بانک غذای کودک

بنگاه های غذایی شیر مادر شاهد افزایش تقاضا در حین بحران کمبود شیر خشک هستند بنگاه های غذایی در سراسر آمریکا در حال جمع آوری شیر مادر اهدایی از زنان شیرده و توزیع آن به نوزادانی هستند که در بحبوحه کمبود کشوری شیر خشک که کارشناسان آن را “بحران” می نامند، دست و پنجه نرم […]

بنگاه های غذایی شیر مادر شاهد افزایش تقاضا در حین بحران کمبود شیر خشک هستند

بنگاه های غذایی در سراسر آمریکا در حال جمع آوری شیر مادر اهدایی از زنان شیرده و توزیع آن به نوزادانی هستند که در بحبوحه کمبود کشوری شیر خشک که کارشناسان آن را “بحران” می نامند، دست و پنجه نرم می کنند.

اگر تا به حال نام بانک شیر مادر را نشنیده اید، تنها نیستید.

دکتر سوزان بی کمپبل، مدیر اجرایی این پایگاه غذایی، گفت: «من فکر میکنم که توضیح دادن اینکه ما کی هستیم و چه کار می کنیم بسیار دشوار است.»

بانک شیر مادر چیست؟

انجمن کل پایگاه های شیر انسانی آمریکای شمالی ۳۱ پایگاه شیر محلی را در سراسر ایالات متحده به عنوان اعضایی می‌شمارد که شیر مازاد مادری را از زنان سالم و شیرده دریافت می‌کنند.

لیندا هارلیک، مدیر اجرایی پایگاه شیر نیویورک می‌گوید: «کمک‌ها از سوی زنانی می‌آیند که اضافه  بر نیاز فرزندشان شیر دارند و آنها سخاوتمندانه شیر مازاد خود را به ما اهدا می‌کنند».

آنها به‌عنوان سازمان‌های غیردولتی فعالیت می‌کنند و معمولاً منابع خود را برای نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند یا نیازهای پزشکی آنها مستلزم شیر انسان است و مادران بیولوژیکی آن‌ها نمی‌توانند آن را برای آنها فراهم کنند، ذخیره می‌کنند.

اهداکنندگان قبل از اینکه بتوانند شیر اهدا کنند، تست غربالگری و آزمایش خون می دهند. همچنین شیری که پاستوریزه شده قبل از وارد شدن به سردخونه ی پایگاه و در نهایت توزیع شدن، برای جلوگیری از بیماری‌های واگیر دار ابتدا فرانید های آزمایشی را طی میکند.

هارلیک  گفت بود که در شش هفته گذشته شاهد افزایش تقاضا از سوی والدین و همچنین اهدای شیر اضافی بوده است، زیرا کمبود شیر خشک در سراسر کشور وخیم‌تر شده است.او ادامه داد: «آنها دیدند که این موضوع تبدیل به بحران شده است و به خاطر همین تصمیم گرفتند کمک کنند».

در یک پنجشنبه معمولی، حدود یک یا دو خانواده برای درخواست شیر مادر تماس می گیرند. در سمت عرضه، در یک روز معمولی، پایگاه شیر با حدود شش اهداکننده قرارداد  امضا می کند. در حال حاضر، ما ۲۶ نامزد بالقوه داریم. او گفت: «زنان فوق العاده سخاوتمند هستند».

عرضه و تقاضا

نوزادان با نیازهای ویژه، به دلیل اینکه یا نارس یا کم وزن به دنیا آمده اند، همیشه در اولویت هستند. کیم  آپدگرو، مدیر امور اجرایی این پایگاه گفت: « بیشتر مصرف کنندگان، نوزادانی هستند که بیشتر برای استفاده های دارویی به آن نیاز دارند تا برای تغذیه. مقدار زیادی از شیر در بیمارستان های دارای بخش های مراقبت ویژه و بین نوزادان کوچکی که نمی توانند تغذیه مصنوعی از شیرخشک ها را تحمل کنند، توزیع می شود.»

