

اختصاصی جهان بانو- وبینار بین المللی زن و فرهنگ عاشورا با موضوع محوری «نقش زنان در پیروزیِ الهی» در شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش جهان بانو، دبیر این همایش گفت: این برنامه چهار روز به زبان فارسی و چهار روز به زبان انگلیسی ادامه خواهد داشت و صاحب‌نظران حوزه زنان باتوجه به موضوع محوری وبینار مباحث خود را ارائه خواهند داد و ماحصل هر هشت روز بصورت دوزبانه در رسانه‌های مختلف منتشرخواهد شد.

فاطمه سادات لطیفی ادامه داد: این وبینار بین المللی یکم شهریور با سخنرانی خانم قاسمی از ایران با موضوع نقش زن در تربیت انسانی آغاز خواهد شد و روز دوم با سخنرانی خانم طاهری با موضوع مسئولیت زن مسلمان در عصر حاضر، با الگو گیری از فرهنگ عاشورا ادامه می‌یابد. روز سوم نیز خانم مقتدایی با موضوع زن در عرفان وروز چهارم و پنجم خانم اردبیلی با موضوع بازخوانی عاملیّت زن در نهضت حسینی در جهان آینده مباحث خود را ارائه خواهند داد.

دبیر این همایش افزود: روزششم خانم جولیا علی به موضوع چندگانگی رهبری و حاشیه نشینی سارا عابدی به موضوع سه گانه: عقل، تسلیم، عواطف الهی می‌پردازند و سخنرانی آیت الله علی حسین الحکیم با موضوع پیروزی بی نقص و کامل در روز هفتم شهریور پایان بخش این وبینار خواهد بود.
وبینار بین المللی زن و عاشورا
لطیفی درباره هدف این برنامه توضیح داد: باتوجه به ضرورت بحث‌های گفتمانی و گفتگوی بین‌تمدن‌ها و جریان تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند باهمفکری چند تن از بانوان دانشگاهی به نتیجه رسیدیم که بطور متناوب و مداوم سلسله گفتگوهایی در رابطه باموضوع زنان بین اندیشمندانی که از لحاظ جغرافیایی و زیست علمی در جاهای مختلفی زندگی کردند، برقرارکنیم. چرا که این مدل گفتگوها می‌تواند در همه جانبه شدن نحوه نگرش انها به موضوع زنان تأثیرگذار باشد.

خانم لطیفی معتقد است: اندیشمندان اسلامی حوزه زنان در ایران ممکن است روی یکسری مسائل بصورت نظری طوری کارکرده باشند که این نظریه‌ها در فضای جغرافیایی خارج از ایران اصلاً کارکرد نداشته باشد. یامثلا نوعی از تعامل و زیست را زنان غیرایرانی در جغرافیای دیگر تجربه کردند که نمی‌دانند چه مبنایی برای آن می‌توانند پیداکنند که خیالشان راحت باشد خارج از تئوری اسلام نیست. این گفتگوها برای یافتن این خلاءها و تلاش عملی برای پر کردن آن می‌تواند مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات علمی کشور ما خیلی متمرکز برحوزه نظر و انتزاعی است ابراز داشت: در کشورهای غربی بخاطر زیست تجربه گرایانه ای که دارند خیلی مصداقی به مسائل نگاه می‌کنند و دنبال راهکارهای عملی وتجربیات هستند. آنها نیازدارند بدانند چه تحلیل‌هایی از قبل انجام شده به چه نظریه‌هایی فکر شده است و تجربه‌هایشان چقدر با نظریه‌ها انطباق دارد یاحتی چقدر جادارد که نظریه‌ها به تناسب با تجربه‌های عملی تغییر کنند.
وی افزود: اگر این گفتگوها بین اندیشمندان مسلمان شرق و غرب شکل بگیرد، با این تعامل برقرارکردن هردوی اینها به یک تعادلی می‌رسند. اگر مامیخواهیم قدمی در راستای تحقق تمدن اسلامی برداریم ضرورت دارد که این اتفاق رقم بخورد.

این فعال حوزه زنان تاکید کرد: ما نمی‌توانیم متمرکز بربخش های سخت افزاری تمدن باشیم وبخش های نرم‌افزاری آن را رها کنیم. در بخش نرم افزاری تمدن که زیربنای بخش سخت افزاری آن است مانیازمند تبادل نظریه‌های تمدنی هستیم تابتوانیم پیشرفت همه جانبه ایجاد کنیم. من به عنوان دغدغه مند حوزه زنان به نظرم می‌رسد اگر این گفتگوها ادامه پیداکند می‌تواند به جامع الاطراف کردن دیدگاه‌های طرفین کمک کند.
لطیفی بیان کرد: ازاین جهت این وبینار بین المللی را شروع کردیم و امیدواریم که منحصر به خمین برنامه نماند و وبینارهایی با صاحب نظران سایرکشورها به زبان‌های مختلف برقرارکنیم و ماحصل آن را با زبان فارسی و انگلیسی منتشرکنیم که همه از نتایج آن بهره مند شوند.
به گزارش جهان بانو وبینار بین المللی زن و فرهنگ عاشورا عصر دوشنبه با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه از ایران و اساتید و دانشگاهیان انگلیس آغاز شده است.