بررسی‌ بیماری‌های مرتبط با زنان در کنگره سلامت اربعین

قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت در اربعین گفت: بیماری‌های مرتبط با بانوان در پیاده‌روی اربعین در این کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد و روش‌های مراقب و پیشگیری به مردم آموزش داده می‌شود

رضوان‌مدنی، قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت در اربعین با اشاره به اینکه بزرگترین تجمع در حال حرکت انبوه جهان در اربعین رقم می‌خورد، اظهار کرد: جمعیت شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین از جمعیت حاضر در حج بیشتر است؛ البته در حج فقط چند کیلومتر راهپیمایی برای انجام اعمال حج وجود دارد اما در اربعین تمام زائران دست کم مسیر ۸۰ کیلومتری را پیاده‌روی می‌کنند.

وی به خدماتی که به صورت خودجوش توسط مردم در پیاده‌روی اربعین ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: در طی این سفر طبیعی است که زائران به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند و آن بیماری‌ها در بسیاری از افراد تفاوتی ندارد. بیماری‌های گوارشی، سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی جزو این بیماری‌ها محسوب می‌شوند.

قائم مقام اجرایی چهارمین کنگره سلامت از دریافت مقالات مختلف در حوزه بیماری‌های رایج در اربعین خبر داد و افزود: بیش از ۱۷ کمیته در این کنگره فعالیت می‌کنند که یکی از این کمیته‌ها، درمان نام دارد که در آن بیماری‌های مختلف در اربعین مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخشی از این بیماری‌ها، بیماری‌هایی است که تنها زنان به آن مبتلا می‌شوند.

وی عادات ماهیانه و خونریزی‌های غیر مترقبه‌ای که ممکن است برای زنان رخ دهد، شرایط خاص حضور زنان باردار در راهپیمایی اربعین، عفونت‌های ادراری یا عفونت‌های دستگاه‌ تناسلی و سایر عفونت‌ها را از بیماری‌هایی دانست که زنان زائر ممکن است در اربعین به آن مبتلا شوند و اعلام کرد: مقاله‌هایی برای این مشکلات در کنگره امسال ارائه شد و دستاوردهای این پژوهش‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا پیش از راهپیمایی اربعین در اختیار مردم قرار داده شود.

رضوان‌مدنی در پاسخ به این سؤال که زائران اربعین باید به چه نکات بهداشتی توجه کنند، گفت: بحث تغذیه در راهپیمایی اربعین، استفاده از تجهیزاتی مانند کوله‌پشتی و کفش استاندارد، عینک ضد‌آفتاب، کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌های خنک و نخی و رعایت مسائل بهداشت فردی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی اضافه کرد: استحمام، نحوه استراحت در راهپیمایی، چگونگی رعایت بهداشت محیط، روش مصرف غذاها، نحوه شستن دست‌ها، چگونگی نوشیدن مایعات و استفاده صحیح از دارو توسط افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، همه نکاتی است که در کنگره اربعین به کادر درمان آموزش داده می‌شود تا در زیارت اربعین به زائران خدمات ارائه کنند.

ایکنا