اما زمانی که این پایگاه ها دارای مقدار اضافی هستند یا در هنگام بلایای طبیعی مانند طوفان و سیل و زلزله، پایگاه های توزیع  شیر به نیازهای والدین نوزادان پاسخ می‌دهند. آپدگرو گفت: «ما برای همیشه در لحظات بحران سریع اقدام کرده و در مواقع طوفان‌ها و زلزله‌ها و زمانی که بیماری کووید ۱۹ باعث جدایی مادران و نوزادانشان می‌شود، شیر اهدایی به نوزادانی که بیماری خاصی ندارند ارائه داده ایم.» ناگفته نماند که توانایی پایگاه ها برای توزیع شیر در میان نوزادان فراتر از بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان است ودر کل این امر خیلی به عرضه دریافتی آن بستگی دارد.

به گفته آپدگرو، کمبود فعلی شیر خشک مصادف با پایان سالی است که در آن تقاضا برای شیر انسان افزایش یافت و عرضه ورود به آن کاهش یافت. او گفت که پایگاه شیر تمام تلاش خود را می کند تا به تماس های خانواده هایی که نوزادان سالم دارند پاسخ دهد، زیرا در گذشته به شیرخشکی تکیه می کردند که به طور ناگهانی به سختی به دست می آمد.

آپدگرو گفت که این پایگاه این ظرفیت را دارد که غیر از نوزادان بستری در بخش های مراقبت های ویژه، حدودا با ۳۹ اونس که تقریباً مساوی است با میزان شیری یک مادر برای یک نوزاد ۴ تا ۵ ماهه عرضه می کند.

او گفت: «این یک راه حل بلندمدت نیست، اما به همان میزانی است که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم» ، و افزود که والدین این شیر خشک را رایگان دریافت می کنند. وی افزود که بانک شیر اکنون حدود ۵۰ درخواست در هفته از والدین نوزادان غیرنیکی یو دریافت می کند که بیش از دو برابر حجم در ژانویه است. با توجه به افزایش تقاضا برای شیر خشک، آپدگرو زنانی را که می توانند شیر مازاد خود را اهدا کنند تشویق می کند به انجام پیوسته ی این کار.

او گفت: «این یک فراخوان برای اقدام برای زنان است که تصمیم بگیرند کمی بیشتر در روز شیر خود را بدوشند. حتی یک اونس در روز به بسیاری از نوزادان دیگر کمک می کند». آنها می توانند در این زمان بحران، به یک اهدا کننده ناجی تبدیل شوند.

یک “راه حل جزئی”

لیندسی گروف، مدیر اجرایی گروه  HMBANA، گفت که کمک به خانواده‌ها با شیر مادر اهدایی تنها “راه حلی جزئی” برای کمبود ملی است. این راه حل نهایی نیست زیرا شیر اهدایی برای شکننده ترین نوزادان از نظر پزشکی در بستری در مراقبت های ویژه در اولویت قرار دارند.

او گفت: «تقاضا در حال افزایش است، مردم مستاصل هستند. اگر افراد سالم و شیرده بیشتری برای اهدای شیر با پایگاه های محلی خود تماس بگیرند، ما شیر بیشتری در دسترس خواهیم داشت تا فراتر از آنهایی که فوری ترین نیازها را دارند، ما شیر ها را توزیع کنیم. مادرانی که زمانی شیر می‌دادند اما آن را قطع کردند، گاهی اوقات می‌توانند توانایی تولید شیر خود را دوباره به دست آورند.»

در سال ۲۰۲۱،  ۳۱ پایگاه شیر مجموعاً ۹.۲ میلیون اونس (تقریباً ۷۲۰۰۰۰ گالن) شیر توزیع کردند که ۲۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. طبق گفته گروف ، در حال حاضر، پایگاه های شیر در سراسر کشور حدود۲۰  درصد افزایش تقاضا را تجربه می کنند، او انتظار دارد که این تقاضا باز هم افزایش پیدا کند.

گروف گفت:« من گمان می کنم هر روزی که می گذرد، میزان درخواست صعود خواهد کرد. کمبودی که در این بحران شیر خشک وجود دارد، آگاهی بیشتری را به پایگاه ‌های شیر می‌آورد. نوزادان همیشه به شیر اهداکنندگان نیاز دارند. امید است که این به افراد بیشتری کمک کند تا اهمیت این کار خیر را درک کنند.»